Zapisz się na biuletyn RetailTech News!

Kluczowe trendy w handlu internetowym – raport „Quo Vadis E-commerce 2024”

Czytaj dalej
Kluczowe trendy w handlu internetowym – raport „Quo Vadis E-commerce 2024”

E-commerce, mimo zmieniających się warunków rynkowych i obaw o jego wzrost, cały czas się rozwija. Pojawiają się nowe technologie i rozwiązania, konsumenci zmieniają swoje nawyki zakupowe itd. Więc jak handel internetowy będzie wyglądał w najbliższych latach? Odpowiedzi na to pytanie przynosi raport „Quo Vadis E-commerce 2024”. Przygotowana przez firmę Cushman & Wakefield publikacja podkreśla takie trendy, jak m.in. cross-border e-commerce, re-commerce, czy rozwój smart logistyki.

E-commerce w liczbach – Polska liderem w CEE

Mimo pesymistycznych prognoz i spadku dynamiki, handel elektroniczny nadal rośnie. Także w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE), gdzie – co warto podkreślić – Polska generuje ponad połowę obrotu (54%). Sama zaś CEE odpowiada za 12% europejskiego obrotu, a największy wkład, bo aż 75%, wnoszą do niego rynki: brytyjski, niemiecki i francuski.

Udział europejskiego e-handlu w ogólnoświatowym wyniósł w 2024 roku 8% i, po spadkach wynikających z zakończenia pandemii, jego wartość przekroczy w tym roku barierę 600 miliardów dolarów. Najczęściej kupowanymi przez internet kategoriami produktów pozostaną odzież oraz elektronika.

W Polsce wartość rynku e-commerce wzrosła w 2023 roku o 12% w stosunku do roku poprzedniego, osiągając 131 miliardów złotych (dane firmy Strategy&). Według prognoz, do 2028 roku wyniesie ona 192 miliardy złotych. Wzrost ten napędzany ma być przede wszystkim przez takie branże jak odzieżowa, elektroniki użytkowej, czy bardzo szybko rozwijające się e-grocery.

Potwierdzeniem ciągłego rozwoju e-commerce w naszym kraju jest fakt, że Polska stała się liderem w Europie pod względem liczby maszyn paczkowych. Na koniec 2023 roku w naszym kraju funkcjonowało prawie 40 000 takich urządzeń, a w połowie 2024 roku liczba ta wzrosła do 46 000. Dostarczenie produktu do skrytek paczkowych jest w Polsce najpopularniejszym sposobem dostawy – wybiera go ponad 82% kupujących online.

Chińska dominacja w e-commerce

Liderem handlu elektronicznego na świecie są Chiny, które generują ponad połowę globalnych obrotów online – w 2023 roku przełożyło się to na wartość ponad 3,2 bilionów dolarów. Dominacja Chin w e-commerce wynika z ich zdolności do szybkiego skalowania innowacyjnych modeli biznesowych, takich jak ultra fast fashion, oraz agresywnej ekspansji międzynarodowej.

Chińskie platformy sprzedażowe, takie jak SHEIN czy Temu odwracają łańcuch dostaw, łącząc fabryki bezpośrednio z platformami sprzedażowymi, a tym samym rezygnując z pośredników. Dzięki zaawansowanej analityce i algorytmom śledzącym trendy, SHEIN i Temu mogą bardzo szybko wprowadzać na rynek produkty, które są rzeczywiście poszukiwane i które mają szansę sprzedać się w największej liczbie sztuk. Taki model pozwala zminimalizować nadprodukcję i zwiększać efektywność operacyjną.

SHEIN w 2023 roku odnotował sprzedaż na poziomie 60 miliardów dolarów, a rynkowa wartość firmy wzrosła do 100 miliardów dolarów. Coraz większa obecność chińskich przedsiębiorstw na rynku europejskim (w tym polskim), stawia lokalne firmy przed koniecznością dostosowania się do nowych standardów konkurencji. Jednocześnie współpraca z chińskimi firmami otwiera nowe możliwości, takie jak transfer technologii czy dostęp do zaawansowanych rozwiązań logistycznych.

Najważniejsze trendy w e-commerce

Cross-border e-commerce. Sprzedaż transgraniczna odgrywa coraz ważniejszą rolę w globalnym handlu elektronicznym. W 2023 roku wartość europejskiego rynku cross-border osiągnęła 237 miliardów euro, co stanowi 32% wzrost r/r. Prognozy przewidują, że do 2028 roku globalna wartość tego rynku może przekroczyć 3,1 biliona euro, a aż 33% wszystkich transakcji handlu elektronicznego będzie miało charakter transgraniczny.

W Europie cross-border e-commerce najpopularniejsze jest w Niemczech i Wielkiej Brytanii, gdzie lokalni konsumenci chętnie korzystają z ofert zagranicznych dostawców. Mimo dynamicznego rozwoju e-handlu, Polska ma dużo do nadrobienia jeśli chodzi o sprzedaż transgraniczną. Obecnie tylko 5% polskich firm sprzedaje swoje produkty za granicę, co daje nam jedno z ostatnich miejsc w UE. A cross-border e-commerce oferuje przedsiębiorstwom ogromne możliwości rozwoju i dywersyfikacji przychodów.

Jednak, aby odnieść sukces w sprzedaży transgranicznej, konieczne są inwestycje w technologie, które zintegrują platformy sprzedażowe z lokalnymi metodami płatności czy systemy do spójnego zarządzania informacjami o produktach, takie jak Akeneo PIM. Kluczowe są także zapewnienie obsługi klienta w języku lokalnym oraz dostępność różnych opcji dostarczenia towarów.

Re-commerce. Drugie życie produktów staje się ważnym elementem handlu ze względu na coraz większą świadomość ekologiczną społeczeństwa (a w szczególności pokolenia Z i millenialsów), a także kwestie ekonomiczne. Re-commerce dynamicznie rośnie, a jego globalna wartość w 2028 roku ma wynieść 275 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 58% w porównaniu z rokiem 2022. Drugie życie produktów zyskuje na popularności również w Europie – w Polsce w 2023 roku wartość rynku odzieży używanej osiągnęła 6 miliardów dolarów.

Mimo dynamicznego wzrostu, przed re-commerce stoją duże wyzwania logistyczne, a także konieczność edukacji konsumentów. Firmy muszą inwestować w rozwiązania umożliwiające sprawną obsługę zwrotów czy procesy renowacji. Polska, z rozwijającą się infrastrukturą magazynową i rosnącą świadomością ekologiczną konsumentów, ma szansę stać się jednym z liderów re-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej.

Marketplace, jako ulubione miejsce zakupów. Platformy takie jak Allegro, Amazon czy Temu zyskują coraz większą popularność. Szacuje się, że do 2027 roku marketplace’y będą odpowiadały za 60% globalnej sprzedaży online – identyczne wyniki ma osiągać sprzedaż platform internetowych w Polsce. Lider rynku w naszym kraju, Allegro, odnotowało w 2023 roku wzrost obrotów o 15%, osiągając wartość sprzedaży brutto na poziomie 63 miliardów złotych.

Konsumenci cenią marketplace’y za wygodę, szeroki wybór produktów i konkurencyjne ceny. Atrakcyjność zapewnia im także szybka dostawa czy elastyczne opcje płatności, jak np. „kup teraz, zapłać później”. Dla sprzedawców marketplace’y oferują szereg korzyści, takich jak: łatwy dostęp do dużej bazy klientów, gotową infrastrukturę technologiczną, eliminującą konieczność inwestycji we własne sklepy internetowe, czy narzędzia analityczne wspierające strategię sprzedaży i marketingu.

Kluczowe dla ich dalszego rozwoju będzie inwestowanie w nowe technologie, takie jak AI i big data, które umożliwią lepsze personalizowanie ofert oraz usprawnienie procesów logistycznych.

Smart logistyka w smart city. Rozwiązania logistyczne ostatniej mili zyskują na znaczeniu, zwłaszcza w kontekście wzrostu e-commerce. Mikrohuby, rowery cargo, czy pojazdy autonomiczne stają się kluczowymi elementami nowoczesnej logistyki miejskiej. W miastach przyszłości efektywne zarządzanie dostawami ostatniej mili stanie się kluczowym wyzwaniem i szansą na poprawę jakości życia mieszkańców oraz ograniczenie emisji CO2.

Polska staje się liderem w Europie w zakresie rozwoju infrastruktury wspierającej smart logistykę. Jak już wspominaliśmy, dysponujemy największą na kontynencie siecią automatów paczkowych. Większość z nich jest zasilana energią odnawialną, a firmy takie jak InPost wprowadzają innowacyjne rozwiązania, które redukują emisję CO2 i skracają czas dostaw.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.

Zapewniamy wygodniejsze i bezpieczniejsze ZAKUPY
KLIENTOM naszych KLIENTÓW.