Rozwój e-commerce ma coraz większy wpływ na tradycyjne sklepy

Czytaj dalej
Rozwój e-commerce ma coraz większy wpływ na tradycyjne sklepy

Gwałtowny rozwój e-commerce ma coraz większy wpływ na sklepy stacjonarne. Nie doprowadzi jednak do ich zniknięcia z rynku, lecz do przemian. Sklepy tradycyjne, aby skutecznie rywalizować z e-sklepami będą musiały nie tylko modyfikować swoją przestrzeń i stawiać na innowacje, ale również zmieniać swoją rolę. Według przewidywań ekspertów, sklepy przyszłości będą bardziej przypominać showroomy niż tradycyjne placówki handlowe.

Choć w ostatnim czasie e-commerce przeżywa boom, to wciąż wyprzedza go handel tradycyjny. Według badania firmy Edge by Ascential obecnie 30% handlu detalicznego odbywa się online. W 2025 roku odsetek ten ma wzrosnąć do 40%. Jak widać, jeśli chodzi o e-commerce, rozwój w Polsce i za granicą jest bardzo szybki, jednak w najbliższej przyszłości sklepy tradycyjne wciąż będą miały mocną pozycję. Dlatego też tak ważne jest dla retailerów stosowanie strategii omnichannel. Zdają sobie z tego sprawę światowi giganci, jak np. Amazon. Ten potentat branży e-commerce szykuje się do otwarcia w USA sklepów stacjonarnych.

Jednakże boom na handel internetowy zaczyna odciskać swoje piętno na sklepach stacjonarnych. Klienci oczekują podobnych doświadczeń, jakie znają z online. Ważna jest automatyzacja i wygoda zakupów, często bez konieczności kontaktu z kasjerem. Wzrost znaczenia, znaczny rozwój branży e-commerce i chęć konsumentów jak najszybszego otrzymania zamówionego produktu, sprawia, że centralne magazyny, położone najczęściej z dala od centrów miast, są coraz mniej efektywne.

Dlatego też firmy decydują się przeznaczać część powierzchni w swoich sklepach na magazyny. Z nich produkty będą mogły być dostarczone do klientów szybciej niż z odległych magazynów centralnych, nawet w ciągu kilkunastu minut. Obecnie walka o klienta rozgrywa się w znacznej mierze na etapie „ostatniej mili”, czyli dostarczania i odbioru zakupów, a zadowolenie konsumentów z szybkiej realizacji zamówienia pozwala ją wygrać. Widać to w rosnącej popularności tzw. dark stores, o których możecie przeczytać w naszym artykule.

Przeznaczenie części powierzchni sklepowej na magazyny jest w jakiejś mierze możliwe dzięki miniaturyzacji produktów, które nie potrzebują już tyle miejsca na wystawach sklepowych, jak jeszcze dekadę temu. Swoją rolę odgrywa również automatyzacja, wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych. Przykładowo, na miejscu tradycyjnego stanowiska kasowego mogą zmieścić się nawet trzy kasy samoobsługowe. Ta „uwolniona” przestrzeń w sklepie może posłużyć do postawienia innych urządzeń, jak np. infokioski, czy tablety, które wpłyną na customer experience klientów.

Aby zapewnić klientom jak najlepsze customer experience, innowacyjne technologie są coraz powszechniejsze w sklepach stacjonarnych. Kanadyjska firma Arc’teryx Equipment w swoim flagowym sklepie w Szanghaju, umieściła przestrzenie doświadczalne, jak np. “pokój deszczowy”, w którym klienci mogą przymierzyć i przetestować pod lejącą się wodą techniczne funkcje produktów.

E-commerce – rozwój w Polsce

Również w Polsce mamy przykłady detalistów, którzy sięgają w swoich sklepach stacjonarnych po innowacje. Taką marką jest eobuwie.pl, która prowadzi sprzedaż obuwia, torebek, akcesoriów i jest liderem w branży e-commerce w Polsce. Firma otworzyła niedawno sklepy stacjonarne, jednak klient nie znajdzie w nich półek z butami. Wybór produktu odbywa się na tablecie, a dopasowanie odpowiedniego rozmiaru dzięki elektronicznemu skanerowi stóp. Dobrany za pomocą technologii produkt dostarcza doradca klienta i w razie czego służy klientowi również poradą.

Sklepy przyszłości będą właśnie bardziej przypominać showroomy, niż tradycyjne placówki handlowe. Staną się miejscem, w którym konsument może poznać produkt, przetestować jego działanie, porozmawiać z doradcą. Jak również spotkać się ze znajomymi, czy nawiązać nowe znajomości. Będą również uzupełniać się z e-sklepami. Konsumenci coraz częściej wybierają produkty w internecie, a kupują offline, i vice versa. Schemat ROTOPO – Research Online, Test Offline, Purchase Online – będzie coraz powszechniejszy.

Widać więc bardzo dobrze, że nowe modele sprzedaży detalicznej stawiają klienta w centrum i są bardzo mocno zorientowane na omnichannel.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.