Jak AI zmienia końcowy etap łańcucha dostaw?

Szukaj

Ostatni kilometr to krytyczny etap procesu logistycznego. AI może nadać mu sprawności i bardziej ekologicznego charakteru.

Wysyłka paczki w dowolne miejsce na świecie jest łatwiejsza niż kiedykolwiek dzięki technologii i infrastrukturze logistycznej. Ale ostatni, kluczowy etap – transport przesyłki przez kuriera do wyznaczonego przez klienta miejsca – pozostaje wciąż skomplikowany.

 

Bariery w miastach

Ostatni kilometr jest niezwykle czasochłonny i energochłonny w dużych miastach. Dzieje się tak ze względu na zamknięcia dróg, roboty budowlane, natężenie ruchu i ograniczenia parkingowe. Poszerzenie strefy ultraniskiej emisji (ULEZ) w Londynie skomplikowało firmom logistycznym wdrożenia pojazdów dostawczych ostatniego kilometra. Logistyka jest dość nieefektywna również w obszarach bardziej oddalonych od miast z powodu braku odpowiedniej infrastruktury i niewielkiego wolumenu dostaw.

 

Logistyka kontra środowisko

Dostawy na ostatnim odcinku są głównym winowajcą zanieczyszczeń powietrza w miastach. Pojazdy dostawcze firm takich jak Amazon, Royal Mail czy DHL w Londynie emitują 23 razy więcej toksyn niż dopuszcza to prawo Wielkiej Brytanii. Gigantyczne floty samochodów dostawczych tworzą korki na ulicach wielu miast w jednym celu – po to, by zaspokoić potrzeby odbiorców przesyłek. Znaczącą rolę w problemach z jakością powietrza i niezrównoważonym poziomem emisji dwutlenku węgla odgrywa nieprzemyślane zarządzanie liczbą dostarczanych towarów. Emisja dwutlenku węgla z transportu towarowego stanowi 30% całej emisji związanej ze spalaniem paliw. Raporty środowiskowe są coraz bardziej alarmujące, a potrzeba logistyki w wersji smart pilniejsza, niż kiedykolwiek.

 

Logistyka wsparta sztuczną inteligencją

Przyjazne środowisku rozwiązania w zakresie dostaw na ostatnim odcinku mogą zmniejszyć ślad węglowy branży logistycznej. Rzeczywistą poprawę w kwestii zrównoważonego rozwoju mogą przynieść istniejące już innowacje oparte na sztucznej inteligencji w obszarze dostaw na ostatnim odcinku. Dotyczą optymalizacji tras, robotyki i przewidywanej wysyłki. Rozwiązania te mogą jednocześnie sprawić, że proces dostawy jest płynniejszy i bardziej opłacalny. Algorytmy komputerowe szumnie nazywane sztuczną inteligencją mogą podejmować decyzje o wiele wyższym stopniu złożoności, niż jest to w stanie zrobić tradycyjne oprogramowanie. Dane z różnych źródeł (w tym informacje dotyczące wysyłki, pogody wzorców ruchu, dane z GPS) można wykorzystać do optymalizacji trasy. Ma to znaczący, korzystny wpływ na paliwo, personel i koszty ogólne dostaw na ostatnim odcinku. Dokładniejsze okna dostaw to wyższy poziom usług z perspektywy klienta oraz pewność, z jaką działają kurierzy.

 

Last Mile Platform

Singapurska firma kurierska SingPost zaprezentowała nową platformę logistyczną opartą o AI: Last Mile Platform (LaMP), która powstała we współpracy z firmą logistyczną LogiNext. LaMP konsoliduje szereg usług dostawczych ostatniej mili – kurierów, stacjonarne punkty odbioru i paczkomaty – w jedną platformę, niezależnie od technologii używanej przez firmy kurierskie. LaMP wykorzystuje sztuczną inteligencję również do automatyzacji tras kurierów. Są one zoptymalizowane na podstawie wielu czynników takich jak miejsca docelowe paczek, dane o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym i warunki pogodowe.

 

Kompletność danych

Wprowadzanie nowoczesnych technologii opartych na danych do logistyki ma niestety swoje ograniczenia, głównie ze względu na fakt, że dane są często nieuporządkowane lub niekompletne. Firmy logistyczne, które opierają swoje działania o machine learning i predictive analytics mogą jednak oczyścić i wzbogacić niepełne dane. To dla nich szansa na zarządzanie biznesem w sposób bardziej inteligentny, a tym samym znacznie wyższa wydajność operacyjna i poprawa wyników finansowych.