TTM czyli Time To Market – co to jest i jak go optymalizować?

Czytaj dalej
TTM czyli Time To Market – co to jest i jak go optymalizować?

Time To Market to ważny temat zarówno dla producentów, jak i sprzedawców. Na czym jednak dokładnie polega? W jaki sposób można go zoptymalizować oraz dlaczego ma obecnie tak duże znaczenie? Serdecznie zachęcamy do lektury i poznania szczegółowych informacji!

Co to jest TTM?

TTM (ang. Time To Market) stanowi czas od rozpoczęcia pracy nad produktem lub aplikacją, aż do ich udostępnienia dla klientów. Na obecnych, bardzo dynamicznych i konkurencyjnych rynkach, czas ten odgrywa szczególną rolę i może stanowić przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa. Jeśli więc jest wolny, to inne podmioty mogą zdominować rynek, który później będzie trudniejszy do zajęcia. Istotne jest więc jego skrócenie, ale jednocześnie dostarczanie na rynek produktu, który wciąż będzie wartościowy dla klienta.

Dlaczego warto przyspieszyć Time To Market?

Powodów, dla których warto skracać TTM jest kilka. Najważniejsze z nich to:

    • większy zysk – im wcześniej produkt lub usługa trafią na rynek, tym szybciej zaczną generować zyski. Szacuje się, że każde spóźnienie ze wprowadzeniem o 6 miesięcy, to mniejsze przychody później o średnio nawet 30 proc.,
    • zmniejszenie kosztów – w czasie, gdy produkt wciąż jest w fazie przygotowania, nie generuje on zysków, tworzy natomiast koszty. Im dłuższa jest pierwsza z tych faz, tym wyższe wydatki. Często więc lepiej wprowadzić na rynek produkt dobry, a nie doskonały, który będzie udoskonalany już po jego zaprezentowaniu,
    • większy udział w rynku – jak wspomnieliśmy, rynki są obecnie coraz bardziej konkurencyjne. Dlatego często im wcześniej produkt trafi na rynek, tym większa szansa na zyskanie przewagi nad innymi rywalami. Oczywiście nie oznacza to, że produkt ma być niedopracowany. Jednak nadmierne udoskonalanie przez tym, zanim ujrzy światło dzienne, może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego,
  • większa rozpoznawalność marki – jeśli produkt jest nowy i niszowy, a firma oferuje go na rynku jako pierwsza, to może oznaczać to, że stanie się bardziej rozpoznawalna i traktowana jako innowator.

Jak zoptymalizować Time To Market?

Istnieje wiele sposób, aby dokonać takich optymalizacji. Jednym z nich jest wypuszczenie na rynek tzw. Minimum Viable Product, czyli MPV. To inaczej minimalnie opłacalny produkt, który rozwiązuje problem klienta, istnieje jednak dalszy potencjał, aby go rozwijać. Pozwala to także pozyskać od użytkowników cenny feedback i na tej podstawie dalej udoskonalać produkt.

Drugą z dróg jest automatyzacja procesów tam, gdzie jest to możliwe. Jest ona istotna także w przypadku wprowadzaniu produktów w sklepach internetowych, zwłaszcza dużych. Przykładem rozwiązania, które może pomagać w tym zakresie jest Product Loader, czyli system pozwalający na masowe importowanie danych produktowych w sposób łatwy, szybki oraz wygodny.

Innym sposobem na przyspieszenie procesu jest outsouring pracowniczy oraz korzystanie z wiedzy zewnętrznych ekspertów. To szybsze rozwiązanie, aniżeli zapewnianie luk w wiedzy u już zatrudnianych osób, którym może brakować kompetencji w niektórych obszarach.

W procesie trzeba też zachować dużą dozę elastyczności oraz być gotowym na zmiany. Proces wprowadzania produktu na rynek nigdy nie jest jednowymiarowy, trzeba być więc gotowym na zmiany oraz ich szybkie implementowanie.

Time To Market to pojęcie wciąż słabo znane wśród niektórych przedsiębiorców. Może jednak zapewnić znaczącą przewagę, zwłaszcza na konkurencyjnych rynkach, w przypadku których ważne jest szybkie docieranie do klientów.

Zobacz także usługi chmurowe.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy ponad 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.