Nowe formy dostawy odpowiedzią na rosnące potrzeby klientów

Czytaj dalej

Udział e-commerce w koszyku zakupowym konsumentów cały czas rośnie. Rosną również ich wymagania odnośnie dostawy produktów. Współcześni konsumenci chcą otrzymać produkt jak najszybciej od momentu zakupu – tak jakby kupili go bezpośrednio ze sklepowej półki, a nie online. O jak najszybsze dostarczenie towarów ze swojej oferty powinny zadbać w szczególności duże sieci handlowe. Mają one możliwość szybkiego wdrożenia tego rozwiązania i mogą za jego pomocą budować swoją przewagę konkurencyjną.

Szybkość w cenie

Wyniki badania firmy Gemius i Izby Gospodarki Elektronicznej E-commerce w Polsce 2020. Gemius dla E-commerce Polska pokazują, że jeśli chodzi o czas dostawy, do robienia zakupów przez internet w największym stopniu motywuje badanych dostawa do 8 godzin od momentu zamówienia produktów.

Konsumenci oczekują więc dostawy zamówionego towaru nawet jeszcze tego samego dnia. Co więcej, jak podaje Marek Różycki z firmy Last Mile Experts 37% konsumentów w Polsce gotowych jest dopłacić za tak szybką metodę dostarczenia produktów. Brak takiej opcji dostawy podczas zakupów online skutkować może porzuceniem koszyka przez klienta i wyborem innego sklepu. Firmy musiały to zauważyć, gdyż jak komentuje w raporcie Co (u)gryzie e-commerce? Mobile Institute oraz Izby Gospodarki Elektronicznej z marca tego roku dr hab. Arkadiusz Kawa, Dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania: „Bardzo dynamicznie rozwijają się (…) dostawy tego samego dnia.

Ship from store

Jeśli chodzi o błyskawiczne dostawy to coraz popularniejsze staje się rozwiązanie, polegające na wysyłaniu zamówionych produktów bezpośrednio ze sklepów stacjonarnych (ang. ship from store), a nie z centralnego magazynu. Ta forma dostawy znacząco skraca czas doręczenia produktu do klienta. Upowszechnienie się ship from-store powinno sprawić, że dostawa zakupów jeszcze tego samego stanie się standardem.

Opcję dostawy ship from-store wprowadziła w 2014 roku amerykańska sieć sklepów Best Buy. W podsumowaniu rocznym firma podkreślała, że dzięki temu ruchowi zwiększyła dostępność produktów i skróciła czas dostawy. Natomiast w ubiegłym roku, 250 sklepów należących do tej sieci (wybranych pod względem zajmowanej powierzchni oraz lokalizacji) zostało częściowo przekształconych w punkty odbioru zamówień internetowych.

W Polsce ekspresowe dostawy sprzedawanych przez siebie produktów wprowadziła niedawno marka Decathlon. Dzięki współpracy z firmą DeliGoo zakupy zrobione w jej sklepie online mają być dostarczone do klienta nawet w czasie godziny od momentu transakcji. Rozwiązanie to jest stosowane na razie w kilku miastach, ale ma być stopniowo rozszerzane na kolejne. Co więcej, Decathlon razem z dwoma firmami partnerskimi, uruchamia właśnie w Lublinie pilotażowy program dostaw dronem. Ten bezzałogowy statek powietrzny ma transportować produkty pomiędzy sklepami, aby szybciej trafiały do klientów. Jeśli program zakończy się sukcesem, powinien objąć teren całego kraju.

Paczkomaty mają się dobrze jak nigdy

Dane z badania w Polsce pokazują natomiast, że najczęściej wybieraną formą dostawy zakupów online jest dostawa do paczkomatów (61%), która zmieniła na pierwszym miejscu dostawę realizowaną przesyłką kurierską.

Klienci cenią dostawę do paczkomatów ze względu na możliwość odebrania towaru w dogodnym dla nich momencie. Nie może więc dziwić fakt, że firma InPost, która zdominowała ten rynek w Polsce, zamierza uruchamiać w obecnym roku 100 paczkomatów tygodniowo. Liczba takich urządzeń InPost w naszym kraju osiągnęła w lutym 11 000, a firma chce by na koniec roku wyniosła 14 500 – 15 500.

Click & Collect

Warto również wspomnieć o metodzie dostawy click & collect, która łącząc kanały online oraz offline powinna być jednym z elementów strategii omnichannel. Polega na zamówieniu towaru przez e-sklep i szybkim odbiorze w sklepie stacjonarnym. Przy zagrożeniu pandemicznym pozwala na zredukowanie do minimum kontaktów międzyludzkich w sklepie tradycyjnym. Jak pokazuje badanie Gemius oraz Izby Gospodarki Elektronicznej, dostępność click & collect w metodach wysyłki zachęca do zakupów przez internet prawie 20% badanych (patrz pierwszy wykres). Więcej informacji o tej usłudze znajdziecie w naszym artykule.

Exorigo-Upos a opcje dostaw produktów

Nasza firma odpowiadała za całość wdrożenia nowej witryny dla marki Super-Pharm, w tym integrację z możliwością dostaw do paczkomatów. Wdrażaliśmy również dostawy do paczkomatów, przesyłki kurierskie oraz transport własny dla sieci marketów budowlanych. Dla jednej z firm kurierskich przygotowaliśmy również moduł integracji z zaawansowanym oprogramowaniem e-commerce Magento.

Wszystkich zainteresowanych ofertą naszej firmy, zapraszamy do kontaktu.

Potrzebujesz sprawdzonego dostawcy usług IT?

Realizujemy rocznie ponad 1000 projektów. Postaw na naszą wiedzę i profesjonalizm.