Joomla i WordPress, czyli o otwarciu sklepu w sieci

Szukaj

Zaprojektowanie i obsługa strony internetowej sklepu – tak samo jak urządzenie fizycznego sklepu i zarządzanie nim – ma realny wpływ na biznes, robiąc na klientach dobre lub nie najlepsze wrażenie. Aby zbudować stronę e-commerce, która zdobędzie przychylność klientów, a później dokonywać na niej zmian i różnych działań, mamy do dyspozycji systemy zarządzania treścią (CMS – content management system).

Przyjazne w obsłudze systemy CMS mogą wykreować strony szybko gotowe do wdrożenia i łatwe w samodzielnej aktualizacji – bez znajomości języków programowania takich jak HTML, PHP czy pomocy webmastera. Nie ustępują one przy tym szczególnie, jeśli chodzi o funkcje i wrażenia wizualne.

Wybór odpowiedniego systemu CMS nie jest jednak oczywistością. Przyjrzyjmy się dwóm najpopularniejszym, dostępnym na licencji open-source.

 

WordPress – mnóstwo wtyczek dla e-sklepu

WordPress rozpoczął karierę w Internecie jako platforma do blogów. Bardzo się jednak rozwinął, stając się najpopularniejszym CMS-em, wykorzystywanym do ponad 22 milionów stron internetowych w całej sieci. W porównaniu do Magento, Shopify czy OpenCart, nakierowanych wyłącznie na ecommerce, WordPress zachowuje wielofunkcyjność. Dlatego e-sklep będzie mógł być rozbudowany o bloga czy stronę firmową.

WordPress to tysiące wtyczek, narzędzi i motywów, a także integracja z wieloma serwisami online, jednocześnie przy zachowaniu całkowitej kontroli nad stroną. Wybór rozwiązań jest uzależniony przede wszystkim od dostępnego budżetu i osobistych upodobań. To dobry wybór, gdy budujemy e-sklep, niezależnie od rynku czy rodzaju oferowanych produktów. W wypadku dużej, międzynarodowej sieci słuszniejszym wyborem będzie jednak Magento. Powstał, by sprostać bardzo dużej ilości treści i wspierać bardziej zaawansowane funkcje.

 

Wielojęzyczny, bezpieczny sklep na Joomli

Dobrą opcją przy wdrażaniu e-sklepu może być Joomla – platforma będąca kompromisem pomiędzy wspomnianym WordPressem, a np. Drupalem. Nie jest tak skomplikowana jak Drupal, ale daje świetne możliwości, by zarządzać złożonymi funkcjami.

Działanie strony e-commerce każdego dnia wiąże się z wrażliwymi danymi klientów, dlatego sporym atutem Joomli są wbudowane warstwy zabezpieczeń. Sprawią, że strona będzie odporna na zagrożenia bezpieczeństwa takie jak np. CSRF (metodę ataku mającą na celu skłonienie zalogowanego użytkownika do uruchomienia odnośnika, którego otwarcie wykona akcję, a atakujący uzyska do niej dostęp).

Ryzyko zmniejszają dodatkowo rozszerzenia, dzięki którym możemy dodać kolejną warstwę zabezpieczeń: captcha, ochronę przed SQL injection (wstrzyknięciem do aplikacji nieautoryzowanego fragmentu zapytania SQL), atakiem XSS (luką w zabezpieczeniu strony, przez którą możliwe jest umieszczenie na niej szkodliwego skryptu, który powoduje instalację złośliwego oprogramowania w przeglądarkach użytkowników), etc.

Cały arsenał funkcji Joomli pozwala na niemal dowolne skonstruowanie e-sklepu. Przemyślane listy kontroli dostępu to szansa na swobodne zarządzanie wieloma grupami konsumentów. Umożliwiają prowadzenie sprzedaży kierowanej do kupców detalicznych i pośredników handlowych na jednej stronie.

W porównaniu do innych platform CMS, dzięki Joomli z łatwością zbudujemy wielojęzyczny sklep internetowy. A do naszej dyspozycji mamy ponad 8 tysięcy wtyczek, które umożliwią chociażby dodanie funkcji związanych z kartą członkowską, sprzedażą biletów, rezerwacją uczestnictwa w eventach. Joomla to także cały wachlarz szablonów dla każdego rodzaju sklepu i otwarta na pomoc społeczność.

Wdrożenie sklepu w e-commerce z wykorzystaniem jednego z popularnych systemów CMS jest stosunkowo proste, a zważając na prognozy, warto to zrobić właśnie teraz. Rokrocznie globalna sprzedaż e-commerce wzrasta dwu- lub nawet trzykrotnie.