Jak założyć sklep internetowy? Krok po kroku
Na rynku e-commerce widoczny jest nieustanny wzrost, zarówno jeśli chodzi o dochody, jak i liczbę klientów. Urząd Komunikacji Elektronicznej w czerwcu 2022 roku postawił prognozę, zgodnie z którą wartość rynku e-commerce pod koniec tego samego roku będzie wynosić aż 115 mld złotych. Założenie sklepu internetowego, czyli e-commerce może być świetnym posunięciem biznesowym.
Jak założyć sklep e-commerce? Otwieranie własnego biznesu
Prowadzenie sklepu internetowego często przychodzi do głowy osobom, które posiadają już sklep stacjonarny i chcą rozszerzyć jego działalność lub też mają zamiar w ogóle zrezygnować z formy stacjonarnej. Rzeczywiście biznes online daje wiele korzyści, ponieważ zmniejsza ogólne koszty, a zapewnia dodatkowe możliwości. Jak założyć e-commerce? Przedstawiamy poszczególne kroki przy zakładaniu sklepu internetowego:
- Na początku procesu otwierania sklepu internetowego oczywiście konieczne jest udoskonalenie swojego pomysłu i zrobienie researchu, czyli rozeznania w branży i na stronach konkurencji. W ten sposób można znaleźć bardzo ciekawe rozwiązania i inspiracje.
- Rejestracja w CEIDG, założenie własnej firmy (może być to jednoosobowa działalność gospodarcza, czy też spółka). Wybór korzystnej formy opodatkowania (na przykład skala podatkowa, ryczałt, inne).
- Wybór nazwy sklepu internetowego i domeny. Nazwa powinna być zrozumiała i czytelna, a także łatwa do zapamiętania. W sytuacji, gdy dana osoba prowadzi już sklep stacjonarny, najlepiej pozostać przy tej samej nazwie, zwłaszcza jeśli marka ma wielu klientów.
- Poza własną platformą zakupową, stroną internetową, dobrze od razu zaistnieć w mediach społecznościowych i także przez nie sprzedawać. Ma to oczywiście sens tylko wtedy, gdy dane produkty można oferować przez social media.
- Współpraca z web developerem, który opracuje stronę internetową i zadba o jak najlepsze rozwiązania, m.in. w zakresie strony produktowej.
- Minimum dzień przed rozpoczęciem sprzedaży, należy złożyć formularz VAT-R.
- Założenie konta bankowego firmowego.
Dodatkowo warto skorzystać z różnych spersonalizowanych i innowacyjnych rozwiązań, oferowanych przez inne firmy. Przykładowo na naszej stronie można znaleźć cały dział dedykowany e-commerce. Dostępne są tam różne usługi takie jak: Adobe Commerce Magento, moduł fiskalizacji e-commerce, a także projektowanie strony sklepu internetowego pod względem UX (User Experience).
Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?
Koszty założenia sklepu internetowego zależą od wielu różnych czynników. Samą stronę internetową można zbudować stosunkowo tanio, jednak dodatkowo zwykle konieczne jest wdrożenie innowacyjnych rozwiązań, które pomogą zbudować przewagę konkurencyjną. Przykładowo zakup domeny to jednorazowy koszt od 50 do 1500 złotych, a hosting kosztuje od 80 do 500 złotych rocznie. Wdrożenie platformy sklepu może wiązać się z koniecznością zapłacenia kilku tysięcy złotych. Do tego dochodzi opłata za ZUS, stworzenie grafik oraz UX design, integracja z Google Zakupy oraz wtyczkami zakupowymi, a także ze sklepem Facebook. Konieczne zwykle jest także dobre wypozycjonowanie i promocja sklepu internetowego, co miesięcznie może kosztować od tysiąca do kilkudziesięciu tysięcy złotych. W praktyce więc wszystko zależy od celu właściciela marki, a także tego, ile chce zrobić we własnym zakresie. Zwykle współpraca z profesjonalnymi firmami przynosi naprawdę spore korzyści i jest opłacalna, a także zapewnia bardziej efektywną promocję przy otwieraniu sklepu internetowego. W sytuacji, gdy biznes online działa już jakiś czas, w zyski nie są wystarczające, dobrze zdecydować się na pomoc ze strony specjalistów. To właśnie oni mogą przeprowadzić audyt i dokładne analizy z wykorzystaniem systemu Business Intelligence dla sklepów. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą tutaj.