Wdrożenie Akeneo PIM, sklepu na Adobe Commerce i rozbudowanego CMS dla Amica

Czytaj dalej
Wdrożenie Akeneo PIM, sklepu na Adobe Commerce i rozbudowanego CMS dla Amica

Wyzwanie

Amica SA to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego. W swojej ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się najnowszą technologią i nowoczesnym designem. Ponad 70 procent przychodów realizuje na około 40 rynkach zagranicznych. Istnieje od 1945 roku.

Firmie zależało na stworzeniu nowoczesnego serwisu internetowego, umożliwiającego przede wszystkim atrakcyjną prezentację oferty. Istotne było udostępnienie użytkownikom odwiedzającym stronę internetową dodatkowych informacji o produktach oraz możliwości zakupu online wybranych akcesoriów i oferty uzupełniającej. Amica oczekiwała również implementacji zaawansowanej intuicyjnej porównywarki produktów – tak ważnej w przypadku sprzętu AGD.

W celu realizacji tego projektu oraz kolejnych planowanych w przyszłości, w których uwzględniane będą dane produktowe, konieczne było opracowanie architektury pozwalającej na centralizację i ujednolicenie procesów związanych z zarządzaniem nimi. Amica stanęła również przed wyborem odpowiedniego systemu klasy PIM.

W związku z tymi planami Amica zwróciła się do Exorigo-Upos – jako oficjalnego partnera technologicznego firm Adobe i Akeneo, czyli dostawców topowych rozwiązań e-commerce.

Rozwiązanie

Prace projektowe rozpoczęły się od zatwierdzenia systemów, które będą wdrażane oraz kolejności, w jakiej odbędą się implementacje. Exorigo-Upos jako partner technologiczny chciał na tym etapie mieć pewność, że zostały zidentyfikowane wszystkie potrzeby biznesowe Amica – tak aby wybrane rozwiązania na pewno je adresowały.

Punktem wyjścia było MVP dla Akeneo PIM, ponieważ kluczowe było zebranie danych o produktach z najważniejszych systemów i ich zweryfikowanie. Należało również dokonać ujednolicenia informacji produktowych do modeli PIM – a ten krok musiał mieć miejsce przed uruchomieniem kolejnych projektów.

Docelowe wdrożenie systemu PIM było zdecydowanie wyzwaniem. Zakończyło się sukcesem tylko dzięki ogromnemu zaangażowaniu zespołu projektowego po stronie Amica i doświadczeniu w realizacji tego typu projektów przez Exorigo-Upos.

Skalę wdrożenia najlepiej obrazują poszczególne jego elementy: opracowanie uniwersalnego modelu danych dla całej grupy Amica z uwzględnieniem 2500 atrybutów, standaryzacja i przygotowanie wspólnego procesu zarządzania danymi dla 9 rynków i języków, oraz stworzenie ponad 3000 reguł automatycznych dla mapowania danych. Dodatkowo zespół Amica wypracował i zbudował interfejsy z wewnętrznego systemu do Akeneo. Stanowiło to znaczące wyzwanie wobec złożoności i różnorodności przesyłanych danych.

Wdrożenie globalnego rozwiązania do zarządzania danymi produktowymi – PIM Akeneo, było dla nas kluczowym wyzwaniem, ponieważ był to fundament pod kolejne zaplanowane wdrożenia z obszaru Digital. Projekt był od początku ogromnym wyzwaniem, ponieważ PIM Akeneo musiał połączyć nie tylko różne systemy, ale i bardzo różne obszary, które za nimi stoją, a co za tym idzie – obszar produkcji opisuje materiały inaczej niż marketing i sprzedaż. Dzięki ogromnemu wsparciu i doświadczeniu zespołu Exorigo-Upos dedykowanego do tego projektu oraz zaangażowaniu całego teamu projektowego po stronie Amica, udało się nam wspólnie osiągnąć zakładane cele i dziś PIM Akeneo jest podstawowym źródłem kompleksowej informacji produktowej dla kolejnych rynków w Grupie Amica. Obecnie Akeneo zasila produkcyjnie strony internetowe na 3 rynkach dla 3 różnych marek i obsługuje dane w 4 językach. Jest również źródłem dla systemów wsparcia sprzedaży oraz agencji digitalowych współpracujących z Amica Group. W najbliższym czasie zaplanowane są rozwoje o kolejne marki, rynki i kolejne integracje.

Piotr Zieliński, Sales Digitalization Vice Director – Amica

Następnym, realizowanym wg ustalonej kolejności projektem, było wdrożenie platformy Adobe Commerce. Zespół E-commerce w Exorigo-Upos skoncentrował się na warstwie technologicznej, natomiast w obszarze UX i projektów graficznych serwisu, sięgnięto po agencję GoldenGrid. Obie firmy mają na koncie kilka zrealizowanych wspólnie i, dodajmy, z sukcesem serwisów. Kompetencje obu zespołów świetnie się uzupełniają, a członkowie teamów mają już wypracowaną efektywną ścieżkę współpracy. Pozwala to na realizację projektów na czas i w oczekiwanej jakości.

Wybór platformy Adobe poprzedzony został kilkumiesięcznym procesem oceny różnych globalnych rozwiązań e-commerce. Ostatecznie zdecydowaliśmy się na rozwiązanie Adobe Commerce Cloud, które zapewnia nam dużą elastyczność w budowaniu witryn produktowych, jak i sklepów. Technologia, na jaką postawiliśmy, posiada bardzo dużo funkcjonalności w standardzie, umożliwiając, tak ważną w naszej branży, kompleksową prezentację informacji produktowych, intuicyjną wyszukiwarkę oraz zaawansowaną porównywarkę produktów. Pracując z zespołem GoldenGrid nad warstwą graficzną doceniliśmy także dopasowanie technologiczne Adobe do idei „mobile first”, która była jednym z założeniem projektu. Nie sposób wspomnieć także o szeregu integracji naszej platformy, jaką wspólnie z Zespołem analityków, architektów, a przede wszystkim programistów, dość sprawnie wdrożyliśmy łącząc Adobe z systemami: SAP, operatora płatności czy też firm kurierskich. Doświadczenie budowy pierwszego tak zaawansowanego serwisu już wykorzystujemy przy wdrożeniu kolejnych dla kolejnych marek Amica Group.

Robert Drożyński, Lider projektu odpowiedzialny w Grupie Amica za budowanie oraz wdrażanie strategii e-Commerce

Jako platformę technologiczną Exorigo-Upos zarekomendowało najnowszą wersję Adobe Commerce Cloud (Magento) 2.4. Została zintegrowana przede wszystkim z wdrożonym w pierwszej kolejności systemem PIM Akeneo. Dodatkowo zapewniono wymianę danych z SAP ERP, SAP CRM, kilkoma innymi rozwiązaniami Amica oraz operatora logistycznego Hellmann.

Szczególnym wyzwaniem w projekcie było przygotowanie zestawu dedykowanych komponentów CMS. Pozwalają one użytkownikom biznesowym Amica na samodzielną konfigurację elementów serwisu, takich jak np. landing pages. Cel ten został osiągnięty poprzez realizację szeregu rozszerzeń programistycznych modułu Magento Page Builder. Warto podkreślić, że jest to największe z realizowanych dotychczas przez Exorigo-Upos, pod kątem rozbudowy CMS, wdrożenie platformy Adobe.

Projektowanie interfejsów i UX dla całego środowiska e-commerce było wyjątkowym zadaniem dla zespołu projektowego GoldenGrid. Z jednej strony, posiadaliśmy mnóstwo danych ilościowych i jakościowych, które ułatwiły nam stworzenie efektywnej platformy sprzedażowej Amica. Z drugiej, musieliśmy dostosować architekturę informacji i mapowanie procesów, biorąc pod uwagę wszystkie możliwości i ograniczenia technologiczne. A wszystko po to, żeby stworzone komponenty można było elastycznie wykorzystywać do samodzielnego tworzenia nowych podstron w serwisie Amica.pl i jednocześnie kolejnych serwisów e-commerce na następne rynki.

Nie da się ukryć, że było to wymagające zadanie. Kilkunastoosobowy zespół spędził dziesiątki godzin na analizie i modelowaniu danych jakościowych i ilościowych. W rezultacie, setki zaprojektowanych interfejsów dostosowanych do urządzeń mobilnych i desktopów doprowadziło do stworzenia projektu dedykowanego na wiele rynków w Europie.

Rafał Niemczynowicz, Head of UX – GoldenGrid

Od strony user experience przygotowano dla klientów sklepu intuicyjną wyszukiwarkę oraz zaawansowaną porównywarkę – na tych dwóch funkcjonalnościach zależało Amica szczególnie. Dodatkowo cała ścieżka zakupowa została dopracowana zarówno pod kątem wygody i designu przez GoldenGrid, a od strony poprawności i szybkości działania przez zespół developerski Exorigo-Upos. Klienci sklepu zyskali bardzo rozbudowane informacje o produktach: specyfikacje, opinie, pliki do pobrania, a także inspiracje i sugerowane produkty dodatkowe. Całość jest dostępna zarówno w wersji desktop, jak również w wersji na urządzenia mobilne.

Decyzja Amica o wyborze nas jako dostawcy dwóch krytycznych dla funkcjonowania e-commerce rozwiązań, czyli platformy Adobe Commerce oraz narzędzia do zarządzania informacją produktową – Akeneo PIM, to dla nas dowód ogromnego zaufania. Projekt wdrożenia obu systemów był sporym wyzwaniem – kluczowe było doświadczenie i kompetencje mojego zespołu, a także otwarta postawa Klienta i jego ogromne zaangażowanie. Razem z Amica wdrożyliśmy system PIM, a następnie z GoldenGrid stworzyliśmy nowy sklep, z którego jesteśmy bardzo dumni. Mamy nadzieję, że nasze wysiłki docenią teraz Klienci, którzy będą w nim z chęcią dokonywali zakupów.

Przemysław Łukaszewski, E-commerce Business Unit Director – Exorigo-Upos

Wdrożenia Akeneo PIM i Adobe Commerce (Magento) zostały zaplanowane sekwencyjnie i w optymalnej kolejności. Rozpoczęto od uporządkowania informacji produktowych, a dopiero w kolejnym kroku powstał nowy serwis, który tymi danymi został zasilony.

Rezultat

Wdrożenie systemu Akeneo PIM zapewniło Amica odpowiednie wsparcie technologiczne dla rozwoju biznesu. Umożliwiło szybsze i efektywniejsze wdrożenie kolejnych rozwiązań – w szczególności z obszaru e-commerce, ale też otworzyło drogę do sprawnego uruchamiania sprzedaży na nowych rynkach i dla różnych marek.

Praca, wykonana przez Exorigo-Upos, spełniła też oczekiwanie Amica, aby system umożliwiał skalowalność. Dzięki wdrożeniu można łatwo udostępniać dane produktowe do dowolnego kanału sprzedażowego lub marketingowego – w szczególności pozwala to na szybki time-to-market.

Zarządzanie informacją produktową w skali całej Grupy zyskało zdecydowanie na jakości – poprzez m.in. zwiększenie poprawności danych, oraz na usprawnieniu prac wewnętrznych – dzięki skróceniu czasu potrzebnego na przygotowanie, weryfikację i publikację danych. Automatyzacja zadań z użyciem silnika reguł Akeneo zainicjowała również nowy proces mapowania danych technicznych na opisy funkcjonalności i cechy przygotowane przez Dział Marketingu.

W przypadku Adobe Commerce nowe rozwiązanie okazało się bardzo wygodne zarówno dla klientów sklepu, jak również dla pracowników Amica. Wspólna platforma do zarządzania treścią i realizowania na niej sprzedaży e-commerce została przygotowana tak, aby można było wykorzystywać ją do rozwoju serwisów internetowych dla kolejnych firm i marek w ramach Amica Group. W taki sposób uruchomiono, po go-live wersji polskiej, domeny dla Fagor – jednego z brandów Amica – najpierw na rynek czeski, a następnie na hiszpański.

Amica korzysta dziś z dwóch najlepszych rozwiązań technologicznych w obszarze e-commerce i łatwo może uruchamiać sprzedaż online na kolejnych rynkach. Klienci firmy mogą w każdej chwili wejść na stronę internetową marki, poznać szczegóły dotyczące produktów i podjąć lepszą decyzję zakupową. Pracownicy zyskali natomiast rozwiązania, które usprawniają ich codzienną pracę nad informacjami produktowymi oraz wyglądem serwisu internetowego.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy ponad 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.