7 rzeczy, które musisz wiedzieć o PIM. Dlaczego go potrzebujesz?

Czytaj dalej
7 rzeczy, które musisz wiedzieć o PIM. Dlaczego go potrzebujesz?

Dzięki zastosowaniu systemów PIM możesz usprawnić swoje procesy biznesowe, zapewnić spójność informacji o produktach, a w konsekwencji – zwiększyć nie tylko efektywność komunikacji z klientami, lecz także konwersję, zyski oraz skuteczność komunikacji z klientami. W tym artykule przygotowaliśmy dla Ciebie 7 argumentów za tym, że PIM to bardziej złożone (i potrzebne!), narzędzie niż się spodziewałeś.

1. PIM to cały proces zarządzania informacją produktową – nie tylko system 

Na wstępnie zaznaczmy, że PIM (Product Information Management, co po polsku można tłumaczyć jako zarządzanie informacją produktową) to nie tylko program, ale cały proces zarządzania danymi produktowymi, takimi jak:

  • opisy,
  • specyfikacje techniczne,
  • zdjęcia,
  • ceny,
  • dostępność.

Systemy PIM pomagają firmom właśnie w zarządzaniu, a konkretniej – w skutecznym gromadzeniu, zarządzaniu, uaktualnianiu i dystrybucji danych o produktach. Są niezbędne zwłaszcza wtedy, gdy sklepy mają duży asortyment produktów oraz wiele kanałów sprzedaży.

Brzmi świetnie – i dobra informacja jest taka, że podobnie wygląda to wszystko w praktyce. A poniżej siedem powodów, dla których warto zainwestować w dobry PIM.

Więcej na temat tego, co to jest PIM, przeczytasz w naszym poprzednim artykule.

2. Dzięki PIM wiesz, co dzieje się z danymi o produktach – i potrafisz tym zarządzać

PIM umożliwia skuteczną centralizację i zarządzanie danymi produktowymi, co daje Ci większą kontrolę nad nimi. Możesz między innymi wprowadzić integrację danych z różnych źródeł, takich jak systemy ERP, e-commerce czy pliki XLS/CSV. Dzięki temu wszystkie informacje produktowe są gromadzone w jednym miejscu. Nie ma miejsca na niespójności czy braki. 

Nie można też zapomnieć o możliwościach związanych z porządkowaniem i ujednolicaniem danych produktowych: możesz ustalić takie same informacje dla wszystkich kanałów sprzedaży, zapewniając marce maksymalną spójność i unikając potencjalnych niedomówień czy niezadowolenia klientów. 

Centralizacja, organizacja i ujednolicenie informacji to lepsza kontrola danych.

3. Tworzysz lepszy workflow pracy

Co więcej, dobry system PIM pomoże Ci utrzymać workflow zarządzania danymi. Możesz zaplanować harmonogram uzupełniania danych czy wyznaczyć osoby odpowiedzialne za poszczególne zadania, a także ustalić procesy inicjowania działań (na przykład na podstawie przesyłanych danych z systemu ERP).

4. Aby wdrożyć PIM w firmie, wystarczy 7 kroków

Wdrożenie PIM można przeprowadzić w zaledwie 7 krokach:

  1. Analiza architektury i źródeł informacji o produktach. Pierwszym krokiem jest przeprowadzenie analizy architektury istniejących systemów oraz źródeł informacji o produktach. Zidentyfikuj, skąd pochodzą dane produktowe i w jaki sposób nimi aktualnie zarządzasz.
  2. Przygotowanie szczegółowych założeń projektu. Określ cele wdrożenia PIM, zakres funkcjonalności oraz oczekiwane efekty.
  3. Konfiguracja systemu i migracja danych historycznych. 
  4. Uzupełnienie danych produktowych. Może to obejmować dodawanie opisów, zdjęć, atrybutów, cen itp.
  5. Wpięcie testowe systemów pobierających dane z PIM. Sprawdzisz dzięki temu, czy integracje działają poprawnie, a dane są przesyłane zgodnie z oczekiwaniami.
  6. Przeprowadzenie testów końcowych. Na tym etapie testujesz wszystkie funkcjonalności, sprawdzasz poprawność danych oraz wydajność systemu.
  7. Uruchomienie MVP lub wersji docelowej. Wreszcie pora na ostatni krok. A po uruchomieniu systemu możesz dostosowywać go do ewentualnych zmian czy potrzeb użytkowników.

Zobacz, jak przebiegało wdrożenie PIM dla strony e-obuwie.

5. Wdrożenie PIM to większa konwersja i mniej zwrotów

Dzięki PIM informacje prezentowane klientom na różnych kanałach sprzedaży będą jednolite i dokładne. Klientom jest łatwiej podejmować decyzje zakupowe, gdy mają dostęp do kompletnych i wiarygodnych informacji o produkcie. Co więcej, system PIM umożliwia wzbogacenie opisów i specyfikacji produktów, a dokładniejsze i bardziej rozbudowane opisy mogą lepiej przemawiać do klientów, pomagając im zrozumieć korzyści płynące z danego produktu i zwiększając prawdopodobieństwo zakupu. Z kolei dzięki spójności danych produktowych oraz lepszej kontroli nad nimi, ryzyko popełnienia błędów w zamówieniach klientów jest mniejsze. To zmniejsza liczbę zwrotów związanych z błędnymi lub niezgodnymi z oczekiwaniami produktami.

6. Potrzebujesz PIM, aby budować lojalność użytkowników

Wiesz, że 87% konsumentów przyznaje, że nie zrobi ponownych zakupów w sklepie, w którym natknęli się na błędy w opisie produktu, a 22% użytkowników deklaruje, że bardziej szczegółowe opisy towarów skłoniłyby ich do częstszego robienia zakupów przez internet (źródło danych: E-Commerce w Polsce 2019, Gemius)? Właśnie dlatego potrzebujesz rozbudowane, logiczne, spójne i przekonujące opisy produktów.

7. Dzięki PIM pracujesz wygodniej, skuteczniej i automatyzujesz działania

Czy wiesz, że dobry system PIM (taki jak Akeneo) umożliwia masowe działania i sprawdza kompletność kart produktowych? Dzięki temu unikasz błędów po stronie pracowników i zyskujesz pewność, że na pewno to, co robisz, robisz dobrze. Co więcej, wszystkie zespoły odpowiedzialne za dane produktowe, w tym dostawcy zewnętrzni, zyskują jedno wspólne narzędzie do pracy.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.