Chcesz wiedzieć więcej?  Zapisz się na biuletyn RetailTech News!

Phygital – czym jest ten trend i co oznacza dla retail?

Czytaj dalej
Phygital – czym jest ten trend i co oznacza dla retail?

Rynek zmienia się coraz bardziej dynamicznie i co chwila pojawiają się nowe trendy w tym zakresie. Jednym z nich jest phygital, czyli podejście, które ma być coraz istotniejsze w roku 2023, ale także w kolejnych latach. Na czym dokładnie on polega i co oznacza dla współczesnych firm? Serdecznie zachęcamy do lektury.

Co to jest phygital?

Phygital oznacza połączenie dwóch światów w handlu, czyli wirtualnego oraz rzeczywistego. Wynika to z powiązania doświadczeń zakupowych fizycznych (ang. physical), a także cyfrowych (digital). Zakupy stają się więc wielowymiarowym doświadczeniem, dzięki któremu firma zyskuje bardziej lojalnych klientów oraz może zwiększyć swoją sprzedaż. Wszytko to jednak tylko wtedy, gdy kanały te rzeczywiście są dobrze zintegrowane.

Czym phygital różni się od omnichannel?

Omnichannel to także podejście wielokanałowe. Czym więc różni się od phygital? Okazuje się, że podejścia te są w dużym stopniu zbieżne. Phygital wyrasta jednak z tej koncepcji i stanowi jej rozwinięcie. Chodzi tu bowiem przede wszystkim o integrację kanałów sprzedażowych tak, aby współdziałały ze sobą na korzyść klienta. Przykładem jest możliwość oddania zakupionego online produktu w sklepie stacjonarnym danej marki. Doświadczenia zakupowe wirtualne i w sklepie stacjonarnym muszą być więc dobrze zintegrowane.

Korzyści z wdrożenia podejścia phygital

Pierwszą korzyścią z wdrożenia tej strategii jest poprawa doświadczeń zakupowych klientów. Dzięki phygital ścieżka zakupowa jest bowiem wygodniejsza i płynniejsza, co daje większą elastyczność dokonywania zakupów. Długoterminową korzyścią jest tym samym zwiększenie lojalności klientów do marki, które będzie przekładać się na większe zyski.

Kolejnym atutem jest budowanie przewagi konkurencyjnej. Oczywiście pewne nowinki w tym zakresie mogą na początku budzić u części klientów niepewność. Jednak są też konsumenci skłonni do próbowania nowości. Jeśli okaże się, że dane rozwiązanie rzeczywiście będzie skuteczne to mogą oni chętniej korzystać z niego w przyszłości, a także polecać je innym. Tym samym firma postrzegana będzie jako innowacyjna i może budzić ciekawość mediów.

Przykłady phygital w praktyce

Przykładów wdrożenia strategii phygital jest naprawdę wiele. Warto zacząć od interaktywnych luster, które pokazują klientowi ubrania w różnych opcjach kolorystycznych. Jeśli takiego produktu nie ma na stanie, to dzięki kodowi QR można sprawdzić, czy dostępny jest w sprzedaży online. Jeśli tak, to właśnie w kanale digital sprzedaż będzie domknięta.

Kolejny przykład to wideozakupy na żywo ze sklepu firmowego. Pozwalają one kontaktować się na żywo ze sprzedawcą, zadawać pytania dotyczące produktów i po prostu „zobaczyć je w akcji”. Może okazać się, że taka prezentacja przyniesie efekt właśnie w postaci zwiększonej sprzedaży w kanale digital, choć może przyciągać także do sklepów stacjonarnych marki.

Z naszego procesu dowiesz się również, jak zautomatyzować procesy w sklepie internetowym oraz automatyzacja staje się coraz istotniejsza dla e-commerce.

Wyzwania związane z phygital

Wiemy już, co to jest phygital. Mamy też świadomość, jakie potencjalnie szanse może zapewniać. Co jednak z wyzwaniami z tym związanymi?

Kluczowym jest przede wszystkim inwestycja w technologie oraz wyposażenie mające na celu integrację doświadczeń fizycznych i digitalowych. Każde działanie musi być jednak planowane w bardzo przemyślany sposób. Tak, aby konkretne technologie pomagały klientom, a nie stanowiły tylko ciekawej nowinki nieprzynoszącej im realnych korzyści.

Dlatego też tak istotne znaczenie ma zrozumienie potrzeb klientów. W tym celu można np. przeprowadzać badania, które stanowią cenne źródło informacji w tym zakresie. Pewnym wsparciem będzie też bliższy kontakt ze sprzedawcami (zarówno działającymi w kanale online, jak i w sklepach stacjonarnych). Dzięki temu możliwe będzie poznanie najczęstszych bolączek klientów i tym samym określenie, jakie usprawnienia mogą im pomóc.

Sprawdź, jak ograniczyć zwroty w e-commerce, poprawiając jednocześnie doświadczenia klientów.

Phygital to podejście nie tylko dla dużych przedsiębiorstw, ale również dla mniejszych firm. Jeśli będzie ono prawidłowo zaplanowane i zaimplementowane, to może okazać się sposobem na zyskanie przewagi konkurencyjnej oraz poprawę lojalności w coraz bardziej konkurencyjnym biznesie.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.