Technologie głosowe w retailu

Czytaj dalej

Retailerzy coraz częściej poszukują rozwiązań, które zbudują angażujące, jedyne w swoim rodzaju doświadczenia. Według przewidywań technologie głosowe odegrają na rynku retail znaczącą rolę. Jakie są przyczyny ich rosnącej popularności?

Dostępność rozwiązań głosowych

Rynek zakupów głosowych, obecnie na poziomie 2 miliardów USD, ma wzrosnąć do ponad 40 miliardów USD w 2022 roku. Zakupy za pośrednictwem głosu są możliwe poprzez urządzenia takie jak Amazon Echo i Google Assistant. Jeszcze w 2016 roku, przed pojawieniem się na rynku Google Home, Google podało informację, że 20% wszystkich wyszukiwań na platformie bazuje na instrukcjach głosowych. Konsumenci chętnie kupują również inteligentne głośniki. Jak podaje raport Smart Audio, w amerykańskich gospodarstwach domowych znajduje się około 118 i pół miliona urządzeń głosowych. Zamówienia głosowe za pośrednictwem Google Assistant w sklepach spożywczych online wprowadziła m.in. sieć supermarketów Walmart. Produkty można dodawać do koszyka za pośrednictwem głosu i inteligentnego głośnika Google Home, smartfona lub smartwatcha.

Nowe urządzenia, integracje i okazje do zakupów

Asystenci głosowi mają coraz szersze spektrum zastosowań. Amazon Echo Auto to moduł wprowadzający asystę głosową do aut. Koncerny motoryzacyjne takie jak BMW i Ford zadbały o bezpośrednią integracje z Alexą. Oba rozwiązania umożliwiają kierowcom komunikację z asystentem głosowym podczas jazdy. Alexa zagościła również w branży hotelarskiej. Niektóre hotele Marriott mogą pochwalić się możliwością wezwania obsługi pokojowej za jej pośrednictwem. Nowe przestrzenie generują nowe przykłady zastosowania asystentów głosowych: połączenie z barem dla zmotoryzowanych, usługa przedsprzedaży lub upgrade lotu z pokoju hotelowego. Powiązanie produktów i usług z tego rodzaju doświadczeniami to szansa na nowe okazje zakupowe.

Zaangażowanie osób starszych

Małe ekrany i klawiatury nie są łatwe w użytkowaniu, gdy wzrok i sprawność użytkownika są w gorszym stanie. Komunikacja za pośrednictwem asystentów głosowych może być w tym wypadku mile widziana i okazać się najmniej uciążliwym sposobem radzenia sobie z rutynowymi zadaniami takimi jak zakupy spożywcze. Przedstawiciele generacji baby boomers biegle poruszają się po sklepach online, ale najstarsi jej przedstawiciele kończą w tym roku 73 lata. Ze względu na problemy z mobilnością, coraz więcej użytkowników z tej grupy może zwrócić się w kierunku usług online i urządzeń, które pomogą w codziennych czynnościach. Jest szansa, że pojawią się stargetowane usługi głosowe, wychodzące naprzeciw tym potrzebom.

Konwersacje i rekomendacje

Transakcje to tylko część doświadczenia zakupowego. Technologie głosowe mogą pełnić istotniejszą rolę w innych obszarach: odpowiadanie na pytania (czyli identyfikacja potrzeb) i tworzenie list zakupowych. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji, asystenci głosowi będą radzić sobie z konwersacją coraz lepiej. Pojawią się nowe, kreatywne sposoby na powiązanie usług i rekomendacji w taki sposób, by lepiej adresować potrzeby konsumentów. Głos może okazać się ważnym narzędziem marketingu predykcyjnego. Coraz bardziej rozwinięte platformy głosowe będą powiązane z większą ilością konwersacji – także takich, które mają na celu identyfikację potrzeb jeszcze zanim użytkownik będzie ich świadom – i zaoferowanie rozwiązań.

Wciąż pojawiają się technologiczne wyzwania, którym trzeba sprostać na drodze do wygodnych, niezawodnych doświadczeń. Płynność ma największe znaczenie, dlatego też rynek zakupów głosowych będzie musiał dokonać przełomu związanego z personalizacją i rozpoznawaniem głosu, aby uniknąć frustracji i rozczarowań konsumentów.

Potrzebujesz sprawdzonego dostawcy usług IT?

Realizujemy rocznie ponad 1000 projektów. Postaw na naszą wiedzę i profesjonalizm.