Polityka zrównoważonego rozwoju
Nadmierna eksploatacja środowiska to problem każdego z nas, również przedsiębiorstw, które intensywnie korzystają z zasobów ziemskich. Stąd też potrzeba wdrażania polityki zrównoważonego rozwoju w firmach po to, aby ich wzrost nie miał tak negatywnego wpływu na środowisko. Sprawdźmy, na czym dokładnie polega ta koncepcja oraz jakie są przykłady jej wykorzystania.
Czym jest polityka zrównoważonego rozwoju w firmie?
Strategia zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwach polega na wzroście, ale bez szkodzenia środowisku lub ze zmniejszonym, negatywnym wpływem. Konsumenci są znacznie bardziej świadomi i oczekują, że firmy będą postępować właśnie w ten sposób, a także brać odpowiedzialność za swoje działania. Coraz więcej z nas ma jednak dość pustych frazesów – liczą się bowiem realne działania, które w – wielu przypadkach – są bardzo łatwe do wdrożenia.
Zrównoważony rozwój firmy, czyli korzyści nie tylko dla natury
Atuty takiego podejścia to korzyści również dla przedsiębiorstwa. Taka firma to przede wszystkim znacznie lepszy wizerunek i to nie tylko wśród klientów, ale także partnerów biznesowych, a także własnych pracowników. Wszystko to przekłada się także na korzyści ekonomiczne. Uznaje się bowiem, że firmy z wdrożoną polityką zrównoważonego rozwoju osiągają lepsze wyniki w swoich sektorach. Jak więc widać, powodów do wdrożenia takiej strategii jest wiele.
Przykłady strategii zrównoważonego rozwoju
W praktyce nie trzeba przekazywać wielotysięcznych lub wręcz milionowych kwot na inicjatywy związane na różnego rodzaju inicjatywy. Wiele działań można bowiem wdrożyć przy zdecydowanie niższych budżetach. Oto przykłady najciekawszych inicjatyw.
E-Paragony, czyli STOP niszczeniu zieleni
Wylesianie terenów zielonych to jeden z głównych problemów współczesności. Ważna jest więc minimalizacja jego zużycia na różnych poziomach. Ciekawym pomysłem w przypadku firm może być wdrożenie systemu zdigitalizowanych e-Paragonów, które są zdecydowanie bardziej ekologiczne, ale i praktyczne. Zalety to przede wszystkim:
- trwałość – koniec z nieczytelnymi paragonami z blaknącym tuszem,
- dostęp w każdym momencie,
- brak ryzyka zgubienia (istotne zwłaszcza przy reklamacji),
- gwarancja autentyczności.
Aby jednak proces upowszechniania e-Paragonów przebiegał szybciej, niezbędne są narzędzia do ich digitalizacji. Przykładem jest rozwiązanie takie jak E-PARAGON+, czyli kompleksowa usługa dla retailerów oraz klientów, która zapewnia emisje rządowych e-Paragonów i innych wydruków niefiskalnych. Zalety tego rozwiązania to m.in.:
- wybór formy, w jakiej ma być paragon,
- możliwość zintegrowania z hubem rządowym, ale też aplikacjami sprzedawców, np. programami lojalnościowymi,
- niezawodne działanie.
Wybór ekologicznych opakowań
Problem współczesnego świata jest także wszechogarniający plastik. Wiele firm decyduje się więc wziąć odpowiedzialność za to, jaką jego ilość generuje oraz zmienić formę sprzedaży swoich produktów. Nie zawsze jest to łatwe, zwłaszcza dla firm, które od dłuższego czasu stosują podobny schemat produkcji. Klienci jednak doceniają starania w tym zakresie, takie jak korzystanie z recyklingowanych opakowań, mniejszą ilość użytego plastiku lub zastąpienie plastiku szkłem.
Oszczędność energii i zasobów
Ostatnie miesiące to lawinowy wzrost, jeśli chodzi o zużycie energii elektrycznej i gazowej. Wiele firm zaczęło szukać więc rozwiązań pozwalających na to, aby poradzić sobie z tym problemem. Okazuje się, że takie sposoby mogą być uznawane także za przykłady zrównoważonego podejścia w firmach, ale i skutkować także oszczędnościami dla budżetu przedsiębiorstwa. Przykłady mogą być prozaiczne, od wymiany żarówek na energooszczędne, przez stosowanie bardziej wydajnego sprzętu, aż po zmianę sposobu ogrzewania budynku. Natomiast w przypadku wzrostu firmy, przykładem polityki zrównoważonego rozwoju będzie przeniesienie do nowoczesnego, ekologicznego budynku.
Z naszego bloga poznasz skuteczne i łatwe do wdrożenia pomysły na oszczędności w firmie.
Polityka zrównoważonego rozwoju w firmie opłaca się i to na wielu różnych poziomach. Warto więc opracować taką strategię, dopasowaną do specyfiki firmy oraz branży, w której działa.