Porzucone koszyki w sklepie internetowym – przyczyny i pomysły jak je odzyskać
Porzucone koszyki to prawdziwa zmora wielu sklepów online. Klient już był u progu dokonania zakupu, a tymczasem musimy mierzyć się z tym, że finalnie nie sfinalizował transakcji. Z czego to wynika oraz jak odzyskać porzucone koszyki? Serdecznie zachęcamy do lektury.
Jakie są przyczyny porzuconych koszyków?
Aby znaleźć rozwiązanie problemu często najlepiej zacząć od analizy tego, z czego on wynika. Jakie są więc najczęstsze przyczyny porzuconych koszyków w sklepie? Badania pokazują, że są to następujące czynniki:
- ukryte koszty, np. związane z dostawą lub prowizją,
- brak zaufanych sposobów płatności oraz dostawy,
- skomplikowana polityka dotycząca zwrotów,
- trudność z dokonaniem zakupu na urządzeniach mobilnych,
- znalezienie lepszej oferty na innej stronie,
- wymaganie założenia konta, aby dokonać zakupu,
- brak zaufania do sklepu, np. brak danych kontaktowych lub adresu.
W większości powodów za porzucone koszyki w sklepie internetowym odpowiadają właśnie powyższe przyczyny.
Jak odzyskać porzucone koszyki w sklepie internetowym? Analiza
Najpierw należy zacząć od analizy, czyli tego, z czego może wynikać problem. Informacje w tym zakresie można zebrać na wiele różnych sposobów, w tym na podstawie własnej, chłodnej analizy, uwag klientów, które zgłaszają np. e-mailowo lub na social mediach, a także analiz wykonanych przy użyciu takich narzędzi jak Hotjar, które pokazuje, jak użytkownicy zachowują się na stronie.
Warto także poprosić kilka bliskich osób o to, aby same dokonały zakupów w naszym sklepie oraz podzieliły się swoimi uwagami. Już na tej podstawie można wyciągnąć wiele bardzo trafnych wniosków, które pozwolą na dokonanie istotnych zmian.
Sprawdź, co to jest zaangażowanie klienta oraz co zrobić, aby je zwiększyć.
Metody odzyskiwania porzuconych koszyków
Oto praktyczne sposoby, dzięki którym odzyskiwanie porzuconych koszyków w sklepie internetowym stanie się łatwiejsze.
1. Niezmuszanie do zakładania konta
Obowiązek założenia konta, aby dokonać transakcji to częsty błąd w wielu sklepach internetowych. Szacuje się, że około 35 proc. osób zrezygnuje z dokonania zakupu, jeśli będziemy wymagać podjęcie tego kroku. Doskonale jednak wiemy, że założenie konta jest dla sklepu ważne. Mimo tego zamiast zmuszania, najlepiej zaoferować klientowi dodatkowy bonus za podjęcie tego kroku, np. zniżkę na produkt lub darmową dostawę.
2. Wiele możliwości dostaw oraz płatności
Klienci mają różne preferencje w kwestii sposobów dostaw, a także płatności. Istotne jest więc to, aby dać im różne opcje w tym zakresie. Dzięki temu sklep może cieszyć się większą wiarygodnością, co również wpłynie korzystnie na wizerunek.
3. Przechowywanie zawartości koszyka
Zdarza się także, że klient z jakiegoś powodu nie chce dokonywać płatności od razu. Dlatego warto wdrożyć rozwiązania, dzięki którym koszyk będzie przez dłuższy czas pozostawiał zapełniony produktami, które wybrał klient.
4. Wysyłanie przypomnień
Podczas zakupów on-line klient może łatwo się rozproszyć. Przez to może wyłączyć stronę sklepu i zapomnieć, że był na etapie kompletowania zamówienia. W takiej sytuacji dobrze sprawdzi się wysłanie przypomnienia na adres e-mail o tym, że wybrane produkty wciąż są w koszyku.
Walka z porzuconymi koszykami to jeden ze sposobów optymalizacji współczynnika konwersji i tym samym zwiększenia zysków. Jak widać można robić to na wiele różnych sposobów, choć ważne jest również to, aby nie ustawać w działaniach i stale poprawiać funkcjonowanie swojego sklepu.
Sprawdź nasze rozwiązania dla e-commerce i to, w jaki sposób możemy pomóc Twojemu sklepowi działać lepiej!