ESG – co to jest? Czynniki zrównoważonego rozwoju w retail i firmach technologicznych 

Czytaj dalej
ESG – co to jest? Czynniki zrównoważonego rozwoju w retail i firmach technologicznych

Coraz ważniejszą kwestią w kontekście przedsiębiorstw staje się komunikacja związana z odpowiedzialnością i zrównoważeniem biznesu. Oczekują tego przede wszystkim konsumenci, ale także inwestorzy, pracownicy oraz regulatorzy. Stąd też standardy ESG, które już wkrótce będą dotyczyć zdecydowanej większości przedsiębiorstw działających na terenie UE.

Co to jest ESG?

ESG (z języka ang. Environmental, Social and Corporate Governance), czyli środowisko, społeczność oraz ład korporacyjny. To kwestie, na które powinny zwracać uwagę współcześnie działające przedsiębiorstwa tak, aby nie dążyć tylko i wyłącznie do zysków, ale również działać długofalowo, zwracając uwagę na czynniki dotyczące każdego z nas. ESG jest więc w naturalny sposób rozwinięciem działań z zakresu CSR, czyli Społecznej Odpowiedzialności Biznesu.

Warto jednak rozbić poszczególne elementy na czynniki pierwsze:

  • środowisko – tutaj warto odpowiedzieć sobie na pytanie, w jaki sposób działalność przedsiębiorstwa oddziałuje na środowisko naturalne oraz co firma robi, aby zmniejszyć wpływ negatywny,
  • społeczne – przedsiębiorstwa to ludzie i to zarówno pracownicy oraz interesariusze, jak i klienci. W tym kontekście ESG wskazuje, w jaki sposób przeprowadzana jest komunikacja, jak firma podchodzi do warunków pracy osób zatrudnionych, a także jak troszczy się o pracowników pod względem psychicznym i fizycznym,
  • ład korporacyjny – w tym przypadku sprawdzane są kompetencje kadry kierowniczej, struktura organizacji oraz to, w jaki sposób kierownictwo wypełnia swoje zobowiązania względem udziałowców.

ESG w branży technologicznej

ESG może być traktowane przez niektóre firmy jako dodatkowy ciężar związany z koniecznością opracowywania strategii i tworzeniem dokumentacji. Warto jednak rozpatrywać to podejście jako szansę. W przypadku branży technologicznej, w której tak ważne jest utrzymanie najlepszych pracowników, ESG może być sposobem na to, aby przekonać do siebie takie osoby.

Jest to także szansa na zwiększenie zaufania w środowisku biznesowym, w tym np. w zakresie pozyskania inwestorów. Ważną kwestią jest też oczywiście odbiór przez potencjalnych klientów. Nie ulega wątpliwości, że dobrze zaplanowana i prezentowana strategia ESG (oraz oczywiście realnie wdrażana), to świetny sposób na to, aby korzystnie wpłynąć na swój wizerunek i już teraz zyskać przewagę względem konkurentów rynkowych.

Jak to jednak zrobić? Warto korzystać ze sprawdzonych i już zaprojektowanych rozwiązań. Przykładem jest nasz projekt o nazwie “Go Green Retail”, która wbrew pozorom nie dotyczy tylko i wyłącznie sprzedaży detalicznej.

Założenia ten inicjatywy założenia są dwojakie. Po pierwsze, ma ona zapewnić oszczędności w firmie, dzięki lepszemu gospodarowaniu sprzętem. Po drugie, wdrożona i odpowiednio zaprezentowana w działaniach ESG może być sposobem na pokazanie, jak firma wspiera troskę o środowisko.

Przykłady wdrożeń wynikających z programu “Go Green Reatil” to m.in.:

  • dawanie sprzętom drugiego życia,
  • wymiana dysków HDD na SSD, co wiąże się m.in. z mniejszym zużyciem energii,
  • konfiguracja biur pod kątem oszczędzania energii,
  • wdrożenie inteligentnego ogrzewania również pozwalającego na mniejsze zużycie energii.

ESG w branży technologicznej to także współpraca z Exorigo-Upos w ramach innych projektów. Aby dowiedzieć się więcej, zachęcamy do bezpośredniego kontaktu.

ESG w sprzedaży detalicznej

Strategię tę można wdrożyć również w sprzedaży detalicznej. Ostatnie lata i wzrosty w e-commerce nie sprawiły bowiem, że ten tradycyjny kanał został zapomniany. Musi jednak stale się rozwijać tak, aby przyciągał klientów chcących bezpośredniego kontaktu z marką i jej produktami. Stąd też rosnąca rola ESG w sprzedaży detalicznej, która może opierać się na wielu różnych działaniach, takich jak:

  • lepsza kontrola nad łańcuchem dostaw oraz tym, aby był on zrównoważony,
  • korzystanie z ekologicznych surowców do produkcji materiałów,
  • akcje pozwalające na przekazywanie produktów używanych tak, aby móc je przetworzyć i ponownie wykorzystać.

Możliwości optymalizacji jest więc wiele i wcale nie muszą być one domeną tylko i wyłącznie największych firm. ESG przy mniejszym budżecie wymaga bowiem kreatywności, ale odpowiednio przeprowadzone jest również świetnie postrzegane przez klientów oraz interesariuszy.

Przeczytaj również nasz tekst pt. ”Sklepy stacjonarne to wciąż bardzo istotny kanał sprzedaży”.

ESG to działania obok których wręcz nie można przechodzić obojętnie. Warto rozpatrywać je jednak nie tylko w kontekście korzyści dla swojego biznesu, ale właśnie dla środowiska, ludzi oraz interesariuszy.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.