Stosowanie się do zasad zrównoważonego rozwoju to już konieczność w e-commerce

Czytaj dalej
Stosowanie się do zasad zrównoważonego rozwoju to już konieczność w e-commerce

Świadomość odpowiedzialności za środowisko wśród polskich konsumentów rośnie z roku na rok. W wyborze e-sklepu i produktów w nim sprzedawanych coraz większą rolę odgrywają czynniki związane z zasadami zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu. To jedne z głównych wniosków raportu “Odpowiedzialny e-commerce 2023”, przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Raport podpowiada też, co powinni robić przedsiębiorcy, aby być postrzegani przez klientów jako społecznie odpowiedzialni i dbający o środowisko.

Coraz bardziej odpowiedzialne zakupy, czyli zrównoważony rozwój w e-commerce

Znajomość pojęć związanych z polityką zrównoważonego rozwoju jest wśród Polaków wciąż względnie niska, ale z roku na rok szybko rośnie (szczególnie wśród zillenialsów, a więc osób urodzonych na pograniczu generacji milenialsów oraz pokolenia Z). Wiedzę na temat zrównoważonego rozwoju w gospodarce ma 21% badanych, co stanowi aż 6% wzrost w stosunku do zeszłego roku. Z kolei wiedzę czym jest społecznie odpowiedzialny biznes (CSR) deklaruje 23% respondentów i jest to wzrost r/r aż o 10% (o 15%, gdy porównamy dane z 2021 roku).

I choć wciąż nie jest to wysoki odsetek, to nie ma wątpliwości, że dla polskich konsumentów coraz większe znaczenie ma przestrzeganie przez biznes zasad zrównoważonego rozwoju. Jak to się przekłada na oczekiwania wobec e-commerce i wybór danego sklepu internetowego jako miejsca zakupu produktów? Aż dwóch na trzech polskich konsumentów (67%) deklaruje, że bierze pod uwagę czy firma jest odpowiedzialna społecznie. Wśród klientów robiących zakupy online przynajmniej 2 razy w miesiącu ten odsetek jest jeszcze większy i wynosi 79%.

Głównym czynnikiem decydującym o wyborze e-sklepu jest oczywiście cena – nie ma tu żadnego zaskoczenia. Umocniła się na pierwszym miejscu, na co z pewnością ma wpływ wysoka inflacja. Jednak jak wynika z tegorocznej edycji raportu “Odpowiedzialny e-commerce”, 35% konsumentów przyciągają do sklepu internetowego także czynniki związane ze zrównoważonym rozwojem i CSR (czy też jego rozwinięciem ESG, o którym pisaliśmy we wpisie Co to jest ESG?). Jeszcze większe znaczenie mają te czynniki podczas wybierania konkretnego produktu – wtedy zwraca na nie uwagę już co drugi konsument (50%).

Warto też nadmienić, że 26% badanych nie dostrzega w działaniach e-sklepów żadnych nieetycznych czy nieekologicznych praktyk.

Retailerze, postaw na ekologiczne dostawy oraz edukację

Co więc powinni zrobić zarządzający e-commerce, aby sprostać oczekiwaniom konsumentów i sprawić, że ci ostatni będą u nich chętnie i często robili zakupy?

Jednym z głównych obszarów, na którym przedsiębiorcy powinni się skupić jest wysyłka zamówionych produktów – a więc formy dostawy w e-commerce.

Dla aż 61% badanych ważne jest, czy zakupione produkty wysyłane są w ekologicznym opakowaniu. Co więcej prawie 3 na 10 badanych (28%) jest skłonnych do takiego opakowania dopłacać, choć chcieliby na to przeznaczać maksymalnie 5 zł. A 4 na 10 polskich konsumentów (40%) byłoby skłonnych poczekać dłużej na dostarczenie zakupionych produktów – jeśli oznaczałoby to, że zostaną one dostarczone w jednej paczce (dostawie).

Skutecznym sposobem na budowanie wizerunku odpowiedzialnego e-commerce jest też edukowanie konsumentów i informowanie o swoich działaniach z zakresu zrównoważonego rozwoju. Polscy konsumenci są otwarci na pogłębianie wiedzy w tym obszarze, wyrażają także aprobatę dla wprowadzania różnych eko-rozwiązań (ale tylko jeśli będą one dostępne od razu podczas zakupów).

Respondenci wskazywali także na zwroty, jako działanie, które nie wpływa dobrze na środowisko. W ich ograniczeniu powinny pomóc: szczegółowe opisywanie produktów, dodawanie dobrej jakości zdjęć i wideo, podawanie informacji o składzie i pochodzeniu produktów czy innowacyjne rozwiązania ułatwiające dopasowanie produktów – np. ubrań dla siebie czy mebli do swojego mieszkania.

W badaniu udział wzięli także przedsiębiorcy. Ogromna większość z nich stwierdziła, że odnosi korzyści ze stosowania się do zasad zrównoważonego rozwoju i CSR. Przede wszystkim są to korzyści wizerunkowe – wskazało je 9 na 10 przedstawicieli firm z branży e-commerce, wobec 70% w roku ubiegłym – choć strategiczne i rozwojowe dla marki, a także ekonomiczne również otrzymały sporo wskazań (odpowiednio 77% i 65%).

Bycie społecznie odpowiedzialną, dbającą o środowisko firmą, powinno więc być wpisane w strategiczne działania każdego e-commerce, który chce odnieść sukces na rynku.

Czytaj więcej na temat ESG i zrównoważonego rozwoju w biznesie.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.