Jak zautomatyzować procesy w sklepie internetowym?
Automatyzacja w e-commerce to najlepszy sposób na to, aby usprawnić działanie swojego sklepu internetowego. Czym tak naprawdę jest? Jakie rozwiązania w tym zakresie są dostępne na rynku? Serdecznie zachęcamy do lektury oraz poznania praktycznych porad.
Czym jest automatyzacja sklepu internetowego?
Automatyzacja sklepu internetowego to wszelkie rozwiązania mające na celu zmniejszenie liczby działań podejmowanych ręcznie. Są to przede wszystkim te procesy, które pochłaniają czas, a także są schematyczne. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom można zmniejszyć ich liczbę oraz przekierować swoje działania na inne, bardziej produktywne obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Jakie są zalety automatyzacji w e-commerce?
Jedną z głównych zalet automatyzacji procesów w sklepie internetowym jest oszczędność czasu. Czas zaoszczędzony w ten sposób można poświęcić na inne działania, takie jak:
- dostarczanie klientom wartościowych treści, np. na blogu,
- tworzenie lepszych fotografii produktowych,
- szukanie rozwiązań na zwiększenie współczynnika konwersji,
- prowadzenie działań marketingowych,
- skuteczniejszą obsługę klientów,
- szukanie nowych kanałów komunikacji z klientami.
Działania z zakresu automatyzacji mogą także w sposób bezpośredni zwiększać sprzedaż i tym samym zwiększać przychody firmy. Często wpływają na to także pośrednio, np. dzięki uwalnianiu czasu pracowników, którzy tym samym mogą skupić się na skuteczniejszym docieraniu do klientów i tym samym osiąganiu wyższej sprzedaży.
Jakie obszary można zautomatyzować w e-commerce?
Obecnie istnieją rozwiązania, które pozwalają wdrożyć automatyzację właściwie w każdym obszarze, od marketingu, przez obsługę klienta, aż po obsługę zwrotów i zapytań. Szczególnym wyzwaniem w dużych sklepach jest także importowanie danych produktowych, w czym może pomóc takie rozwiązanie, jak Product Loader. Sprawia, że produkt szybciej trafia do sprzedaży (krótszy czas dodawania o nawet 50 proc.), a także zmniejsza się liczba błędów, które nieuchronnie pojawiają się podczas ręcznego dodawania.
Automatyzacja procesów w sklepie internetowym związana z produktami to także system taki jak Product Information Management. Product Information Management to rozwiązanie pozwalające na zarządzanie informacjami o artykułach, przydatne zwłaszcza dla tych firm, które często je aktualizują, a także mają ich bardzo dużą bazę.
Ciekawym sposobem automatyzacji jest dodatkowo „ratowanie” porzuconych koszyków. To sposób dotarcia do klientów, którzy byli blisko podjęcia decyzji zakupowej, ale z jakichś powodów zrezygnowali z domknięcia transakcji. Można więc wdrożyć rozwiązania, które na podstawie plików cookies powiązanych np. z adresem e-mail, będą w stanie dotrzeć do takiego klienta i zachęcić go do ukończenia zakupu.
Jak zautomatyzować procesy w sklepie internetowym?
Dobór metod zależy w praktyce przede wszystkim od wielkości sklepu oraz tego, które obszary wymagają największej uwagi. Pomocna będzie w tym analityka, w tym zwłaszcza sprawdzenie ścieżki zakupowej oraz tego, które obszary w naszym sklepie działają nieefektywnie. Ważną kwestią – zwłaszcza w mniejszych sklepach – jest także cena konkretnych rozwiązań. Warto jednak myśleć o czasie, który zaoszczędzamy dzięki automatyzacji sklepu internetowego, zwłaszcza w dłuższym przedziale czasowym.
Ważną kwestią jest dodatkowo dobór sprawdzonej firmy zajmującej się takimi rozwiązaniami. Wdrożenia e-commerce nie są bowiem łatwe, a przeprowadzone w nieprawidłowy sposób mogą skutkować problemami z bieżącym działaniem sklepu internetowego.
Automatyzacja sklepu internetowego to sposób na długoterminowe oszczędności, docieranie do większych grup klientów, a także wyższą sprzedaż. Szeroką ofertę takich rozwiązań można znaleźć także w ramach naszej działalności. Zawsze dopasowujemy je w sposób indywidualny tak, aby odpowiedzieć na bieżące potrzeby naszego klienta i jak najszybciej zapewnić mu korzyści.
Zobacz także jak ograniczyć zwroty w e-commerce.