Click&Collect – na czym polega i co może dać Twojemu biznesowi?
Udało Ci się skutecznie dostosować do rosnących oczekiwań klientów czy wciąż szukasz rozwiązań, które wniosą coś zupełnie nowego do doświadczeń zakupowych Twoich użytkowników? Jednym z rozwiązań, które cieszy się coraz większą popularnością, mimo że premierę ma już dawno za sobą, jest metoda odbioru zamówienia znana pod hasłem Click&Collect, czyli dosłownie „kliknij i odbierz”, a w praktyce „zamów i odbierz”. Dlaczego warto ją wdrożyć?
Co to jest Click&Collect i jak działa?
Jak to wszystko działa? To dość proste: C&C pozwala na zamawianie produktów online i ich osobisty odbiór w sklepie stacjonarnym lub w wyznaczonym punkcie. A dla wielu firm ta forma dostawy stała się dziś kluczowym elementem konsekwentnej, dojrzałej strategii omnichannel — dlaczego? Co takiego sprawia, że klienci tak chętnie wybierają Click&Collect? Jak działa ta metoda i w jakim stopniu wpływa na nowoczesne biznesy? Sprawdźmy!
Na czym polega Click&Collect? Definicja i działanie
Click&Collect, czasem nazywane także „zamów i odbierz”, łączy w sobie wygodę zakupów online z możliwością szybkiego odbioru w sklepie stacjonarnym — szybko i często zupełnie za darmo.
Klient zamawia towar na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej, wybiera dogodny punkt odbioru i zazwyczaj może odebrać go w ciągu kilku godzin lub następnego dnia. Nie musi czekać na kuriera, płacić za przesyłkę, a towar, jeśli tylko jest w magazynie, może trafić do jego rąk nawet tego samego dnia roboczego.
Jako konsument na pewno zauważyłeś, że metoda Click&Collect sprawdza się szczególnie dobrze w branżach takich jak elektronika, moda czy FMCG (Fast-Moving Consumer Goods), gdzie klienci cenią sobie szybki dostęp do produktów. Na przykład „odbiór dziś” i „w sklepie” w module Zakupy Google poniżej oznacza, że dany produkt możesz zamówić właśnie w formie C&C.
Działanie Click&Collect w największym uproszczeniu możemy opisać w trzech krokach:
- Klient dokonuje zakupu online.
- Wybiera punkt odbioru zamówienia.
- Odbiera towar w ustalonym czasie – często jeszcze tego samego dnia.
…i gotowe. To wszystko.
Dlaczego klienci lubią Click&Collect?
Piszemy o C&C nie bez powodu — doświadczenie podpowiada nam, że klienci ciepło przyjęli tę formę dostawy, a to, jak działa Click&Collect dobrze wpisuje się w oczekiwania współczesnego konsumenta. W końcu z jego perspektywy to sporo korzyści i praktycznie żaden koszt. Spójrz tylko:
- Klienci, przede wszystkim ci mieszkający w dużych miastach, mogą zamówić produkty online i odebrać je w dogodnym dla siebie momencie. Zamiast iść do paczkomatu dwa dni później, mogą wyskoczyć do sklepu (najprawdopodobniej najbliższej galerii handlowej) w godzinę!
- Odbiór w sklepie wiąże się też z tym, że produkt można odebrać „przy okazji”, po drodze z pracy czy na zakupach spożywczych. Konsument nie musi być w domu, by przyjąć kuriera, ale nie musi też szukać produktu na półce. Może na przykład zakupić i opłacić produkt siedząc w tramwaju, a potem prosto z przystanku przejść do sklepu z elektroniką, podać kod zamówienia i odebrać zamówienie w pół minuty.
- W wielu przypadkach Click&Collect nie wiąże się z dodatkowymi kosztami dostawy, więc jeśli ktoś chce zaoszczędzić na dostawie, a ma niedaleko punkt odbioru — chętnie skorzysta z tej alternatywy.
- Jest jeszcze jedna rzecz, o której myślimy stosunkowo rzadko, a to dla współczesnego konsumenta (tak, nawet tego świetnie obytego w internecie) podstawa: chodzi o bezpieczeństwo i pewność. Odbiór osobisty daje szansę od razu może sprawdzić stan zamówienia i zwrócić towar w przypadku jakichkolwiek problemów. Nikt nie traci czasu na dyskusje z firmą kurierską, nie trzeba nic odsyłać i wymieniać dziesięciu maili, jak przy zwrotach w e-commerce — w razie jakichkolwiek problemów, klient załatwi wszystko na miejscu.
- No i raz jeszcze podkreślmy tę szybkość: w przeciwieństwie do standardowych przesyłek kurierskich, których dostarczenie trwa kilka dni, odbiór zamówienia w modelu Click&Collect często jest możliwy tego samego dnia, nawet za godzinę czy dwie od momentu jego złożenia.
Zobacz, jak udało nam się wprowadzić automatyzację Click&Collect dla jednego z naszych klientów w case study Cleveron.
Click&Collect: kto na tym zyska?
Konsument, przychodząc do sklepu po odbiór zamówienia, często decydują się na dodatkowe zakupy. W ten sposób sprzedawcy mogą zwiększać swoje obroty. W końcu sklepy stacjonarne to wciąż bardzo istotny kanał sprzedaży!
Mówimy też o obniżeniu kosztów logistycznych, ponieważ odbiór towaru w sklepie eliminuje koszty związane z dostawą do domu klienta. Dzięki temu firmy mogą zaoszczędzić na logistyce, zwłaszcza przy zamówieniach o mniejszej wartości. A jak wiemy — klienci niechętnie płacą za dostawę, nawet przy małych zamówieniach.
Wiesz, że firmy, które wprowadzają Click&Collect, zyskują przewagę w oczach klientów? W końcu dają im elastyczność i wygodę — o tym, że nowe formy dostawy odpowiedzią na rosnące potrzeby klientów, pisaliśmy w osobnym artykule.