Marketplace’y podbijają e-commerce
Wśród dużych sprzedawców detalicznych prowadzących działalność online, dominuje obecnie trend uruchamiania własnego marketplace’a. Przynosi to korzyści retailerom – pozwala w łatwy sposób poszerzyć ofertę, zwiększyć sprzedaż oraz przyciągnąć nowych klientów – a także pokrywa się z potrzebami konsumentów, którzy mogą kupić więcej produktów jednym miejscu. Firmy, które postawiły na ten typ platformy e-commerce pozytywnie oceniają wzrost sprzedaży w ciągu minionych 12 miesięcy.
Takie informacje znajdziemy w raporcie “E-commerce w Polsce: konkurencja i rosnące oczekiwania napędzają rozwój”, przygotowanym przez Strategy&. Publikację, która poświęcona jest wyłącznie martketplace’om przygotowała zaś firma Inquiry. Raport “Najlepsze praktyki marketplace’ów” opiera się na badaniu przeprowadzonym w okresie od września 2023 r. do kwietnia 2024 r., w 11 krajach. W wywiadach brali udział eksperci z dużą wiedzą i praktycznym doświadczeniem z pracy przy tego typu platformach e-commerce.
Dlaczego marketplace’y podbijają e-commerce?
Marketplace’y nie są nowym czy innowacyjnym konceptem, ale mają skalę, zasięg i zdolność do generowania ruchu, dzięki którym utrzymują ponadprzeciętny wzrost i nie wykazują oznak spowolnienia. Obecnie mają już 30% udział w światowym rynku e-commerce. Co więcej, ich prognozowany całkowity wzrost GMV (gross merchandise value, czyli wartość brutto towarów) w 2024 r. ma wynieść 10%, osiągając wartość 3,8 biliona USD, podczas gdy średnia roczna stopa wzrostu (CAGR) globalnej sprzedaży detalicznej w latach 2023-30 ma oscylować wokół 4,5%.
Globalne marki oraz DTC (ang. direct-to-consumer, czyli sprzedające swoje produkty bezpośrednio do ostatecznego konsumenta) dostrzegają możliwości rozwoju, które oferują marketplace’y, a także stosunkowo niewielkie bariery wejścia. Pozwalają też testować produkty, a nawet kategorie produktów. Ma to dużą wartość dla firm, ponieważ w tradycyjnym modelu sprzedaży detalicznej, zwykle wolniej wdrażane są zmiany, których wymagają nowe trendy rynkowe.
Marketplace’y w e-commerce są więc bardzo atrakcyjne z punktu widzenia retailera, jednak aby odnieść sukces na coraz bardziej konkurencyjnych rynkach, będą musiały wyraźnie zróżnicować swoją ofertę – i to zarówno dla konsumentów, jak i sprzedających tam swoje produkty marek. W porównaniu z platformami, które nie wprowadzają innowacji, marketplace’y, które się wyróżniają, przyciągną i zatrzymają konsumentów i najbardziej atrakcyjne marki. Oczywiście wymaga to odpowiednich strategii oraz inwestycji.
Hybrydowy marketplace w e-commerce
Hybrydowy marketplace, jak np. Amazon czy Zalando, zarabia na prowizjach od handlu produktami firm trzecich oraz na bezpośredniej sprzedaży własnych produktów. Postawienie na hybrydowy marketplace w e-commerce jest dla sprzedawców detalicznych okazją do poprawy zarówno głębokości, jak i szerokości ich oferty, bez dużych inwestycji. Platformy hybrydowe mają unikalne możliwości oferowania usług omnichannel i programów zapewniających budowanie lojalności klienta (zwiększenie udziału w portfelu lojalnych klientów), a także umacniania partnerstwa z najefektywniejszymi sprzedawcami.
Rozszerzenie asortymentu o produkty komplementarne z ofertą retailera, pozwala zapobiec ograniczeniu wyboru dla poprawy wyników i rentowności, czyli tego, do czego w warunkach ostrej konkurencji na rynku bywają zmuszeni sprzedawcy detaliczni.
Aby hybrydowy marketplace odniósł sukces, osoby nim zarządzające muszą kierować się trzema kluczowymi zasadami.
1. Wzmocnić obietnicę marki
Rozszerzona oferta produktów i usług wzmacnia obietnicę marki. Starannie wyselekcjonowane towary i usługi od firm trzecich sprawiają, że oferta retailera jest lepsza.
2. Oferować płynną, niczym nie zakłóconą podróż klienta (ang. customer journey)
Proces zakupu produktów, czyli customer journey na marketplace’ach powinien być spójny z tym obowiązującym własny asortyment retailera. Platformy handlowe omnichannel wyróżnią się na tle tradycyjnych marketplace’ów.
3. Wzmocnić i zintegrować organizację wydajnymi procesami zarządzania ofertą produktową firm trzecich oraz własną
Zarządzanie marketplace’ami wymaga nowych procesów obejmujących różne punkty styku klienta z przedsiębiorstwem. Integracja procesów i wskaźników będzie kluczowa dla efektywnego funkcjonowania marketplace’a.
Większość hybrydowych marketplace’ów w e-commerce jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju i powinna dążyć do poprawy zarówno core value proposition (czyli tego co sprawia, że firma wyróżnia się na tle konkurencji), jak i zintegrowanej podróży klienta. Eksperci uważają jednak, że hybrydowe marketplace’y mają potencjał do zwiększania udziału w rynku kosztem tradycyjnych platform handlowych, w tym również liderów rynku.
Exorigo-Upos oferuje wydajną platformę SaaS dla e-commerce, która pomaga uruchomić własny marketplace i to zarówno do sprzedaży B2C, jak i B2B. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do kontaktu.