Konsument chce mieć wybór i wygodę

Czytaj dalej
Konsument chce mieć wybór i wygodę

Najnowsza odsłona raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce 2022. Kupuję wygodnie” przynosi potwierdzenie tezy, że strategia omnichannel powinna być tą, którą kierują się w swoich działaniach retailerzy. 87% konsumentów deklaruje, że istotne jest dla nich, aby marka była obecna w wielu kanałach sprzedaży. Nie chodzi jednak tylko o samą możliwość wyboru kanału. W coraz większym stopniu, konsumenci chcą podczas zakupów stacjonarnych korzystać z rozwiązań znanych z kanału online, a także łączyć te kanały ze sobą na różnych etapach procesu zakupowego.

Silna potrzeba wielokanałowości

Wszystko wskazuje na to, ze pandemia jest już za nami, więc Polacy ponownie zaczęli odwiedzać galerie handlowe. I nie chodzi tylko o powrót do stanu sprzed pandemii. Galerie handlowe w lipcu br. odwiedziło 5,4% klientów więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku, jak wskazują dane Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH).

Nie oznacza to jednak, że Polacy zaczęli rezygnować z e-commerce. Blisko 9 na 10 polskich konsumentów (87%) zrobiło zakupy w sieci, jak wynika z tegorocznej edycji raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”. Taki sam odsetek badanych deklaruje, że istotna jest dla niego obecność marki w wielu kanałach sprzedaży, a co szósty kupuje te same marki czy towary zarówno w sklepach stacjonarnych jak i online. Obecność produktu i brandu w różnych miejscach staje się więc kluczowa z punktu widzenia doświadczenia zakupowego klienta.

Co więcej, jeden na trzech klientów, oczekuje płynnego przemieszczania się pomiędzy kanałami zakupowymi (tzw. no-line shopping). Efekt ROPO (czyli wyszukiwanie produktu w internecie, a kupowanie w tradycyjnym sklepie) osiągnął poziom 63%, a wskaźnik cross-shoppingu marek i produktów – 61%. Aż 90% konsumentów oczekuje od retailerów, że znajdzie w ich sklepach stacjonarnych rozwiązania, które docenili kupując w sieci. Niezwykle istotne staje się więc zapewnienie konsumentom spójnego doświadczenia zakupowego.

Kanał online jest cennym źródłem informacji – dla 63% badanych informacje znalezione w internecie są zachętą do odwiedzenia sklepu stacjonarnego. I właściwie trudno znaleźć kogoś, kto w jakiś sposób nie korzysta z niego w procesie zakupowym, na co wskazuje fakt, że blisko 8 na 10 konsumentów, którzy nie robią zakupów przez internet i tak w sieci realizuje inne aktywności okołozakupowe.

Ogromna większość konsumentów kupuje obecnie tam, gdzie jest to dla nich najwygodniejsze i atrakcyjne pod względem warunków zakupu. Przed umieszczeniem produktu w koszyku, czy to fizycznym czy wirtualnym, poszukują informacji i opinii, dokładnie porównują produkty. Znajduje to odzwierciedlenie w większej złożoności procesu zakupowego.

Wyniki raportu e-Izby są potwierdzeniem tezy o konieczności implementacji strategii omnichannel przez retailerów. Nie ma od tego odwrotu – mimo końca pandemii, klienci bardzo chętnie korzystają i będą korzystać z zakupów online, a jednocześnie chcą mieć możliwość wyboru kanału, czy też łączenia ich, aby jak najlepiej zoptymalizować swój proces zakupowy. Zalety zakupów wielokanałowych widzi aż 82% konsumentów.

Wdrażanie nowoczesnych, odpowiadających potrzebom klienta rozwiązań jest koniecznością, aby osiągnąć sukces w branży retail. W Exorigo-Upos mamy tego świadomość, kierując do sieci sprzedażowych kompleksową i dostosowaną do potrzeb konsumentów ofertę omnichannel retail.

Wzrost inflacji powinien napędzać e-commerce

Coraz większy wpływ na zakupowe zachowania konsumentów ma sytuacja gospodarcza w naszym kraju, jak wynika z innego raportu e-Izby pt. „W kryzysie do e-commerce”. Ciągły wzrost inflacji i widmo kryzysu niepokoi Polaków – aż 71% z nich zamierza optymalizować wydatki. Jedną ze strategii zakupowych, którą chce przyjąć prawie co trzeci badany, jest kupowanie produktów wyłącznie przez internet.

Z czego to wynika? Najważniejsze czynniki, które sprawiają, że spora ilość konsumentów chce przerzucić się na zakupy online to: częstsze promocje (34% wskazań), niższe ceny (34%), łatwiejsze porównanie cen i cech produktów (32%), większy wybór marek (32%). Istotne są też prostsze zwroty – wskazało je 21% badanych.

Warto też tutaj wspomnieć, że w tegorocznym raporcie „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” znacznie zwiększyła się liczba osób, które przyznają, że ich zakupy online są większe niż stacjonarne. Odsetek nie korzystających z e-commerce gwałtownie spada – w 2021 wynosił on 19%, a obecnie już tylko 12%. Wśród badanych, którzy robią zakupy wyłącznie w sklepach stacjonarnych pozostają osoby, którym tradycyjne zakupy sprawiają przyjemność, a także istotne jest dla nich to, że mogą mieć produkt natychmiast.

Dla retailerów, którzy jeszcze tego nie zrobili, kluczowe będzie więc wdrażanie w swoich firmach rozwiązań usprawniających e-commerce. Takich jak Adobe Commerce Magento 2. To oprogramowanie pozwala stworzyć nowoczesny i przyjazny użytkownikowi sklep online, który może być lokomotywą wzrostu sprzedaży. Przykładem jest nasza implementacji Adobe Commerce Magento 2 w Super-Pharm, po której firma odnotowała kilkusetprocentowy wzrost sprzedaży.

Innym oprogramowaniem e-commerce, którym powinny zainteresować się sieci handlowe jest Akeneo PIM. Ten system jest niezwykle istotny w strategii omnichannel. Umożliwia efektywne i scentralizowane zarządzanie informacjami o ofercie. Dzięki Akeneo PIM bardzo szybko aktualizowane są informacje o produktach we wszystkich kanałach, skraca się więc time to market (TTM). Wszystkie dane o asortymencie przechowywane są w jednym miejscu, co znacznie ułatwia ich kontrolę, a co za tym idzie, wzrasta też jakość contentu. To oczywiście tylko część zalet systemu. Więcej informacji, zarówno o Akeneo PIM, jak i Adobe Commerce Magento 2, znajduje się na naszej stronie. Zachęcamy również do kontaktu.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.