Rynek pracownika i rynek pracodawcy – czym są i jak wpływają na pracę specjalistów HR?
Rynek pracownika i rynek pracodawcy to w ostatnich latach coraz częściej pojawiające się w dyskursie medialnym pojęcia. Co jednak dokładnie one oznaczają, jaka jest ich definicja, a także, z jakim stanem mierzymy się w tym zakresie obecnie? Serdecznie zachęcamy do lektury, aby poznać szczegóły w tym zakresie.
Definicje rynku pracownika i pracodawcy w Polsce
W praktyce rynek pracownika w Polsce nie ma dokładnych parametrów, które jednoznacznie by go definiowały. Można jednak wskazać na pewne ramy, które go dookreślają. Rynek pracownika to przede wszystkim taka sytuacja, gdy osoby szukające zatrudnienia mogą negocjować dla siebie lepsze warunki. Wynika to z faktu, że pracownik jest deficytem oraz że znalezienie rzetelnej osoby w danej branży wymaga od przedsiębiorstwa bardzo dużego wysiłku.
Natomiast definicja rynku pracodawcy jest odwrotna. Oznacza bowiem, że to pracodawcy dyktują warunki zatrudnienia. Ma to miejsce w sytuacji, gdy znacząco większa liczba osób poszukuje pracy, aniżeli jest pracodawców poszukujących nowych osób. Wtedy to ci ostatni mogą dyktować warunki zatrudnienia i być bardziej odpornymi na ewentualne fluktuacje.
Rynek pracownika czy pracodawcy w roku 2022?
Tak naprawdę tendencje w tym zakresie zależą przede wszystkim od branży. Wszędzie tam, gdzie wymagane są wysokie kompetencje, mówi się rynku pracownika. To przede wszystkim branża IT oraz finanse i bankowość, a wśród prac fizycznych branża budowlana. Natomiast w firmach, w których wymagane są mniejsze kompetencje, mówi się o rynku pracodawcy. Wszędzie jednak znaczenie mają rzetelne osoby, które będą dobrze wykonywać powierzone im zadania oraz będą budować konkurencyjność danego przedsiębiorstwa, zwłaszcza na tak turbulentnym rynku, z jakim mamy do czynienia obecnie.
Warto zwrócić też uwagę na nowe pojęcie, które pojawiło się w ostatnim czasie, mianowicie rynku specjalisty. Według wielu analityków doprowadziła do tego przede wszystkim pandemia, gdy pracodawcy zaczęli szukać osób z naprawdę wysokim potencjałem, będących w stanie wzmacniać firmę swoimi umiejętnościami, zwłaszcza w tak trudnym czasie.
Jak wpływa to na pracę specjalistów HR?
W związku z tym, że w wielu branżach – zwłaszcza tych wysoko wyspecjalizowanych – dominuje rynek pracownika, szczególną rolę do odegrania mają osoby zajmujące się HR. Przed nimi naprawdę trudne zadanie, polegające na znalezieniu osób z doświadczeniem, ale skłonnych do ciągłego dokształcania się oraz zaangażowanych w rozwój przedsiębiorstwa. Trzeba jednak pamiętać, że współczesny pracownik chętniej zaznacza swoje granice i chce pozostać elastyczny. Znaczenie ma dla niego bowiem praca zdalna (efekt pandemii), a także rozgraniczenie życia prywatnego i zawodowego. Pracodawca musi o tym pamiętać, zaś dział HR przedstawić firmę właśnie pod tym kątem.
W praktyce pomagają w tym różnego rodzaju systemy HR, które mogą być zaprezentowane potencjalnemu pracownikowi jako zaleta danej firmy. Przykładem jest system premii, który pozwala na definiowanie oraz monitorowanie bieżących celów , oraz powiązanie ich z bieżącym systemem premii. Celem takiego rozwiązania jest m.in. to, aby pracownik zachował swoją motywację i był wynagradzany za realne korzyści oraz swój własny wkład w rozwój podmiotu.
To, czy mamy do czynienia z rynkiem pracownika, czy pracodawcy ma bezpośredni wpływ na to, w jaki sposób postępują specjaliści HR oraz jak wygląda proces pozyskiwania pracowników. Jednak niezależnie od sytuacji, coraz częściej firmy korzystają z nowoczesnych rozwiązań usprawniających zarówno samą rekrutację, jak i zarządzenie pracownikami. Takimi systemami dysponujemy również w naszej firmie, dlatego zachęcamy do kontaktu, aby poznać ich specyfikę.
Zobacz także polityka zrównoważonego rozwoju w firmie.