Jak dobrze przeprowadzić rebranding sklepu internetowego?

Czytaj dalej
Jak dobrze przeprowadzić rebranding sklepu internetowego?

Obecnie w Polsce zarejestrowanych jest ponad 50 tys. sklepów internetowych. Konkurencja jest więc ogromna, dlatego właściciele muszą dwoić się i troić, aby przyciągnąć nowych klientów i zatrzymać stałych. Jednym ze sposobów na to, aby zbudować jeszcze silniejszą markę online, jest rebranding sklepu internetowego. Co powinien obejmować i jak go zaplanować?

Rebranding, czyli nie tylko zmiana logo

Rebranding definiuje się jako proces całościowej zmiany wizerunku biznesu. Powinien obejmować jednak nie tylko przeobrażenie identyfikacji wizualnej, ale także podejścia do klienta, procesów i innych obszarów, które pozwolą marce rosnąć. Kiedy przeprowadzić rebranding sklepu internetowego?

  • Gdy biznes intensywnie się rozwija i możemy sobie pozwolić np. na zmianę przestarzałej identyfikacji wizualnej, często powstałej na początku działalności i niejako „po kosztach”.
  • W przypadku trudności wizerunkowych, gdy sklep boryka się z odpływem klientów.
  • Gdy e-commerce chce docierać do nowych klientów.
  • Gdy chcemy rozszerzać działalność np. na inne rynki.
  • Po fuzji, przejęciach lub rozszerzeniu asortymentu o inne, kluczowe produkty.

Jak przeprowadzić rebranding sklepu internetowego krok po kroku?

Aby proces przebiegał w sposób prawidłowy i okazał się sukcesem, trzeba go bardzo dobrze zaplanować. Najważniejsze etapy, o które należy zadbać to:

1. Odpowiedni moment

Procesu rebrandingu najlepiej nie planować na najgorętszy dla naszego sklepu okres w ciągu roku, może to bowiem doprowadzić do chaosu, problemów z zasobami i tym samym nawet kryzysów wizerunkowych.

2. Stworzenie planu

Rebranding e-commerce nie powinien odbywać się bez dokładnego planu. Najlepiej wyznaczyć osoby, które będą odpowiedzialne za konkretne obszary i na tej podstawie stworzyć harmonogram prac. Kto zajmie się zmianą logo? W jaki sposób zostanie przeobrażona strona internetowa? Jak zmieni się sposób pakowania wysyłek, e-mail marketingu oraz sposobu działania kanałów w social mediach? A może działania będą obejmowały także przeniesienie sklepu na inną platformę sprzedażową? W przypadku rebrandingu trzeba zadbać o te obszary i wiele innych.

3. Zapowiedzenie zmian

Wiele sklepów internetowych ma swoich wiernych klientów, których warto uprzedzić o zmianach. Pozwoli to zbudować napięcie i oczekiwanie, ale też ich przygotować. Najlepiej jednak nie deklarować konkretnej daty, jeśli nie mamy planu i nie jesteśmy pewni, że będziemy w stanie go zrealizować.

4. Działanie w krótkich sprintach

Aby łatwiej egzekwować realizację konkretnych etapów, najlepiej działania rozbić na krótkie sprinty i po kolei odhaczać konkretne kroki. Pozwoli to zminimalizować ewentualne opóźnienia oraz na bieżąco monitorować, czy plan jest egzekwowany.

Ile czasu może zająć rebranding sklepu internetowego?

Wszystko zależy od tego, z jak dużym sklepem mamy do czynienia i co obejmują działania. Warto jednak założyć przedział czasowy od 3 do nawet 12 miesięcy. Warto bowiem mieć na uwadze, że w przypadku zmiany identyfikacji wizualnej jesteśmy zależni od biur projektowych oraz grafików, którzy mają kilka tygodni, a często nawet miesięcy na realizację.

Z naszego bloga dowiesz się również, jak przenieść swój sklep internetowy.

Dobrze przeprowadzony rebranding sklepu internetowego to szansa na poprawę wyników sprzedażowych i zyskanie nowych klientów. Jeśli jednak popełnimy kardynalne błędy, takie jak niezadbanie w tym czasie o potrzeby i obsługę klientów, to może okazać się, że efekt będzie odwrotny do zamierzonego.

Sprawdź także nasze rozwiązania dla e-commerce, które warto zaimplementować podczas rebrandingu sklepu internetowego.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.