Polski konsument jest chętny do przekazywania retailerom swoich danych

Wiedza o klientach, to jeden z kluczy do sukcesu w biznesie, a programy lojalnościowe są nadal znakomitym sposobem jej gromadzenia. Aby uzyskać rabaty na zakup produktów, aż 40% polskich konsumentów chętnie podaje swoje dane osobowe. Informacje te przekładają się na większe zyski – retailerzy, którzy zapewniają klientom programy lojalnościowe odnotowują wzrost przychodów.
To jedne z kluczowych wniosków, które przynosi Adyen Retail Report 2024. Badanie przeprowadzono wśród 38 151 konsumentów oraz 13 177 firm z całego świata, w tym oczywiście z Polski. Respondenci odpowiadali na pytania ankietowe w dniach 15 stycznia – 1 lutego 2024 r.
Dlaczego programy lojalnościowe są ważne?
Mimo preferencji klientów i faktu, że 71% retailerów stosujących programy lojalnościowe odnotowuje wzrost przychodów, zapał sprzedawców detalicznych do dokonywania inwestycji w te programy wydaje się słabnąć. W ciągu ostatniego roku aż 20% sprzedawców detalicznych wstrzymało inwestowanie w nie. Z czego może to wynikać?
Często z braku umiejętności wykorzystania potencjału programów lojalnościowych. Tylko jedna czwarta retailerów zna swoich klientów na tyle dobrze, aby móc oferować im spersonalizowane produkty. 10% przedstawicieli badanych firm stwierdziło, że brakuje im danych na temat swoich klientów, a także odpowiedniej infrastruktury IT, która pozwoliłaby im zrozumieć ich zachowania.
To znacznie ogranicza rozwój przedsiębiorstw. Blisko dwóch na trzech konsumentów chce, aby retailerzy udoskonalili sposób, w jaki nagradzają ich za zakupy. Podobny odsetek oczekuje spersonalizowanych rabatów, czym odwdzięczają się przekazaniem swoich danych – chętnie uczyni to aż 40% z nich.
Zamiast rezygnować z tych programów, retailerzy powinni więc skupić się na ich optymalizacji i skutecznym wdrażaniu, aby w pełni wykorzystać drzemiący w nich potencjał. Gra jest warta świeczki, gdyż firmy, które dobrze znają swoich klientów, odnotowały wzrost przychodów o 5% w porównaniu do średniej z ubiegłego roku.
Większa lojalność i sprzedaż dzięki technologii
Oczywiście bardzo ważne będzie dysponowanie odpowiednimi rozwiązaniami technologicznymi. Na przykład aplikacją, która nada nowy wymiar interakcjom ze sklepem. Aż 67% konsumentów pobierze ją, aby móc cieszyć się lepszymi dla siebie korzyściami.
Do dokładniejszej personalizacji zakupów, a tym samym wzmocnienia lojalności klienta, wykorzystywać można dane pochodzące z płatności. Ich potencjał dostrzega coraz więcej retailerów, a niektórzy już korzystają z nich z bardzo dobrym skutkiem. Jeden z globalnych liderów sprzedaży artykułów sportowych wykorzystuje dane dotyczące płatności, do personalizacji strony głównej swojego e-commerce. Efektem jest znaczący wzrost przychodów.
Przydatne będą także rozwiązania umożliwiające gromadzenie większej ilości danych w sklepach stacjonarnych. Sprzedaż w sklepie stacjonarnym to wciąż ważny kanał dla wielu konsumentów i retailerzy powinni o tym pamiętać.