Click and collect równa się online i offline

Czytaj dalej

Obecnie, klienci są dzieleni na tych, którzy robią zakupy w sklepach stacjonarnych i takich, którzy kupują online. To logiczny podział, zrozumiały ze względu na dostępne metody dokonywania zakupów. Jednak wbrew pozorom, istnieją też pośrednie rozwiązania, które mogą być korzystne zarówno dla klientów, jak i sprzedawców. Click and collect to strategia, która wciąż zyskuje entuzjastów. Nie jest to przypadkowe, zważywszy na to, że obecnie duży nacisk jest kładziony na skuteczne zarządzanie czasem. Opcja odebrania wcześniej zamówionych online produktów w sklepie stacjonarnym, jest bardzo powszechna ze względu na swoją praktyczność.

Wygodna opcja dla klienta

Dlaczego klienci coraz częściej decydują się na dokonywanie zakupów przez Internet i odbieranie ich w placówce? Niewątpliwie, jedną z korzyści jest uniknięcie oczekiwania na dostawę i kosztów, które zazwyczaj jej towarzyszą. Klienci nie są zależni od tego, kiedy przyjedzie dostawca. Mogą samodzielnie odebrać zamówienie w dogodnym momencie. Zazwyczaj w trakcie dokonywania zakupów metodą click and collect, w momencie odbioru, nabywca może sprawdzić towar. Weryfikuje wówczas efekt z oczekiwaniami, a ewentualne dokonanie zwrotu, przeważnie nie jest problematyczne. Możliwa jest też bezpośrednia konsultacja z obsługą sklepu, co nie jest osiągalne w przypadku sprzedaży przez Internet.

Zainteresowanie taką opcją wzrasta szczególnie w sezonie świątecznym. Gdy pojawiają się większe zakupy, skompletowanie zamówienia online, bez konieczności wychodzenia z domu, jest sporym udogodnieniem. Nabywca oszczędza czas, który spędziłby stojąc w niekończących się kolejkach, a wcześniej szukając konkretnych produktów. Obecnie jedyne, co musi zrobić to odebrać przesyłkę, która już na niego czeka. Ma to zastosowanie także w związku z innymi okolicznościami, kiedy to lista zakupów jest bardzo długa. Integracja kanałów online i offline sprawdzi się idealnie w wielu sytuacjach, które doskonale znają współcześni konsumenci. 

Co zyskują retailerzy?

Sprzedawcy również mają swoje korzyści wynikające z wprowadzenia opcji click and collect. Mogą zyskać nowych klientów, którzy entuzjastycznie podchodzą do łączenia online i offline. Takie rozwiązanie pozwala zmniejszyć koszty operacyjne transakcji, co czyni wspomnianą metodę bardziej opłacalną niż dostawę na wskazany przez zamawiającego adres.

Odbiór towaru w placówce ma jeszcze jedną zaletę. Osoba, która wchodzi po zamówienie do sklepu stacjonarnego, zapoznaje się z dostępną tam ofertą. Raport „Supermarket 2020”, który przygotowali eksperci Symphony RetailAI potwierdza rosnące zainteresowanie wprowadzaniem alejek sklepowych „surprise and delight”, których asortyment często jest zmieniany tak, żeby zaskoczyć konsumenta, a nie przyzwyczajać go do konkretnego wystroju. Bardzo często osoba odbierająca paczkę decyduje się wtedy na nieplanowany zakup przynajmniej jednego produktu. To bardzo ważnych argument za tym, że zamiast zamykać sklepy stacjonarne, należy dostosowywać je do nowych warunków. Zwykły punkt odbioru nie działa tak silnie jak sklep, w którym potencjalny klient ma bezpośredni kontakt z produktami. Skuteczna promocja niewątpliwie wpłynie na podjęcie decyzji o dodatkowym zakupie. Ważne, żeby dobrze zintegrować struktury funkcjonujące w obrębie sklepu. Wykorzystanie wielu kanałów komunikacji niewątpliwie usprawni ten proces.

Online + offline

Wartość łączenia różnych kanałów sprzedaży jest podkreślana nie przez przypadek. Pozwala to na sprostanie potrzebom oraz wymaganiom współczesnych klientów, którzy stanowią dość specyficzną grupę. Sprawnie posługują się nowymi technologiami, jednocześnie są przyzwyczajeni do zakupów w sklepach stacjonarnych. Właśnie myśląc o nich, należy inwestować w różne strategie optymalizujące procesy, w których codziennie uczestniczą. Specjaliści, którzy reprezentują Symphony RetailAI dokładnie przeanalizowali obecne trendy w tym zakresie.  Zauważyli rosnącą popularność dostosowywania aplikacji mobilnych sklepów z rozwiązaniem click and collect w celu tworzenia list zakupowych, których dane mogą być zmieniane na bieżąco. Dzięki temu, kupujący może kontrolować, jaki towar nabył i w jaki sposób to uczynił.

Branża retail opiera się na dużej konkurencyjności. Sukces osiągnie więc ten, kto najlepiej sprosta oczekiwaniom konsumenta. Należy zadbać o to, żeby dawać im więcej niż dwie alternatywy. Każde kolejne rozwiązanie sprawia, że sklep staje się otwarty na potrzeby coraz większej liczby potencjalnych klientów. Nawet, jeżeli produkty są dopasowane do spersonalizowanej grupy o podobnych preferencjach, nie oznacza to, że każdy decyduje się na taką samą formę zakupu.

Pamiętanie o zróżnicowanych upodobaniach w obrębie odbiorców, którzy są adresatami oferty, jest kluczowe dla wszystkich strategii sprzedażowych. Nawet, jeśli posiadają oni takie same cechy szczególne w kontekście interesujących ich usług, często różnią się w zakresie preferowanych metod zakupu, czy form płatności. Dlatego, łączenie sfery offline i online zawsze będzie wiązać się z korzyścią dla sprzedawcy, który chce pozostawać na bieżąco z potrzebami klientów, które bywają zmienne.  Badania takie, jak te, które przeprowadza Symphony RetailAI wskazują, że sztuką jest dobre dostosowanie się do trendów i nieustanna analiza zachowań konsumenckich. 

Potrzebujesz sprawdzonego dostawcy usług IT?

Realizujemy rocznie ponad 1000 projektów. Postaw na naszą wiedzę i profesjonalizm.