Czym jest transformacja cyfrowa?
Transformacja cyfrowa jest jednym z najważniejszych i najbardziej zauważalnych procesów, zachodzących we współczesnym świecie. Proces ten można zdefiniować jako przekształcenie technologii analogowych w cyfrowe. Współczesne przedsiębiorstwa muszą więc znaleźć efektywne metody dostarczania produktów i usług dla klientów, a także zadbać o personalizację i nowoczesne rozwiązania cyfrowe.
Transformacja cyfrowa – co to jest?
Transformacja cyfrowa jest obecnie rozumiana jako zintegrowanie technologii cyfrowej i innowacji w działalności firmy. Tak naprawdę ten proces jest nieunikniony, ponieważ w kolejnych latach i dekadach XXI wieku Internet i nowe technologie będą prawdopodobnie odgrywać coraz ważniejszą rolę. W takim razie co to jest transformacja cyfrowa, a czym nie jest? Przeniesienie danych z zapisków papierowych do komputera lub do chmury nie jest transformacją cyfrową, podobnie jak stworzenie swojej strony internetowej zamiast wręczanie papierowych wizytówek klientom, czy też przejściu z poczty tradycyjnej na pocztę e-mailową. W praktyce cyfrowa transformacja jest znacznie szerszym procesem i opiera się na wdrożeniu rozwiązań z zakresu Przemysłu 4.0, Internetu Rzeczy, a także algorytmów i sztucznej inteligencji. Transformacja cyfrowa w Polsce zachodzi już od wielu lat, jednak nie wszystkie firmy podążają za zmianami. Trzymanie się starych przyzwyczajeń i dotychczasowych sposobów załatwiania różnych spraw, może nie sprawdzać się już wkrótce. Właśnie dlatego tak ważne jest zrozumienie tego, czym jest transformacja cyfrowa i jakie ma znaczenie. W zakres tego procesu wchodzą:
- zmiana sposobu myślenia kierownictwa, a także pracowników,
- wprowadzanie innowacji, a także szukanie lepszych rozwiązań, zwłaszcza wtedy, gdy coś nie działa,
- tworzenie nowych modeli biznesowych,
- automatyzacja,
- wdrażanie nowych oprogramowań,
- dbanie o nowoczesną kulturę organizacyjną.
Dlaczego cyfrowa transformacja jest tak ważna?
W wielu przypadkach współczesne przedsiębiorstwa wdrażają rozwiązania z zakresu transformacji cyfrowej po prostu dlatego że są do tego zmuszone, na przykład ze względu na działania konkurencji lub postępy branży. W przypadku niektórych sektorów gospodarki, zmiany są po prostu niezbędne i konieczne. Dużo ciekawych informacji na temat transformacji cyfrowej w branży retail, opisaliśmy w tym artykule na naszym blogu.
W praktyce najlepszą opcją jest wyprzedzenie swoich rywali i zadbanie o ten proces znacznie wcześniej, zanim inne marki będą robić to samo. Do najważniejszych korzyści, związanych z transformacją cyfrową, można zakwalifikować:
- poprawa jakości obsługi klientów, zarówno polskich, jak i zagranicznych,
- dbanie o dobrostan pracowników i ich zadowolenie z wykonywanych obowiązków,
- stworzenie przyjaznego miejsca, w którym jednocześnie pojawiają się innowacje i nowe technologie,
- ciągły rozwój firmy, zamiast zatrzymania w miejscu (a nawet cofania się),
- ułatwienie codziennej pracy, na przykład dzięki wdrożeniu znacznie prostszych w obsłudze systemów lub rozwiązań z zakresu algorytmów, czy też sztucznej inteligencji,
- zwiększenie bezpieczeństwa danych poufnych.
Więcej na temat pojęcie transformacji cyfrowej oraz sposobów jej wprowadzenia do firmy, można znaleźć w tym artykule.
Kultura organizacyjna a transformacja cyfrowa
W przypadku transformacji cyfrowej ogromną rolę odgrywa kultura organizacyjna. Tym samym jest to proces dwukierunkowy i zależny od siebie. Ludzie w firmie, dobry i zgrany zespół, samodzielnie mogą zaproponować pewne rozwiązania i zmiany, a tym samym kierownictwo zdecyduje się na efektywną transformację cyfrową. Z drugiej strony to proces rozwoju firmy może wymusić pewne zmiany w zespole, zarówno w kontekście liczby pracowników, jak i ich umiejętności oraz sposobów pracy. Dobrze pamiętać o tym, że obecnie jednym z najważniejszych stwierdzeń, w kontekście między innymi transformacji cyfrowej, jest zdanie „ludzie przed technologią”, co oznacza, że zespół pracowników jest szczególnie ważny. Najpierw warto skonsultować wszelkie propozycje zmian i nowe rozwiązania z podwładnymi, a dopiero później je wdrażać. Kultura organizacyjna w niektórych firmach jest na tyle innowacyjna i skoncentrowana na nowościach, że pracownicy bardzo chętnie biorą udział w procesach zmiany i transformacji cyfrowej, a tym samym procesy te odbywają się w sposób bardzo efektywny.