Sztuczna inteligencja w branży retail – ogromny i wciąż niewykorzystany potencjał

Czytaj dalej
Sztuczna inteligencja w branży retail – ogromny i wciąż niewykorzystany potencjał

W nadchodzących latach sztuczna inteligencja (AI) powinna znacząco odmienić branżę detaliczną, wpływając na łańcuch wartości przedsiębiorstw. W 2022 roku wartość AI na rynku detalicznym wyniosła prawie 8,5 miliarda dolarów. Według prognoz do 2032 roku zwiększy się ponad pięciokrotnie, osiągając wartość blisko 46 miliardów dolarów. Retailerzy, którzy jeszcze tego nie zrobili, powinni uwzględnić rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji w swoich planach biznesowych. Wiele firm będących rynkowymi liderami stosuje je już z powodzeniem.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji przez przedsiębiorstwa w minionych latach

Jak wynika z globalnego badania McKinsey na temat AI, w latach 2017 – 2022 implementacja rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach wzrosła ponad dwukrotnie, z 20 do 50 procent. We wspomnianym okresie podwoiła się również liczba rozwiązań AI, z których korzystają firmy. Na szczycie listy znajdują się robotyczna automatyzacja procesów oraz wizja komputerowa (która umożliwia komputerom identyfikację i przetwarzanie obrazów w taki sam sposób jak w przypadku człowieka). Z kolei trzecie miejsce zajmuje rozumienie języka naturalnego w formie pisemnej (ang. natural-language text understanding), które jeszcze w 2018 roku znajdowało się w środku stawki.

Jeśli zaś chodzi o najważniejszy obszar wykorzystywania sztucznej inteligencji w firmach to, przez ostatnie cztery lata, pierwsze miejsce zajmuje niezmiennie optymalizacja usług (ang. service operations optimization).

Wraz z coraz szerszą implementacją AI w przedsiębiorstwach, rośnie także poziom inwestycji w technologie z nią związane. W 2017 roku 40% respondentów z firm wykorzystujących sztuczną inteligencję w swojej działalności biznesowej, deklarowało, że więcej niż 5% ich budżetów na działania cyfrowe przeznaczanych jest na AI. Natomiast w roku 2022 taki poziom inwestycji deklarowała już ponad połowa respondentów. Co więcej, 63% respondentów twierdziło, że spodziewa się wzrostu inwestycji w tym obszarze w ich organizacjach w ciągu najbliższych trzech lat.

AI zmienia handel detaliczny

Jak podaje w swoim raporcie „Artificial Intelligence (AI) in Retail Market” firma badawcza Precedence Research, wartość AI na rynku handlu detalicznego, która w zeszłym roku osiągnęła 8,41 miliarda dolarów, do 2032 wzrośnie ponad pięciokrotnie – do 45,74 miliarda dolarów. Widać więc jak ogromny potencjał ma sztuczna inteligencja w sprzedaży detalicznej.

Retailerzy, którzy chcą pozostać konkurencyjni, powinni uwzględniać AI w strategii swojej firmy. PwC w swoim raporcie o AI z 2022 roku, podaje że 76 procent liderów biznesowych wdrożyło (w większym lub mniejszym stopniu) stosowanie sztucznej inteligencji w operacjach firmowych, a w oparciu o szacunki rynkowe liczba ta zdaje się cały czas rosnąć.

Sztuczna inteligencja, dzięki m.in. IoT, analityce Big Data czy marketingu e-commerce, ma ogromny potencjał, aby znacząco zmienić branżę retail. Jej rozwój stwarza możliwości dla handlu detalicznego w wielu obszarach, takich jak np. doświadczenie klienta, prognozowanie popytu czy zarządzanie zapasami.

Korzystanie ze sztucznej inteligencji w retailu będzie także coraz mocniej skupiać się na planowaniu i rekomendacjach produktów. Przedsiębiorstwa z sektora handlu detalicznego korzystają z technologii uczenia maszynowego i głębokiego uczenia, aby zapewnić końcowym konsumentom bardziej spersonalizowane doświadczenia i angażujące środowisko. Retailerzy muszą wykorzystywać AI do poprawy doświadczeń zakupowych klientów i uzyskania przewagi konkurencyjnej, aby utrzymać się na rynku.

Znane firmy z branży handlu detalicznego inwestują w najnowocześniejsze technologie, aby zwiększyć zaangażowanie klientów. Walmart dopuścił sztuczną inteligencję do zarządzania serwisami internetowymi i operacjami w sklepach (więcej ciekawych przykładów wykorzystania AI w retailu podajemy w dalszej części artykułu). AI stanowi świetny tandem z e-commerce, ale może być niezwykle użyteczna również dla tradycyjnego kanału sprzedaży. Stosowanie wizji komputerowej czy uczenia maszynowego do zarządzania zapasami staje się w sklepach stacjonarnych coraz bardziej popularne.

Według wspomnianego na wstępie badania McKinsey, duża liczba pracowników uważa, że na skutek większego wykorzystania AI w ich pracy wzrasta wydajność. Ogromną zaletą AI jest to, że może pomóc zarówno w przypadku bardzo skomplikowanych procesów, jak i w przypadku żmudnych, powtarzalnych czynności. I to zarówno konsumentom, jak i pracownikom sieci handlowych.

Niektóre firmy zniechęciły się do implementacji AI, ponieważ sądziły, że przebiegnie ona szybko i bezproblemowo. Z kolei te przedsiębiorstwa, które przyjęły w tym względzie dłuższą perspektywę, stworzyły dobre podstawy do korzystania z dobrodziejstw sztucznej inteligencji. Firmy te stopniowo włączają AI do kolejnych obszarów swojego biznesu. Inwestują więcej, ale również mądrzej i zaczynają odnosić dzięki temu korzyści.

Warte uwagi przykłady wykorzystania rozwiązań AI w branży retail

Sztuczna inteligencja przekształca branżę handlu detalicznego poprzez rekomendacje zakupowe, asystentów zakupów z obsługą głosową, spersonalizowane doświadczenia zakupowe, zrobotyzowane magazyny, metody płatności z rozpoznawaniem twarzy, narzędzia zapobiegające fałszerstwom i wiele innych. Oto 5 ciekawych przykładów zastosowania AI w sprzedaży detalicznej.

Sieć luksusowych domów towarowych Macy’s przygotowała opartą na sztucznej inteligencji aplikację, dzięki której klienci będąc w sklepie mogą rozmawiać z botem, aby uzyskać wskazówki dotyczące konkretnego przedmiotu lub np. sprawdzić, czy coś jest w magazynie. Bot może nawet wykryć, czy klient jest sfrustrowany i powiadomić pracownika, aby do niego podszedł i mu pomógł.

Sieć supermarketów Walmart planuje wykorzystać roboty do pomocy w sprawdzaniu dostępności produktów na półkach sklepowych. Roboty mają skanować regały sklepowe celem powiadomienia o konieczności uzupełnienia brakujących artykułów czy konieczności zmiany etykiet cenowych. Użycie robotów ma pozwolić pracownikom spędzać więcej czasu z klientami.

Sklep internetowy ThredUp stworzył niedawno Goody Boxes – pudełka z ubraniami dostosowanymi do stylu swoich klientów. Klienci mogą kupić tylko te rzeczy z pudełka, które im się podobają, a resztę zwrócić. Algorytm AI zapamiętuje preferencje każdej osoby, dzięki czemu kolejne pudełka powinny być lepiej dopasowane do jego stylu.

Sieć sklepów spożywczych Kroger testuje w swoich placówkach inteligentne półki. Kiedy klient porusza się po sklepie i ma otwartą aplikację Kroger, czujniki identyfikują go i podświetlają produkty, którymi może być zainteresowany, np. produkty bezglutenowe. Aplikacja może również podawać indywidualne ceny i powiadamiać klienta, jeśli produkt z jego listy zakupów jest na wyprzedaży.

Marka modowa Uniqlo jest pionierem w wykorzystaniu nauki i AI do stworzenia unikalnych doświadczeń w sklepie. W wybranych sklepach sieci znajdują się innowacyjne kioski UMood, które pokazują klientom różne produkty i mierzą ich reakcję na nie (np. na kolor) poprzez neuroprzekaźniki. Na podstawie tych reakcji, kiosk poleca następnie konkretne ubrania. Klienci nie muszą nawet niczego naciskać, sygnały z ich mózgu wystarczą, aby system wiedział, co czują względem każdego produktu.

Zobacz także najważniejsze trendy w retailu w 2023 roku.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy ponad 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.