Geolokalizacja w marketingu, czyli czym jest geotargetowanie?
Geotargetowanie to pojęcie, które musi być znane wszystkim współczesnym marketerom. Rozwiązania w tym zakresie nie powinny być jednak podejmowane w sposób przypadkowy, gdyż mogą one potencjalnie przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Poniżej odpowiemy na pytanie, co to jest geolokalizacja, a także, na jakie korzyści mogą liczyć dzięki niej przedsiębiorstwa. Serdecznie zachęcamy do lektury.
Czym jest geolokalizacja?
Geolokalizacja polega na określaniu geograficznego położenia urządzeń, do czego wykorzystywane są dane przesyłane przy pomocy GPS lub adresów IP. To tak naprawdę potężny oręż w rękach marketingowców, którzy tym samym mogą docierać bezpośrednio do swoich klientów i wzmacniać sprzedaż. Ważne jest jednak to, aby działania w tym zakresie były dobrze zaplanowane.
Strategia geotargetowania w marketingu
Uważne przemyślenie strategii na geolokalizację to klucz do tego, aby takie przedsięwzięcia miały szansę odnieść pozytywny skutek. Znaczenie – i to oczywiście we wszystkich działaniach marketingowych – ma to, aby poznać swoją grupę docelową, jej nawyki oraz przyzwyczajenia. Z oferty firmy korzystają biznesmeni? Jeśli tak, to przynajmniej wstępnie można założyć, że będą oni stosunkowo często odbywać podróże. Dlatego geolokalizacja może być ustawiona na lotniska, oczywiście z odpowiednim przekazem, docierającym w tym miejscu właśnie do tych osób.
Ogromne możliwości w zakresie geotargetowania daje też oczywiście wyszukiwarka Google, w tym także kampanie Google Ads. Mogą być one nakierowane na wyświetlanie się konkretnym użytkownikom z danego regionu i tak naprawdę jest to opcja również dla mniejszych firm, które chcą dotrzeć ze swoją ofertą do mocno wyselekcjonowanej grupy osób. Takie możliwości dają też oczywiście media społecznościowe.
Dopasowanie oraz chwytliwość komunikatu to niemniej istotny czynnik, bez którego strategie w zakresie geomarketingu nie mają szansy na sukces. W tym przypadku niezbędne jest m.in. posługiwanie się językiem odbiorców, a także atrakcyjność produktu, usługi lub oferty.
Na czym polega geotargetowanie SMS?
Wydawać by się mogło, że wiadomości SMS odeszły już w niepamięć. Okazuje się jednak, że geotargetowanie SMS to opcja, z której wciąż warto korzystać. To usługa pozwalająca na to, aby wysłać wiadomość do tych osób, które znajdują się w pobliżu konkretnego miejsca, najczęściej galerii handlowej lub innego typu sklepu. Wszystko to bez posiadania numeru telefonu potencjalnych klientów, co pozwala na prowadzenie kampanii bez zdobywania dużej bazy danych.
Geotargetowanie SMS nie powinno być jednak nachalne tak, aby potencjalny klient nie czuł, że przekazy są kierowane do niego na siłę. W przeciwnym razie może poczuć, że firma jest nachalna ze swoją ofertą i stracić tym samym do niej zaufanie.
Porada: Geolokalizacja może być wykorzystywana również przez chatboty na stronach internetowych. Sprawdź, jak działa chatbot oparty na AI oraz w jaki sposób stworzyć dzięki niemu przyjazną komunikację z klientami.
Wyzwania związane z geotargetowaniem
Trzeba mieć oczywiście na uwadze, że nie wszyscy użytkownicy udostępniają informacje o tym, gdzie dokładnie są. Może dodatkowo się zdarzyć, że zostaną podane nieprawidłowe informacje o miejscu zamieszkania. W takiej sytuacji geotargetowanie nie będzie w pełni działać, co dla firmy może oznaczać utratę pewnego potencjału. Nie oznacza to wcale, że z takiego rozwiązania należy zrezygnować, bowiem nawet dziś i nawet w dobie związanych z tym ograniczeń, geotargetowanie ma naprawdę wiele praktycznych zalet.
Porada: Geolokalizacja wykorzystywana jest także w branży nieruchomości. Sprawdź, jak zarządzać dużymi nieruchomościami i jakie rozwiązania w tym zakresie mogą być przydatne.
Geotargetowanie to jedna z ciekawszych opcji, jeśli chodzi o docieranie do klientów. Jeśli prowadzisz działalność firmową, koniecznie z nich skorzystaj. Sprawdź również nasze inne rozwiązania e-commerce, które pozwolą Ci lepiej docierać do potencjalnych klientów oraz zwiększać wolumen sprzedaży.
Zobacz także Time to Market.