Chcesz wiedzieć więcej?  Zapisz się na biuletyn RetailTech News!

Cyfrowe paszporty produktów a gromadzenie i przetwarzanie danych

Czytaj dalej
Cyfrowe paszporty produktów a gromadzenie i przetwarzanie danych

Unia Europejska ma zamiar wprowadzić nowe elektroniczne dokumenty, które pozwolą na śledzenie historii powstawania produktów. Czym są Cyfrowe Paszporty Produktów i jakie mają one znaczenie dla Twojej firmy?

Co to jest Cyfrowy Paszport Produktu?

Digital Product Passport (DPP), czyli Cyfrowy Paszport Produktu, stanowi istotną część ekoprojektu Unii Europejskiej dla zrównoważonych produktów. 

Cyfrowe Paszporty dla produktów mają zawierać szereg informacji umożliwiających identyfikację produktu poprzez unikalny kod, który będzie można odczytać za pomocą różnych urządzeń elektronicznych. 

Czy CPP będzie tylko online?

Nie, kluczowe dane o produkcie będą dostępne niezależnie od dostępu do internetu. Dzięki temu będzie można dowiedzieć się o składzie i pochodzeniu poszczególnych części produktu na każdym etapie jego życia. 

Jakie informacje będą zawarte w Cyfrowym Paszporcie Produktu?

Informacje zawarte w paszporcie będą dotyczyć nie tylko gotowych produktów, ale także ich składników i elementów pośrednich. Wprowadzenie paszportu obejmie zarówno produkty wytworzone w Unii Europejskiej, jak i te importowane. Paszport będzie zawierał informacje dotyczące zrównoważonego rozwoju, zamkniętego obiegu materiałów oraz możliwości ich ponownego wykorzystania, odnowienia i recyklingu.

Dla kogo Cyfrowe Paszporty Produktów?

Zgodnie z nowym planem działania UE dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym, Cyfrowe Paszporty Produktów będą miały zastosowanie przede wszystkim do baterii, elektroniki i tekstyliów, i to już od 2026 roku. Ta inicjatywa wynika z ich dużego wpływu na środowisko oraz z potencjału obiegu surowców i recyklingu. 

Branża budowlana również może zostać objęta tymi przepisami, podobnie jak opakowania. 

Cyfrowe Paszporty Produktów – korzyści

Cyfrowy Paszport Produktu przyniesie korzyści zarówno dla konsumentów (umożliwiając łatwe dostęp do informacji o produktach i weryfikację ich autentyczności), jak i dla przedsiębiorców, którzy będą mogli przekazywać wiarygodne informacje o swoich produktach.

Pomogą konsumentom podejmować świadome decyzje podczas zakupów, ułatwią naprawę produktów (zapobiegając ich wyrzucaniu) oraz recykling, a także zwiększą przejrzystość w kwestii wpływu na środowisko. To z kolei przyczyni się do redukcji ilości odpadów. 

Cyfrowe Paszporty Produktów pomogą też skuteczniej wykrywać przypadki greenwashingu, czyli wprowadzania konsumentów w błąd co do zgodności produktów z normami ochrony środowiska.

Firmom, poza korzyściami, paszporty przyniosą trochę wyzwań, na przykład jeśli chodzi o gromadzenie i przetwarzanie wszystkich nowych danych.

Zobacz też: Cyfrowe Paszporty Produktów: koniec ery fast fashion?

Cyfrowe Paszporty Produktów a zbieranie danych. CPP a PIM

W kontekście danych CPP stanowią istotne wyzwanie dla współczesnych firm dbających o zrównoważony rozwój. Na szczęście istnieją rozwiązania, które mogą pomóc w przetwarzaniu danych z Cyfrowymi Paszportami Produktów – takie jak systemy PIM (Product Information Management).

  • PIM może być wykorzystywany do przetwarzania danych z cyfrowych paszportów produktów. Z dobrym systemem tego typu Twoja firma będzie mogła sprawnie zarządzać informacjami o produktach z cyfrowych paszportów. W jaki sposób? 
  • System PIM może integrować dane z Cyfrowych Paszportów Produktów, umożliwiając gromadzenie wszystkich istotnych informacji o produktach w jednym miejscu – bez chaosu.
  • Mapowanie danych z CPP umożliwi spójne przetwarzanie informacji i ich interpretację. Tak, nawet jeśli pochodzą z różnych źródeł.
  • System PIM może automatycznie aktualizować dane produktowe na podstawie informacji zawartych w cyfrowych paszportach, zwiększając wiarygodność Twojej firmy.
  • Co ważne w kontekście zapobiegania greenwashingowi, możesz wykorzystać PIM, aby sprawdzać poprawność i kompletność danych z Cyfrowych Paszportów Produktów. 
  • Cyfrowe paszporty produktów a gromadzenie danych to jedna sprawa, ale nie można zapomnieć też o ich prawidłowym i zgodnym z prawem przetwarzaniu – w tym wszystkim pomoże prawidłowo wdrożony system PIM, taki jak Akeneo PIM

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.