Chcesz wiedzieć więcej?  Zapisz się na biuletyn RetailTech News!

AI w przestrzeniach handlowych

Czytaj dalej
AI w przestrzeniach handlowych

W ostatnich latach rozwój sztucznej inteligencji znacząco wpłynął na wiele sektorów gospodarki, w tym na przestrzenie handlowe. AI umożliwia nie tylko automatyzację i optymalizację procesów w przypadku takich placówek, ale także oferuje nowe sposoby interakcji z klientami i personalizacji ich doświadczeń zakupowych. Sprawdźmy, jakie dokładnie jest wykorzystanie AI w przestrzeniach handlowych oraz jakie korzyści z tego wynikają.

Jakie są zalety wykorzystania AI w przestrzeniach handlowych?

Potencjalnych zalet jest wiele i odczują je zarówno klienci, jak i również właściciele biznesów.

Warto zaznaczyć, że wiele z zalet wykorzystania AI w przestrzeniach handlowych dotyczy także przestrzeni wirtualnych – a więc handlu online.

W tym wypadku jednym z atutów ma być personalizacja doświadczeń zakupowych. AI umożliwia analizę danych klientów w celu dostosowania ofert, rekomendacji produktów i promocji do indywidualnych preferencji i historii zakupów. Dzięki temu klienci otrzymują bardziej spersonalizowane i trafne sugestie, co zwiększa ich satysfakcję i lojalność.

Kolejna zaleta to optymalizacja zarządzania zapasami. Sztuczna inteligencja może sprawniej przewidywać trendy rynkowe i wzorce zakupów, pomagając w efektywniejszym zarządzaniu zapasami. Sklepy mogą tym samym lepiej przewidywać popyt na określone produkty, minimalizując ryzyko braków lub nadmiaru zapasów.

Nie bez znaczenia może być też lepsza obsługa klienta. Chatboty i asystenci głosowi, których działanie jest oparte na sztucznej inteligencji mogą zapewniać wsparcie klientom, odpowiadając na pytania, pomagając w nawigacji po sklepie, czy informując o promocjach. To zwiększa efektywność obsługi klienta i skraca czas oczekiwania na pomoc.

W przypadku sklepów stacjonarnych i zakupów offline – wykorzystanie technologii RFID i NFC we współpracy z AI może umożliwić monitorowanie lokalizacji produktów w sklepie, ułatwiając zarządzanie inwentarzem i minimalizując utraty. Aplikacje mobilne mogą także oferować nawigację w sklepie.

Systemy monitorujące ruch klientów w sklepie mogą pozwolić na analizę popularnych stref i produktów. Heatmapy na podstawie danych z kamer pomagają w optymalnym rozmieszczeniu asortymentu.

AI może również ułatwić obsługę kas samoobsługowych poprzez rozpoznawanie produktów na podstawie zdjęć. Płatności mobilne z funkcjami opartymi na technologii AI oferują szybkie i wygodne transakcje.

Kluczowa jest też efektywniejsza strategia omnichannel. AI umożliwia integrację doświadczeń zakupowych online i offline, zapewniając klientom spójne doświadczenie zakupowe, niezależnie od tego, czy robią zakupy w sklepie, przez aplikację mobilną czy stronę internetową. Dzięki temu wzrasta ich satysfakcja.

Wykorzystanie AI w przestrzeniach handlowych – przykłady

AI w e-commerce to już standard. Wejście technologii związanych ze sztuczną inteligencją do przestrzeni sklepów stacjonarnych odbywa się natomiast zdecydowanie wolniej. Jednak już dziś istnieją przykłady skutecznego wykorzystania takich technologii.

Przykładem są wirtualne przymierzalnie VR, pozwalające w szybki sposób na wybieranie produktów z cyfrowych katalogów i ich przymierzanie na miejscu. Takie rozwiązanie ma wiele praktycznych zalet. Jedną z nich jest zwiększenie komfortu, gdyż klienci mogą przymierzać ubrania bez konieczności fizycznego zakładania ich, co jest szczególnie przydatne w czasach, gdy higiena i zdrowie publiczne są tak istotne.

To także potencjalna oszczędność czasu. Każdy z nas zna kolejki do przymierzalni, które odbierają komfort zakupów. Można jednak tego uniknąć. Wirtualne przymierzalnie pozwalają bowiem na szybkie przymierzanie wielu zestawów odzieży, co znacznie skraca czas potrzebny na zakupy.

Coraz ważniejsza będzie też personalizacja. Możliwości w tym zakresie z pewnością staną się większe dzięki drukarkom 3D, których cena już dziś jest znacznie niższa, aniżeli jeszcze kilka lat temu. Niższa cena to natomiast większa dostępność.

Przestrzenie handlowe to jednak nie tylko sklepy odzieżowe, ale także szeroka oferta gastronomiczna. Już dziś – zwłaszcza w krajach azjatyckich – w wielu restauracjach funkcjonuje bezobsługowa obsługa, gdy zamówienia zbierają oraz dostarczają roboty. Z pewnością takie rozwiązania za kilka lat będą popularniejsze również w Europie.

AI w przestrzeniach handlowych – podsumowanie

Umiejętne wykorzystanie AI w przestrzeniach handlowych będzie jednym ze sposobów na to, aby klienci wciąż chętnie odwiedzali stacjonarne punkty. To bardzo ważna kwestia, gdyż e-commerce cieszy się coraz większą popularnością i już dziś odbiera wielu klientów stacjonarnych, którzy preferują zakupu online.

Z naszego bloga dowiesz się również, jak zbudować lojalność klienta oraz dlaczego, zwłaszcza obecnie, jest to tak istotny czynnik.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.