RFID, kody kreskowe czy kody QR – co wybrać?

Jak zoptymalizować procesy w branży retail? Czy kody RFID powinny zastąpić kody kreskowe w sklepach? I gdzie w tym wszystkim jest miejsce na kody QR? Choć ich cel jest podobny – chodzi w końcu o przekazywanie danych – to różnią się znacząco pod względem technologii, funkcjonalności i zastosowań. Porównajmy te trzy rozwiązania, aby lepiej zrozumieć ich możliwości, a ostatecznie wiedzieć, kiedy wybrać rozwiązania RFID, kody kreskowe czy QR.
Kody kreskowe czy RFID? Poznaj wady i zalety rozwiązań
Jakie są wady i zalety kodów kreskowych? W kontekście branży retail jedno z rozwiązań w ostatnich latach wysuwa się na prowadzenie — ale po kolei.
Kody QR — wady i zalety
Kody QR (skrót od Quick Response) stały się kilka lat temu bardzo popularne w świecie marketingu, ale i w branży retail. To kody 2D, które przechowują dane w formie wzoru składającego się z ciemnych kwadratów i jasnych przestrzeni. Po zeskanowaniu kodu za pomocą aparatu w smartfonie lub specjalnego czytnika użytkownik może otworzyć stronę internetową, pobrać szczegółowe informacje o produkcie, sprawdzić menu restauracji czy skonfigurować Wi-Fi. Ograniczeniem jest to, że aby kod został odczytany, musi być ustawiony w polu widzenia czytnika.
Poczytaj o Phygital w branży retail, by zrozumieć, jak kody QR pomogą wdrożyć tę strategię.
Kody RFID
RFID pochodzi od Radio-Frequency Identification — mowa tu o identyfikacji za pośrednictwem fali radiowych. Nośnikiem danych są tutaj tagi, czyli urządzenia składające się z mikrochipa, który przechowuje informacje, oraz anteny pozwalającej na komunikację z czytnikiem.
Mogą być aktywne (zasilane baterią) lub pasywne (zasilane energią z czytnika). Co ważne, dane z tagów można odczytać z odległości, nawet kiedy nośnik jest poza zasięgiem wzroku. Świetnie sprawdzają się w retail na przykład za sprawą tego, że zapisane na nich dane da się modyfikować, możliwa jest też jednoczesny odczyt kilku nośników. Jeśli chodzi o wady, na pewno będą to koszty wdrożenia wyższe niż w przypadku kodów QR czy kreskowych. Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób usprawnić skanowanie produktów i ich prezentowanie na półkach, zobacz artykuł: Inteligentne półki sklepowe.
Kody kreskowe
Najstarsza i wciąż bardzo popularna forma identyfikacji towarów — kody kreskowe to sekwencje równoległych linii o różnej grubości / zróżnicowanych odstępach można odczytać za pomocą laserowego skanera. Kody kreskowe są powszechnie używane w sprzedaży detalicznej, magazynowaniu i logistyce do identyfikacji produktów oraz zarządzania zasobami. Najczęściej odnoszą do zewnętrznych baz danych. Ograniczeniem jest sposób skanowania — muszą znaleźć się bezpośrednio na linii lasera, a ustawienie kodu względem czytnika sprawia problemy.
RFID, kody kreskowe czy QR? Znajdź rozwiązanie dla siebie
W największym skrócie: kody kreskowe i QR najlepiej sprawdzą się tam, gdzie odczyt odbywa się sporadycznie i ręcznie, natomiast RFID dobrze wspiera automatyzację procesów. Ale aby jeszcze dokładniej przedstawić wady i zalety RFID, kodów kreskowych i QR, przygotowaliśmy tabelę, która pokazuje ich typowe cechy.
Cecha | RFID | Kody kreskowe | Kody QR |
Sposób przesyłu informacji | Fale radiowe | Czytnik laserowy | Skanowanie (np. kamerą) |
Zasięg odczytu | Do kilku metrów | Kilkanaście centymetrów | Do 1-2 metrów (zależy od czytnika) |
Sposób odczytu | Bezdotykowy, skanowanie odbywa się na odległość | Wymaga bezpośredniego kontaktu (urządzenie musi „widzieć” kod) | Wymaga ustawienia skanera na linii z kodem |
Możliwość aktualizacji | Tak, można zmieniać dane w przypadku niektórych tagów | Brak (dane są statyczne) | Brak (dane są statyczne) |
Koszt wdrożenia | Wyższy (czytniki RFID i tagi) | Niski (czytniki i drukarki są tanie) | Niski (czytniki i drukarki) |
Czy skanowanie wymaga zaangażowania człowieka | Nie | Tak | Tak |
Przechowywanie danych | Możliwość przechowywania dodatkowych danych, identyfikowania wielu przedmiotów równocześnie | Koduje tylko identyfikator produktu | Koduje więcej danych niż kody kreskowe, np. URL |
Bezpieczeństwo | Wyższe, możliwość szyfrowania | Niskie | Średnie |
Zastosowania | Logistyka, magazynowanie, kontrola dostępu | Sprzedaż detaliczna, zarządzanie zapasami | Marketing, linki do stron internetowych, aplikacje mobilne |
Czas odczytu | Bardzo szybki (równoczesny odczyt wielu tagów) | Wolniejszy (jednorazowy odczyt jednej etykiety) | Szybszy niż kody kreskowe, ale jednorazowy |
Odczyt przy niskim oświetleniu | Tak, możliwy dzięki falom radiowym | Niemożliwy | Niemożliwy |
Zobacz też: AI w przestrzeniach handlowych.