Siedem typów konsumenta, które musisz znać
Aby uzyskać przewagę konkurencyjną, przedsiębiorstwa muszą dobrze rozumieć konsumentów. W skutecznym kierowaniu przekazów do klienta, kluczowe znaczenie ma segmentacja – szczególnie psychograficzna i behawioralna, ponieważ skupiają się na najważniejszych determinantach decyzji zakupowych, takich jak: nawyki, preferencje czy postawy.
Rodzaje konsumentów wg Euromonitor International
Zajmująca się badaniami rynku firma Euromonitor International, w raporcie “Voice of the Consumer: Lifestyles Survey 2024” wyodrębniła siedem typów konsumentów, które charakteryzują się określonymi cechami behawioralnymi.
Mistrzowie marki (Brand Champions)
Mistrzowie marki to rodzaj konsumentów, którzy preferują markowe produkty i aktywnie angażują się w relacje z brandami. Szukają czegoś więcej niż korzyści transakcyjnych – cenią sobie lojalność emocjonalną i budują silne, trwałe przywiązanie do marki. Wybór markowych produktów jest dla nich ważny jako potwierdzenie statusu społecznego. 86% mistrzów marki preferuje produkty markowe nad nie markowymi, a dwóch na trzech z nich twierdzi, że ważne jest, aby inni uważali, że dobrze sobie radzą w życiu.
Entuzjaści zdrowego stylu życia (Wellness Enthusiasts)
Entuzjaści zdrowego stylu życia szukają produktów i usług, które poprawiają ich ogólne samopoczucie. Dwie trzecie z nich dokładnie analizuje skład żywności, zwracając uwagę na naturalne składniki i wartości odżywcze. Postrzegają oni potrzeby fizyczne, psychiczne i emocjonalne jako wzajemnie powiązane, co wymaga holistycznego podejścia. Przykładem działania skierowanego na ten typ konsumentów jest stworzona w 2023 roku (przez firmę Nike) platforma Nike Well Collective, która oferuje kompleksowe rozwiązania dotyczące zdrowego trybu życia.
Kupujący podłączeni do sieci (Connected Shoppers)
Prawie 80% z nich szuka sposobów na uproszczenie swojego życia. Aktywnie korzystają z technologii do podejmowania decyzji zakupowych. Czterech na pięciu twierdzi, że bez internetu czują się zagubieni. Jednak pomimo tego, że ten typ konsumentów lubi wygodę zakupów online, to nie stronią oni od zakupów w tradycyjnych sklepach. Dlatego też firmy coraz częściej przyjmują strategię phygital, jak np. południowokoreański gigant internetowy Naver, który podczas zakupów online umożliwia klientom otrzymywanie spersonalizowanych rekomendacji opartych na wykorzystaniu AI w sprzedaży.
Kreujący zmiany (Changemakers)
Changemakerzy to świadomi konsumenci, którzy swoimi decyzjami zakupowymi chcą przyczynić się do pozytywnych zmian na świecie. Kierują się określonymi wartościami i preferują firmy, które działają zgodnie z polityką zrównoważonego rozwoju. Są skłonni wydać więcej na produkty cechujące się wysoką jakością i korzyściami dla zdrowia. Mimo tego jednak, że priorytetyzują kwestie społeczne i środowiskowe, to świadomie zarządzają swoim budżetem, a czterech na pięciu z nich martwi się wzrostem bieżących wydatków.
Poszukiwacze wrażeń (Experience Seekers)
Poszukiwacze wrażeń to kolejny z rodzajów konsumentów, dla których przeżycia są ważniejsze niż dobra materialne. Pomimo tego, że cenią sobie wygodę i często wydają pieniądze na rozwiązania technologiczne, które pozwalają im zaoszczędzić czas, to priorytetowo traktują doznania w realnym świecie i customer experience – tak twierdzi ponad 94% z nich. Chętnie wydają pieniądze na podróże, nowe doświadczenia i wszystko, co pozwala im poszerzyć horyzonty i zapewnić niezapomniane doświadczenia.
Trendsetterzy (Trendsetters)
Trendsetterzy to entuzjaści nowości, zawsze gotowi wypróbować najnowsze produkty i usługi. Wyznaczają nowe trendy w modzie, stylu życia i konsumpcji. Lubią zakupy i są impulsywnymi konsumentami, którzy szukają tego, co najlepsze, nawet jeśli oznacza to dodatkowy wydatek – 68% regularnie interesuje się ofertą silnych i dobrze znanych marek. Aby być na bieżąco z nowymi produktami i trendami, prawie co trzeci z nich robi zakupy w sklepie stacjonarnym, są jednak też grupą, która chętnie kupuje produkty przez media społecznościowe.
Budżetowcy (Budgeteers)
Ostatni z opisywanych typów konsumentów ostrożnie dysponuje swoim budżetem, za cel stawiając sobie długoterminową stabilność finansową. Jednak choć budżetowcy są oszczędni i preferują kupowanie wtedy, gdy jest to konieczne, to nie rezygnują z nabywania produktów o wysokiej jakości. Podczas zakupów nie chcą po prostu wybrać najtańszej opcji, ale taką która według nich będzie miała najlepszy stosunek ceny do jakości. Często też decydują się na naprawy produktów oraz zakupy z drugiej ręki – jest to zgodne z ich skłonnością do oszczędzania i obawami o zmiany klimatu.
Najliczniejszą grupę z wymienionych wyżej stanowią kupujący podłączeni do sieci, zaś najmniej liczną budżetowcy. Generalnie jednak reprezentacja tych grup w społeczeństwie jest do siebie zbliżona. Oto jak prezentuje się na wykresie:
Typy konsumentów i inne wnioski z raportu “Voice of the Consumer: Lifestyles Survey 2024”
Po długim okresie zmagań z kryzysami i ograniczeniami, różne rodzaje konsumentów coraz bardziej optymistycznie patrzą w przyszłość i są mniej zaniepokojeni globalnymi wydarzeniami. I choć wciąż ich niepokój budzą rosnące ceny produktów i usług, to wykazują oni oznaki zmęczenia oszczędzaniem, co przejawia się np. w coraz rzadszym polowaniu na okazje. Obecnie konsumenci są w większym stopniu ostrożni niż oszczędni. Coraz częściej interesują ich także produkty o wysokiej jakości.
Zmienia się podejście konsumentów do zrównoważonego rozwoju – coraz lepiej rozumieją, jakiego rodzaju działania i produkty mają dla nich sens i na nich się skupiają. Konsumenci mniej także myślą o zaletach lub ograniczeniach poszczególnych kanałów sprzedaży. Dzięki implementacji w firmach strategii omnichannel czy usług hybrydowych, konsumenci mogą robić zakupy w zróżnicowany, odpowiedni dla nich w danym momencie, sposób.
Konsumenci używają urządzeń technologicznych przede wszystkim do komunikowania się i przeglądania mediów społecznościowych – co warto podkreślić, znacząco wzrasta obecnie odsetek osób dokonujących zakupów za pośrednictwem tych ostatnich.