Zapisz się na biuletyn RetailTech News!

RFID, kody kreskowe czy kody QR – co wybrać?

Czytaj dalej
RFID, kody kreskowe czy kody QR – co wybrać?

Jak zoptymalizować procesy w branży retail? Czy kody RFID powinny zastąpić kody kreskowe w sklepach? I gdzie w tym wszystkim jest miejsce na kody QR? Choć ich cel jest podobny – chodzi w końcu o przekazywanie danych – to różnią się znacząco pod względem technologii, funkcjonalności i zastosowań. Porównajmy te trzy rozwiązania, aby lepiej zrozumieć ich możliwości, a ostatecznie wiedzieć, kiedy wybrać rozwiązania RFID, kody kreskowe czy QR.

Kody kreskowe czy RFID? Poznaj wady i zalety rozwiązań

Jakie są wady i zalety kodów kreskowych? W kontekście branży retail jedno z rozwiązań w ostatnich latach wysuwa się na prowadzenie — ale po kolei.

Kody QR — wady i zalety

Kody QR (skrót od Quick Response) stały się kilka lat temu bardzo popularne w świecie marketingu, ale i w branży retail. To kody 2D, które przechowują dane w formie wzoru składającego się z ciemnych kwadratów i jasnych przestrzeni. Po zeskanowaniu kodu za pomocą aparatu w smartfonie lub specjalnego czytnika użytkownik może otworzyć stronę internetową, pobrać szczegółowe informacje o produkcie, sprawdzić menu restauracji czy skonfigurować Wi-Fi. Ograniczeniem jest to, że aby kod został odczytany, musi być ustawiony w polu widzenia czytnika. 

Poczytaj o Phygital w branży retail, by zrozumieć, jak kody QR pomogą wdrożyć tę strategię.

Kody RFID

RFID pochodzi od Radio-Frequency Identification — mowa tu o identyfikacji za pośrednictwem fali radiowych. Nośnikiem danych są tutaj tagi, czyli urządzenia składające się z mikrochipa, który przechowuje informacje, oraz anteny pozwalającej na komunikację z czytnikiem.

Mogą być aktywne (zasilane baterią) lub pasywne (zasilane energią z czytnika). Co ważne, dane z tagów można odczytać z odległości, nawet kiedy nośnik jest poza zasięgiem wzroku. Świetnie sprawdzają się w retail na przykład za sprawą tego, że zapisane na nich dane da się modyfikować, możliwa jest też jednoczesny odczyt kilku nośników. Jeśli chodzi o wady, na pewno będą to koszty wdrożenia wyższe niż w przypadku kodów QR czy kreskowych. Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób usprawnić skanowanie produktów i ich prezentowanie na półkach, zobacz artykuł: Inteligentne półki sklepowe.

Kody kreskowe

Najstarsza i wciąż bardzo popularna forma identyfikacji towarów — kody kreskowe to sekwencje równoległych linii o różnej grubości / zróżnicowanych odstępach można odczytać za pomocą laserowego skanera. Kody kreskowe są powszechnie używane w sprzedaży detalicznej, magazynowaniu i logistyce do identyfikacji produktów oraz zarządzania zasobami. Najczęściej odnoszą do zewnętrznych baz danych. Ograniczeniem jest sposób skanowania — muszą znaleźć się bezpośrednio na linii lasera, a ustawienie kodu względem czytnika sprawia problemy.

RFID, kody kreskowe czy QR? Znajdź rozwiązanie dla siebie

W największym skrócie: kody kreskowe i QR najlepiej sprawdzą się tam, gdzie odczyt odbywa się sporadycznie i ręcznie, natomiast RFID dobrze wspiera automatyzację procesów. Ale aby jeszcze dokładniej przedstawić wady i zalety RFID, kodów kreskowych i QR, przygotowaliśmy tabelę, która pokazuje ich typowe cechy.

CechaRFIDKody kreskoweKody QR
Sposób przesyłu informacjiFale radioweCzytnik laserowySkanowanie (np. kamerą)
Zasięg odczytuDo kilku metrówKilkanaście centymetrówDo 1-2 metrów (zależy od czytnika)
Sposób odczytuBezdotykowy, skanowanie odbywa się na odległośćWymaga bezpośredniego kontaktu (urządzenie musi „widzieć” kod)Wymaga ustawienia skanera na linii z kodem
Możliwość aktualizacjiTak, można zmieniać dane w przypadku niektórych tagówBrak (dane są statyczne)Brak (dane są statyczne)
Koszt wdrożeniaWyższy (czytniki RFID i tagi)Niski (czytniki i drukarki są tanie)Niski (czytniki i drukarki) 
Czy skanowanie wymaga zaangażowania człowiekaNieTakTak
Przechowywanie danychMożliwość przechowywania dodatkowych danych, identyfikowania wielu przedmiotów równocześnieKoduje tylko identyfikator produktuKoduje więcej danych niż kody kreskowe, np. URL
BezpieczeństwoWyższe, możliwość szyfrowaniaNiskieŚrednie
ZastosowaniaLogistyka, magazynowanie, kontrola dostępuSprzedaż detaliczna, zarządzanie zapasamiMarketing, linki do stron internetowych, aplikacje mobilne
Czas odczytuBardzo szybki (równoczesny odczyt wielu tagów)Wolniejszy (jednorazowy odczyt jednej etykiety)Szybszy niż kody kreskowe, ale jednorazowy
Odczyt przy niskim oświetleniuTak, możliwy dzięki falom radiowymNiemożliwyNiemożliwy

Zobacz też: AI w przestrzeniach handlowych.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.

Zapewniamy wygodniejsze i bezpieczniejsze ZAKUPY
KLIENTOM naszych KLIENTÓW.