UOKiK stawia zarzuty przedsiębiorcom za błędne prezentowanie promocji

Czytaj dalej
UOKiK stawia zarzuty przedsiębiorcom za błędne prezentowanie promocji

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) kontynuuje działania mające na celu egzekwowanie nowych przepisów dotyczących prezentacji promocji. W wyniku tych działań, czterem przedsiębiorcom postawiono zarzuty związane z błędnym informowaniem konsumentów o promocjach. Zapoznaj się z działaniami podejmowanymi przez UOKiK oraz skutkami, jakie mogą spotkać przedsiębiorców za naruszenie praw konsumentów.

Od 1 stycznia 2023 roku, zgodnie z dyrektywą Omnibus, przedsiębiorcy są zobowiązani do prawidłowego informowania o obniżkach cenowych, w tym podawania najniższej ceny z 30 dni przed wprowadzeniem promocji. UOKiK monitoruje wdrożenie tych przepisów zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w sklepach internetowych. Dotychczas UOKiK wysłał ponad 60 tzw. miękkich wystąpień do przedsiębiorców, wskazując na błędy w prezentowaniu cen i promocji.

Przedsiębiorcy, którzy nie wprowadzili wymaganych zmian, mogą teraz stanąć przed konsekwencjami. UOKiK postawił zarzuty czterem przedsiębiorcom, a za naruszenie praw konsumentów grozi im kara nawet do 10 procent ich obrotu. Najczęstszym naruszeniem jest nieprawidłowe uwidocznienie najniższej ceny z ostatnich 30 dni przed obniżką oraz stosowanie nieczytelnej czcionki lub słabo widocznego koloru w zestawieniu z wyrazistymi komunikatami o cenie aktualnej lub wielkości rabatu. Narzędzia do wyszukiwania obniżek i filtry powinny również odnosić się do najniższej ceny z 30 dni przed obniżką.

Głównym celem nowych przepisów jest eliminacja praktyk wprowadzających konsumentów w błąd. Przedsiębiorcy nie powinni informować o dużej promocji, jeśli w praktyce obniżka nie jest dla konsumenta korzystniejsza niż najniższa cena z 30 dni przed wprowadzeniem promocji. UOKiK zaleca przestrzeganie wytycznych dotyczących prezentacji cen, które zostały opublikowane wcześniej.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje działania w celu egzekwowania nowych przepisów dotyczących prezentacji promocji. Wskazane zmiany mają na celu ochronę konsumentów przed błędnymi informacjami i wprowadzaniem w błąd. W trosce o prawa konsumentów, UOKiK wraz z Inspekcją Handlową monitoruje rynek i wdraża działania mające na celu zapewnienie uczciwości i przejrzystości w prezentowaniu promocji.



Masz wątpliwości? Skonsultuj się z nami!

Czytaj więcej:

Digitalizacja w retailu a dyrektywa Omnibus – jakie narzędzia pomogą w przestrzeganiu przepisów?

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.