Jak skutecznie analizować konkurencję? 3 metody

Czytaj dalej
Jak skutecznie analizować konkurencję? 3 metody

Większość przedsiębiorstw ma do czynienia z dużą konkurencją. Pokonanie rynkowych rywali jest jednak trudne bez gruntownej wiedzy na ich temat. Stąd też tak istotne znaczenie ma dogłębna i powtarzana okresowo analiza konkurencji firmy, którą można przeprowadzić również w sytuacji, gdy dysponuje się stosunkowo niewielkim budżetem. Jakie są dostępne sposoby badania konkurencji oraz jak wykorzystać wnioski z takiej analizy? Serdecznie zachęcamy do lektury.

Po co przeprowadzać analizę konkurencji firmy?

Warto zacząć od pytania, po co wykonywać analizę konkurencji firmy. Powodów jest oczywiście wiele. Generalnie takie badania warto przeprowadzać jeszcze przed wejściem na rynek, aby dowiedzieć się, jak lepiej przygotować się do rywalizacji i być może od razu znaleźć pewne usprawnienia pozwalające znaleźć się o krok przed innymi.

Analiza konkurencji firmy to również doskonały sposób, aby uczyć się na jej błędach. Jest to sprawdzony sposób, który może uchronić naszą działalność przed poważnymi i bardzo kosztownymi uchybieniami.

Nie można zapominać też o przeprowadzaniu takich analiz na późniejszym etapie, gdy firma już działa, często nawet od wielu lat. Rynkowi konkurenci co rusz pojawiają się właściwie w każdej branży i wprowadzają usprawnienia, przez co po prostu nie można tracić ich z oka.

Sprawdź też, jak wypromować sklep internetowy dzięki kilku prostym metodom.

Niskobudżetowe sposoby badania konkurencji

Analiza konkurencji firmy może być przeprowadzona względnie tanio, czyli nie tylko z pomocą doświadczonych, ale drogich agencji badawczych. Takie narzędzia można wykorzystywać zwłaszcza w przypadku e-commerce, gdy wiele programów jest możliwych do pozyskania niewielkim kosztem.

Tajemniczy klient

Pierwszym sposobem, który warto wykorzystać niemalże od zaraz, jest badanie konkurencji poprzez zakupy wykonane przez tzw. tajemniczego klienta. Zazwyczaj etap ten stanowi jedynie jeden z kroków dogłębniejszej analizy, z ograniczonym budżetem można przeprowadzić go jednak również samodzielnie. Choć zazwyczaj mówimy o nim w kontekście sklepu stacjonarnego, to metodę tę warto powtarzać również w sklepach internetowych. Tym sposobem można wychwycić bardzo wiele uchybień konkurentów, ale też ich zalet, np. w zakresie obsługi klienta, szybkości realizacji zamówień, sposobu rozpatrywania reklamacji, a także wielu innych. Może okazać się też, że konkurent w e-commerce dysponuje ciekawymi rozwiązania w zakresie dosprzedaży, np. na etapie kompletowania koszyka zakupowego. Uzyskanie wniosków w tym zakresie oraz wdrożenie odpowiednich działań mogą sprawić, że dystans do konkurencji zostanie zmniejszony.

Analiza konkurencji w SEO

Jeśli działamy online, to w sposób regularny powinniśmy analizować naszą konkurencję pod kątem SEO. Chodzi tu o przedsiębiorstwa rywalizujące z nami na takie same słowa kluczowe, zwłaszcza te mające wyższą w wyszukiwarce na te słowa, które nas interesują. Jednym z najłatwiejszych do wykorzystania narzędzi w tym zakresie jest Senuto. Narzędzie to wskazuje, kto jest naszym bezpośrednim konkurentem, a także, na jakie frazy kluczowe się wyświetla. Wartościową informacją jest dodatkowo to, z jakich słów przyciąga najwięcej ruchu oraz jaka jest jego widoczność w ostatnich miesiącach.

Takie analizy konkurencji firmy mogą być oczywiście jeszcze bardziej złożone. Aby je przeprowadzić, warto jednak zainwestować w usługi agencji SEO dysponującej jeszcze bardziej zaawansowanymi narzędziami do przeprowadzania takich badań. Ważne po takiej analizie będą oczywiście wnioski, które powinny wskazywać, jakie działania podjąć, aby zmniejszyć dystans do konkurentów.

Sprawdzanie konkurencji na social media

Działania w mediach społecznościowych to potężna siła wielu przedsiębiorstw, które tym sposobem zyskują wiernych klientów, a często wręcz ambasadorów marki. Dlatego sprawdzanie konkurencji na social media ma tak ogromny potencjał, choć często jest niedoceniane. Kilka możliwości w tym zakresie daje Facebook. W przypadku posiadania konta firmowego, można w statystykach sprawdzić niektóre z danych konkurentów. Są to informacje takie jak liczba polubień, liczba opublikowanych postów w danym czasie, a także liczba interakcji. Tym samym można dowiedzieć się, która z firm wyróżnia się w tym zakresie. Trzeba jednak sprawdzić, jak osiąga ona konkretne efekty i buduje zaangażowanie klientów.

Do sprawdzania konkurencji w social mediach można wykorzystać też różnego rodzaju programy zbierające dane o tym:

  • jakie opinie oraz zażalenia kierowane są w stronę konkurentów,
  • jacy są najbardziej aktywni członkowie u konkurencji (i tym samym również potencjalni klienci naszej firmy),
  • jak wygląda częstotliwość udostępniania linków.

Jak widać sposoby badania konkurencji są różne, podobnie jak efekty, które można dzięki temu uzyskać. Aby uzyskać pełniejszą wiedzę, polecamy również consulting biznesowy, który także realizujemy.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy ponad 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.