W poszukiwaniu promocji – inflacja największym zmartwieniem konsumentów
Polski konsument bardzo obawia się inflacji, dlatego wybierając produkty podczas zakupów online zwraca szczególną uwagę na promocje i obniżki cen. Kwestie ochrony środowiska schodzą na dalszy plan, pomimo tego, że większość Polaków ma świadomość zmian klimatycznych i negatywnych konsekwencji jakie ze sobą niosą. To jedne z głównych wniosków raportu Strategy& “Optymizm tylko tam, gdzie niska cena. Postawy i zachowania zakupowe Polaków”. Publikacja przynosi też jednak inne, istotne dla retailerów dane.
Co najbardziej niepokoi konsumentów w Polsce i CEE?
Polski konsument spodziewa się zwiększenia swoich wydatków w ciągu najbliższych kilku miesięcy. I nie jest w tym odosobniony, gdyż podobnie uważają konsumenci z innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). To przede wszystkim efekt utrzymującej się inflacji – 66% Polaków boi się jej skutków i uważa ją za największe zagrożenie. Inflacja pozostawia w tyle konflikt geopolityczny (45% wskazań), zagrożenie zdrowia (44%) oraz niepewność makroekonomiczną (43%).
Jako dużo mniejsze zagrożenie postrzegane są przez przez polskich konsumentów kwestie zmian klimatycznych, które uzyskały 25% wskazań. Podobnie jest w przypadku mieszkańców innych państw CEE (27%), jednak reszta świata przywiązuje do kwestii środowiskowych znacznie większą wagę (39%). Nie oznacza to, że Polacy nie są świadomi zmiany klimatu – 83% z nich dostrzega w swoim codziennym życiu zakłócenia z nią związane. Gdy jednak przychodzi do robienia zakupów online, to tylko dla 16% ta kwestia stanowi istotny czynnik w wyborze produktów czy sklepu.
Czym kierują się konsumenci podczas zakupów online?
Dla niemal połowy (47%) polskich konsumentów, podczas robienia zakupów przez internet największe znaczenie mają promocje. Skuteczna polityka promocyjna wydaje się więc niezwykle istotna w dobie utrzymującej się inflacji. W tym względzie znacznie różnimy się od konsumentów z innych państw CEE, którzy ponad promocje (31% wskazań), stawiają szybszy czas dostawy (43%) i dostępność zweryfikowanych, zaufanych opinii na temat produktu (37%).
Szybszy czas dostawy, jest ważny również dla Polaków – nawet trochę ważniejszy niż dla osób z innych państw CEE – i z 45% wskazań zajmuje drugie miejsce, po promocjach. Jednak zweryfikowane, zaufane opinie mają dla polskich konsumentów dużo mniejsze znaczenie przy wyborze produktu online (26%) niż dla mieszkańców innych państw naszego regionu.
Warto też zwrócić uwagę na wysoki odsetek wskazań na bezpieczeństwo transakcji – i to zarówno w przypadku Polski, jak i państw CEE (odpowiednio 33% i 31%). W tej kwestii warto jednak zwiększać wiedzę konsumentów. Świadomość znaczenia prywatności i bezpieczeństwa swoich danych ma 78% konsumentów, jednak tylko 57% jest przekonanych, że wie, w jaki sposób dane te są przechowywane i udostępniane. Warto też podkreślić, że Polacy nie chcą dzielić się swoimi danymi tak chętnie, jak osoby z innych państw. Tylko 39% zgadza się na personalizację usług na podstawie zebranych od nich danych (vs 49% globalnie), a 36% na udostępnianie danych do analiz (globalnie jest to 50%).
Informacje z mediów społecznościowych mają wpływ na decyzje zakupowe
Reklamy w mediach społecznościowych wpływają na zakupy 70% konsumentów w Polsce, zostawiając daleko w tyle stronę internetową (58%), mailingi (53%) i wiadomości SMS (38%). W przypadku osób w wieku od 18 do 34 lat ten odsetek wynosi aż 80%. Jednym z największych atutów mediów społecznościowych jest właśnie możliwość dotarcia do młodszych pokoleń, które spędzają coraz więcej czasu w sieci, a rekomendacje influencerów są dla nich często bardziej wiarygodne niż tradycyjne reklamy.
Media społecznościowe stają się coraz efektywniejszym kanałem dotarcia do potencjalnych klientów. 60% Polaków przyznaje, że poprzez social media poznaje nowe, nieznane im wcześniej marki (w CEE 55%, a na świecie aż 67%). Dzięki precyzyjnemu targetowaniu, firmy mogą tworzyć tam kampanie reklamowe dokładnie do tych osób, które będą zainteresowane ich produktami lub usługami.
Wciąż jednak wolimy kupować w innych kanałów. Do dokonania zakupu bezpośrednio przez social media przyznaje się 38% Polaków – w przypadku państw CEE i świata odsetek ten wynosi odpowiednio 42% i 46%. Ta różnica może wynikać z tego, że mimo ogromnego potencjału, media społecznościowe wciąż nie są w Polsce wykorzystywane do celów handlowych w takim stopniu jak na świecie, a także dlatego, że sami Polacy są nieco mniej zaangażowani w kampanie w mediach społecznościowych.
Dokładne opisy produktów kluczem do zmniejszenia zwrotów
Autorzy raportu “Optymizm tylko tam, gdzie niska cena. Postawy i zachowania zakupowe Polaków” poruszyli także kwestię zwrotów, niezwykle ważną dla współczesnych konsumentów. Ci ostatni zostali zapytani o to, jakie czynniki, w ich opinii, przyczyniają się do zmniejszenia liczby zwrotów. Konsumenci z Polski i państw CEE wskazują przede wszystkim na “Dokładniejszy i bardziej szczegółowy opis produktu” (odpowiednio 47% i 49% wskazań). Na drugim miejscu zarówno jedni jak i drudzy wymieniają “Bardziej szczegółowe informacje o rozmiarze” (46% i 43%).
W celu zmniejszania liczby zwrotów retailerzy powinni więc inwestować w ulepszanie informacji o produkcie, a w szczególności w dostarczanie dokładnych opisów i informacji o rozmiarach. Idealnym narzędziem do tego jest system PIM (Product Information Management), np od firmy Akeneo. To nowoczesne oprogramowanie, które umożliwia scentralizowane i efektywne zarządzanie informacjami o produktach, które znajdują się w ofercie sklepu.
Implementacja Akeneo PIM, które z sukcesem wdrożyliśmy m.in. dla marek eobuwie.pl czy Amica, pozwala nie tylko zmniejszyć zwroty o 40% (ograniczając tym też negatywne oddziaływanie na środowisko), ale także aż czterokrotnie zwiększyć konwersję.
Ankieta na podstawie której oparto raport “Optymizm tylko tam, gdzie niska cena. Postawy i zachowania zakupowe Polaków” została przeprowadzona wśród 20 662 konsumentów z 31 krajów, w styczniu i lutym 2024 r. Pełny raport można pobrać tutaj.