Częstsze zakupy w e-commerce strategią Polaków na trudniejsze czasy

Czytaj dalej
Częstsze zakupy w e-commerce strategią Polaków na trudniejsze czasy

Mimo ostatnich spadków, inflacja w naszym kraju wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Jak na tą sytuację reagują Polscy konsumenci? Zbadała to Izba Gospodarki Elektronicznej w swoim raporcie “(E)mergency Commerce 2023”, kontynuacji zeszłorocznej publikacji “W Kryzysie do E-commerce”. Jak wynika z raportu, w okresie wysokiej inflacji i spowolnienia gospodarczego Polacy częściej robią zakupy w internecie.

Na ratunek e-commerce

W obecnej sytuacji gospodarczej, co drugi polski konsument (50%) kupuje online częściej niż rok temu. Co prawda w 2022 roku takie zachowanie dotyczyło 79%, jednak jak zauważają autorzy raportu: “2023 to już kolejny rok spowolnienia gospodarczego, więc obecne zmiany w zachowaniach to raczej dalsza, głębsza optymalizacja zakupów, a nie drastyczne zmiany zachowań zakupowych”.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że w obecnym roku polscy konsumenci przenoszą do sieci zakupy produktów, których koszt stanowi dużą część wydatków z domowego budżetu. Są to m.in.: sprzęt RTV/AGD, ubrania, kosmetyki, produkty dla dzieci czy motoryzacyjne. W ubiegłym roku to zachowanie dotyczyło przede wszystkim różnych rozrywek i usług, takich jak np. serwisy VOD, gry cyfrowe, kursy i szkolenia czy jedzenie z dostawą do domu.

40% badanych deklaruje dalszą intensyfikację zakupów w internecie, co więcej 24% pragnie uczynić e-commerce swoim jedynym kanałem zakupowym i kupować tam wszystko, co się tylko da. Retailerzy powinni więc mieć na uwadze, że w dobie spowolnienia gospodarczego Polacy jeszcze chętniej sięgają po e-commerce. I nie zmienia tego fakt, że w tym roku wśród tych ostatnich spada odsetek osób, które uznają zakupy online za bardziej opłacalne od tych w sklepach stacjonarnych.

Dlaczego częstsze korzystanie z e-commerce jest główną strategią zakupową Polaków na trudne czasy?

W tegorocznej edycji badania polscy konsumenci wskazują na przewagę e-zakupów nad tradycyjnymi jeszcze mocniej niż w roku ubiegłym. Najważniejszymi atutami zakupów online są wciąż: łatwość porównywania cen i ofert (44% wskazań, wzrost aż o 8% r/r), promocje i niższe ceny (37% i 34% wskazań), a także szeroki wybór marek {34%).

Istotne są także: możliwość kupowania taniej w zagranicznych e-sklepach oraz łatwość zwrócenia produktu. Otrzymały one odpowiednie 25% i 23% wskazań. W porównaniu do badania z 2022 roku najwięcej na znaczeniu straciły dedykowane promocje za zakupy na określonych warunkach (spadek z 27% na 19%).

W dobie kryzysu Polscy konsumenci zwracają się ku e-commerce także z powodu udogodnień, które może im zaoferować. Aż 93% respondentów chce skorzystać przynajmniej z jednego z nich. To ogromny wzrost – w roku ubiegłym ten odsetek wynosił “tylko” 57%.

Poza zakupami w sprawdzonym miejscu (gwarantującymi dobre warunki), zdecydowanie wybijają się na tym polu kwestie związane ze zwrotami i dostawą – zakupy z opcją darmowego zwrotu uzyskały 36% wskazań (wzrost aż o 31% r/r) a zakupy z darmową dostawą 30% wskazań (wzrost o 26% r/r).

Jak zauważają autorzy badania: “w tym roku polscy konsumenci znacznie bardziej świadomie wykorzystują internet i wszystkie możliwości, jakie podczas zakupów daje im kanał cyfrowy”. Polscy konsumenci, jak sami deklarują, starają się kupować jeszcze bardziej sprytnie (poszukując okazji zakupowych), a także w oparciu o planowanie (wiedzą czego chcą i potrzebują) i zaufanie (kupują najczęściej te same marki, które lubią i którym ufają, jeśli chodzi o jakość produktów i obsługi).

Badanie, na którym oparty jest raport “(E)mergency Commerce 2023” (dostępny do pobrania tutaj) zostało zrealizowane w dniach 27 marca-7 kwietnia 2023 roku przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej. Wzięła w nim udział reprezentatywna grupa ponad 1500 polskich internautów.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy ponad 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.