Technologie shopper marketingu

Czytaj dalej
Technologie shopper marketingu

Technologia, która umożliwia przeżywanie doświadczeń, angażuje i pozostawia miejsce na autentyczność, jest szansą dla sklepów stacjonarnych. Wciąż mogą one silnie przyciągać – obecnie mocno ,,zdigitalizowanych’’ – nabywców. Kiedy podtrzymanie zainteresowania klientów jest celem, niezwykle skuteczne okazują się działania marketingowe w punktach sprzedaży, opierające się na wiedzy o ich zachowaniach i motywacjach – shopper marketing. Integracja technologii w punktach sprzedaży to przyszłość offline’u.

Przykłady shopper marketingu

Smarfony napędzają zaangażowanie

Współcześni konsumenci rzadko odkładają smartfon i wiążą z nim styl życia, dlatego też urządzenia te stały się kluczowym elementem strategii marketingowej sklepów.

Wygoda i szybkość to główne korzyści, które przekonują milenialsów, czyli osoby urodzone w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku. Research na smartfonie pozwala im dokonać bardziej przemyślanych wyborów, a dzięki płatnościom mobilnym zyskują na czasie i ułatwiają sobie życie.

Młodsze od nich pokolenie urodziło się w przedziale czasowym od 1995 do 2015 roku. Tak zwana generacja Z ma tendencję do skupiania się bardziej na doświadczeniach. Docenia fakt, że smartfony pozwalają na interakcję z otoczeniem i głębszy poziom zaangażowania w sklepie – kontakt ze znajomymi, influencerami, zrobienie selfie i udostępnianie zdjęć potencjalnych zakupów.

Osoby urodzone w latach 1946-1964 to baby-boomers – powojenne pokolenie wyżu demograficznego. Ta grupa, jak i starsze roczniki, interesuje się w głównej mierze wyszukiwaniem informacji i funkcjonalnością użytkową. Korzysta ze smartfonów, by wyszukiwać informacje o produkcie, kontrolować na bieżąco dokonane zakupy, jak i posługiwać się listą zakupów.

Poznanie głównych czynników mobilizujących powyższe grupy umożliwia stworzenie skutecznej strategii shopper marketingu. Oto kilka trendów, które przynoszą dobre efekty w przestrzeni sklepu.

Technologie AR & VR

Doświadczenia bazujące na rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej to dla konsumentów wyjście poza codzienność i możliwość innowacyjnych interakcji z marką. AR i VR, które umożliwiają dzisiejsze smartfony, są w retailu coraz istotniejsze. To skalowalne rozwiązania, które nie wymagają dużego nakładu finansowego.

Przykładem shopper marketingu jest IKEA Place – aplikacja, dzięki której produkty firmy mogą stać się elementem wyposażenia wnętrz użytkownika, przeniesionych do wirtualnej przestrzeni. Prezentuje bardzo realnie wyglądające modele 3D mebli w skali rzeczywistej. Po zaaranżowaniu przestrzeni klient może pokazać ją w mediach społecznościowych, np. na Instagramie.

Technologie rozpoznawania obrazu

Jedną z głównych zalet smartfonów jest możliwość szybkiego uchwycenia i udostępnienia obrazu, co nie pozostaje bez związku z przestrzenią sklepową – konsumenci lubią korzystać w niej ze smartfonów. Dlatego też marki, których strategia marketingowa czerpie z technologii obrazowania, zyskują przewagę. Technologie rozpoznawania obrazu w służbie shopper marketingu umożliwiają konsumentom robienie zdjęć, a w rezultacie większe zaangażowanie.

Dr Pepper stworzył program rozpoznający obraz, który nawiązywał do sponsorowanego przez siebie futbolu uniwersyteckiego. Marka wykorzystała w ten sposób możliwości smartfonów, by nawiązać lepszy kontakt z klientami i nagradzać ich za zakup produktów. Kupujący mogli zrobić zdjęcie kodu kreskowego znajdującego się na butelkach i przesłać go ze swojego telefonu, by otrzymać kupon na kolejne zakupy marki i zniżkę w sklepie Fanatics.com. 

Technologie głosowe

Użytkownicy smartfonów znają dobrze zalety asystentów głosowych. Jednym z nich jest Alexa od Amazona. Posiada szereg umiejętności, które umożliwiają jej integrację z innymi aplikacjami, np. do zarządzania domem. Alexa pozwoli na skonfigurowanie sprzętu firmy Amazon, wysłucha poleceń i odpowie na pytania. Dzięki niej włączymy muzykę, stworzymy listę zakupów, ustawimy powiadomienie lub poznamy prognozę pogody. Im częściej korzystamy z pomocy Alexy, tym lepiej nas rozumie, zapamiętując słownictwo i preferencje.

We współpracy z Alexą powstała usługa ,,zakupów głosowych’’ firmy Best Buy, operującej w branży sprzedaży detalicznej elektroniki użytkowej. Klienci mogą dowiedzieć się o produktach i kupić te z listy znanej jako Oferta dnia. Alexa może również – bazując na odpowiedziach kupujących na zadawane pytania – zasugerować produkty dopasowane do ich potrzeb. Wystarczy zalogować się konto Best Buy poprzez aplikację Alexa i zakomunikować: Alexa, talk to Best Buy, żeby rozpocząć zakupy.

Baby boomers regularnie kupują online, ale zdecydowanie bardziej preferują osobiste zaangażowanie w tradycyjnym sklepie. Ci młodsi milenialsi (20-23 lata) chętniej kupują offline, niż starsi przedstawiciele grupy, którzy doceniają możliwość zakupu via mobile. Generacja, która nie pamięta czasów bez Internetu, wciąż docenia wyprawy do centrów handlowych, traktując je w charakterze towarzyskiej wycieczki. Zaangażowanie zwłaszcza dwóch najmłodszych grup konsumentów można utrzymać, czerpiąc z ich zamiłowania do technologii. Trafne wykorzystanie AR, VR, rozpoznawania obrazu czy technologii głosowych dostępnych z poziomu smartfona może bezpośrednio wpływać na decyzje zakupowe.

Sprawdź także jak zwiększyć sprzedaż w sklepie stacjonarnym.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.