Phygital w praktyce i przykłady wykorzystania w retail

Phygital to hybrydowy model sprzedaży, który łączy najlepsze cechy handlu online i offline. Nazwa pochodzi od angielskich słów „physical” (fizyczny) i „digital” (cyfrowy), co doskonale oddaje istotę tego trendu.
Wskazówka: Więcej na temat tego, co to jest phygital, piszemy w naszym poprzednim artykule. Zobacz!
W phygitalowym sklepie granice między wirtualną a rzeczywistą przestrzenią zaczynają się zacierać. Technologie cyfrowe integrują się z tradycyjnymi formami sprzedaży, tworząc spójne i angażujące doświadczenie zakupowe dla klienta. O czym możemy tu mówić?
Przykłady zastosowania phygitalu w sklepie:
- Zakupy ROPO i odwrócone ROPO. Dzięki rozwiązaniom phygitalowym klient może sprawdzić na tablecie w salonie, jakie produkty są dostępne online, zamówić je i odebrać w sklepie.
- Szczegółowe informacje o produktach dzięki kodom QR. Skanując kod QR produktu, klient może zapoznać się z jego specyfikacją techniczną, opiniami innych użytkowników, filmami instruktażowymi itp. – to ogromne ułatwienie podczas zakupów offline!
- Wirtualne przymierzalnie. Specjalne lustra lub aparaty umożliwiają wirtualne przymierzenie ubrań, co ułatwia wybór odpowiedniego rozmiaru i fasonu. To popularne rozwiązanie w wielu branżach: optycznej (przymierzanie oprawek nigdy nie było tak proste jak teraz!), kosmetycznej (popularne testowanie kolorów szminek), a nawet i dekoracyjnej czy wnętrzarskiej (nic nie stoi na przeszkodzie, by dzięki VR sprawdzić, jak dane drzwi pasują do Twojej kuchni).
- Płatności mobilne. To niepozorny element phygitalu, ale bardzo ważny: Klient może zapłacić za zakupy telefonem bez konieczności używania tradycyjnej karty płatniczej.
Czy Phygital wpływa na nasze życie?
Odpowiedź jest prosta: tak! Jak czytamy w raporcie Future Mind:
- Digitalizacja naszego życia jest faktem, a stopień zanurzenia w rzeczywistości phygitalowej jest zróżnicowany i zależny od naszego wieku, wymagań zawodowych i stylu życia.
- Średnia znajomość rozwiązań phygitalowych utrzymuje się na poziomie 63%, natomiast korzysta z nich ok. 31% badanych.
- Najpowszechniejsze rozwiązania phygitalowe w Polsce to kasy samoobsługowe (98%), smartwatche / smartbandy (97%), płatności za pomocą telefonu / zegarka (96%), zdalne sterowanie urządzeniami domowymi (87%) i cyfrowe bilety komunikacji zbiorowej (85%).
Z wyżej wspomnianego raportu możemy wyciągnąć szereg ciekawych wniosków, w tym odpowiedź na pytanie…
Jakie jest najpopularniejsze rozwiązanie Phygital na rynku?
Polacy uwielbiają kasy samoobsługowe! A przynajmniej je znają i chętnie z nich korzystają. W porównaniu z innymi rozwiązaniami phygitalowymi, te (obecne już kilka dobrych lat w kraju) są szczególnie popularne. Większość respondentów (98%) zna to rozwiązanie, a chociaż raz
skorzystało z nich 93% badanych (Emilia Adamek, raport Future MInds).
Phygital w branży retail. Jak to działa?
Zastanawiasz się, jak możesz wdrożyć phygitalowe strategie w branży retail? Spieszymy z podpowiedziami!
Spersonalizowane zakupy
Phygital świetnie sprawdza się w personalizacji. Zadbaj o:
- Rekomendacje produktów oparte na historii zakupów i preferencjach klienta (np. aplikacja mobilna sklepu).
- Wirtualne przymierzalnie, które pozwalają klientom zobaczyć, jak dany produkt wygląda na nich (np. technologia AR/VR).
Interaktywne doświadczenia
- Ekrany dotykowe w sklepach, które umożliwiają klientom poznanie produktów i porównanie cen, to jedno z ciekawszych rozwiązań.
- Równie dobrym rozwiązaniem w większych sklepach są interaktywne mapy.
Usprawniony proces płatności
- Zadbaj o płatności mobilne za pomocą smartfona lub smartwatcha.
- Współcześnie podstawa to samoobsługowe kasy w sklepach – szczególnie tych spożywczych.
Zarządzanie stanem magazynowym
- Częścią phygitalu w retail są systemy RFID, które śledzą stan magazynowy i informują o brakach.
- Ciekawą opcją jest możliwość rezerwacji produktu online przed wizytą w sklepie.
- Klienci doceniają dostęp do informacji o produktach w czasie rzeczywistym (np. dostępność, rozmiar, kolor).
Przykłady firm wykorzystujących phygital w retailu
Lidl od dłuższego czasu wprowadza na coraz większą skalę kasy samoobsługowe – w wielu lokalach stanowią one więcej niż ½ czynnych kas. Dodatkowym atutem jest umożliwienie płatności gotówką, na które klienci czasem (choć nie zawsze!) mogą liczyć.
Płacisz kartą? W Empiku możesz skorzystać z kasy samoobsługowej albo wsparcia osoby z mobilnym tabletem, która przyjmie Twoją płatność. Równie przyjemny element phygitalu to możliwość odsłuchania płyt w salonach czy podgląd na żywo dostępności produktów.
IKEA pozwala na tworzenie online swoich wymarzonych szaf czy kuchni, które możesz stacjonarnie złożyć z ekspertem na miejscu. Świetną opcją są też listy zakupów, które zrobisz i na papierze, i w aplikacji.
Euro RTV AGD oferuje możliwość zamówienia produktu online i odebrania go w sklepie stacjonarnym nawet w ciągu 2 godzin.
Korzyści phygitalu dla branży retail
Jeśli chodzi o korzyści, które płyną z wprowadzenia strategii phygital w Twojej działalności, na pewno warto wymienić zwiększenie sprzedaży, które jesteś w stanie osiągnąć dzięki poprawie satysfakcji klienta i wzmocnieniu jego lojalności. Warto też pamiętać o usprawnieniu zarządzania magazynem. W konsekwencji Twoja firma staje się bardziej konkurencyjna i doceniana – i przez branżowców, i klientów, którzy po prostu lubią korzystać z Twoich usług.
Oczywiście nie ma korzyści bez wyzwań! Phygital wymaga inwestowania w nowe technologie, konieczność integracji systemów off– i online, a także wszystko to, co dotyczy ochrony danych osobowych. Pamiętaj: sklepy stacjonarne to wciąż bardzo istotny kanał sprzedaży!
Phygital w branży retail. 3 wnioski na koniec
- Phygital to trend, który będzie coraz bardziej widoczny w branży retail.
- Firmy, które chcą być konkurencyjne, muszą zacząć wdrażać rozwiązania phygitalowe.
- Bierz przykład z najlepszych i działaj!