Outsourcing pracowniczy – na czym polega?Wady i zalety tego rozwiązania
Outsourcing pracowniczy to usługa ciesząca się coraz większą popularnością i to w wielu różnych branżach. W praktyce ma bowiem wiele zalet, w tym pozwala na dostęp do wykwalifikowanej w danym zakresie kadry pracowniczej, często znacznie niższym kosztem. Sprawdźmy więc, co to jest outsourcing pracowniczy oraz jakie ma wady i zalety. Serdecznie zachęcamy do lektury.
Na czym polega outsourcing pracowniczy?
Taka usługa polega na przekazaniu kompleksowej obsługi pewnego zakresu działania przedsiębiorstwa innemu, wyspecjalizowanemu podmiotowi. Dzięki temu firma może skupić się na realizacji swojej działalności bazowej, bowiem obszar, w którym nie jest wyspecjalizowana, wykonywany jest przez osoby spoza organizacji.
Obecnie najczęściej są to usługi księgowe, choć dużą popularnością cieszy się także outsourcing pracowniczy IT. Usługi IT dla firm obejmują np. serwis sprzętu i oprogramowania, a także dbanie o infrastrukturę i bezpieczeństwo w zakresie zdalnych systemów. Wszystko to na warunkach, które można dokładnie doprecyzować w zależności od bieżących potrzeb.
Leasing pracowniczy a outsourcing
W tym kontekście często pojawia się też inne pojęcie, jakim jest leasing pracowniczy. Nie są one jednak tożsame. Leasing pracowniczy oznacza, że pracownik jest oddelegowany — za jego zgodą — do wykonywania pracy w innym podmiocie gospodarczym. Bardzo często rozumie się przez to pojęcie usługę pracy tymczasowej, a stroną pośrednią w tym przypadku jest najczęściej agencja łącząca podmioty transakcji.
Outsourcing pracowniczy – wady i zalety
Jedną z głównych zalet takiego rozwiązania jest jego duża elastyczność. W przypadku, gdy pracownicy są potrzebni na krótki czas oraz do realizacji konkretnego zlecenia, wówczas jest to doskonały sposób na wykorzystanie ich wiedzy oraz umiejętności.
Kolejnym atutem outsourcingu pracowniczego jest to, że taka forma współpracy doskonale sprawdza się w przypadku stosunkowo szybkiego wystąpienia potrzeby na skorzystanie z danej usługi. Na przykładzie outsourcingu pracowniczego IT można wskazać np. na konieczność przeprowadzenia przez firmę migracji sklepu lub nagłego naruszenia zasad bezpieczeństwa online. Jeśli podmiot nie ma do dyspozycji własnego działu IT oraz developerów, wówczas outsourcing bez wątpienia jest najlepszym rozwiązaniem.
Tym samym pojawia się kolejna zaleta, jaką jest ograniczenie kosztów. Minimalizowane są one przede wszystkim dzięki zmniejszeniu wydatków na rekrutację, a także wysoce elastycznemu trybowi pracy.
Outsourcing pracowniczy ma też oczywiście wady, o których także trzeba pamiętać. Jedną z nich jest to, że osoby wprowadzane w struktury firmy tylko na krótki czas mają często dostęp do poufnych informacji. Dotyczy to m.in. procesów, kwestii organizacyjnych, a także wielu innych danych. Do outsourcingu trzeba więc przywiązywać równie dużą wagę i prowadzić bardzo gruntowną selekcję w zakresie doboru współpracowników.
Sporym ryzykiem jest dodatkowo rotacja pracowników. O ile elastyczność jest często zaletą, to sama rotacja może być postrzegana również w negatywny sposób. Wdrożenie nowych osób w struktury wymaga bowiem czasu oraz zaangażowania. Jeśli więc proces ten jest często powtarzany, to wówczas staje się wyzwaniem, zwłaszcza w mniejszych firmach z ograniczonymi zasobami, bez rozwiniętych działów HR.
Outsourcing pracowniczy, również kadry IT, ma, jak widać wiele zalet. Ma jednak również kilka wad, dlatego tak istotne znaczenie ma to, aby w sposób bardzo uważny przeanalizować to rozwiązanie w tym kontekście i upewnić się, że w danym momencie rzeczywiście jest to najlepszy sposób. W przypadku chęci skorzystania z usług w ramach outsourcingu pracowniczego IT, zachęcamy do bezpośredniego kontaktu oraz skorzystania z naszej pomocy.
Sprawdź także jak przeprowadzić transformację cyfrową w firmie.