Raport Gartnera o digital commerce – Adobe jednym z Liderów

Czytaj dalej

Firma Gartner za pośrednictwem Magicznego Kwadrantu (Magic Quadrant), oceniła dostawców platform do e-handlu. Przedstawiono ich mocne strony oraz zaprezentowano potencjalne minusy, dając przedsiębiorcom zainteresowanym ich usługami, podstawę do podjęcia decyzji o współpracy. Adobe, ze swoim oprogramowaniem Adobe Commerce (wcześniej Magento Commerce) zostało uznane Liderem po raz piąty z rzędu.

Wzrost na rynku oprogramowania digital commerce w 2020 roku był o 17,3% większy, w porównaniu do roku poprzedzającego. Jest to blisko dwukrotnie większy wzrost niż na rynku oprogramowania użytkowego dla przedsiębiorstw (wyniósł 9%). Oczekuje się, że ten boom będzie kontynuowany również w roku obecnym.

Magiczny Kwadrant Gartnera

Kwadrant Gartnera to dwuwymiarowa macierz z osiami „Kompletność wizji” i „Zdolność do realizacji”. Ta pierwsza odnosi się do innowacyjnych podmiotów, które wykazują zrozumienie rynku w swoich strategiach produktowych i modelach biznesowych. Natomiast druga obejmuje w ocenie przede wszystkim perspektywę szerokiego zakresu funkcjonalności produktu czy usługi, oraz poziom rentowności, reagowania na rynek czy doświadczeń klienta.

Liderzy, Wizjonerzy, Niszowi Gracze i Pretendenci

Poszczególne pola kwadrantu wskazują: Liderów, Wizjonerów, Niszowych Graczy i Pretendentów. Oto co oznaczają te kategorie:

Liderzy są zdolni do zapewnienia szerokiego wachlarza funkcjonalności zarówno dla sektora handlu B2C jak i B2B. Umożliwiają prowadzenie działalności w wielu branżach i modelach biznesowych. Dostarczają platformy, które można skalować do obsługi dużych wolumenów i wartości transakcji. Zapewniają usługi sprzedaży i wsparcia zarówno bezpośrednio, jak i za pośrednictwem ekosystemu aplikacji. Często stanowią punkt odniesienia dla konkurencyjnych dostawców.

Wizjonerzy wykazują się zdolnością do tworzenia innowacji. Mogą wprowadzać nowe technologie, stosować kreatywne strategie cenowe lub skupiać się na wąskim segmencie rynku. Dzięki zidentyfikowaniu niezagospodarowanej niszy na rynku – takiej, którą nie zajmują się ani Liderzy, ani Pretendenci, potrafią szybko zdobyć nowych klientów. Zazwyczaj dysponują ofertą, która jest nowa i nie zdobyła jeszcze dużej liczby klientów. W porównaniu do większych firm nie posiadają zasobów, mają mniejsze sieci partnerów i działają szybko. Wizjonerzy są często finansowani przez firmy typu venture capital lub private equity.

Niszowi Gracze zajmują się wąskim pasmem rynku, określonym np. przez branżę, sumaryczną wartość transakcji, wielkość firmy, region, możliwości technologiczne lub kombinację tych czynników. Często dostarczają efektywne kosztowo rozwiązania. Celują w mniejsze lub rozwijające się rynki czy firmy. Oferują raczej wąsko ukierunkowane produkty, koncentrując się albo na B2C albo na B2B i nie mają rentowności finansowej Liderów i Pretendentów, ale spełniają kryteria włączenia do raportu. Niszowi Gracze, podobnie jak Wizjonerzy, są często finansowani przez firmy venture capital lub private equity.

Pretendenci zapewniają usługę o węższym zakresie niż Liderzy – mogą koncentrować się na mniejszej liczbie branż, obszarów geograficznych, metod wdrażania technologii lub modeli biznesowych. Inwestują w innowacje technologiczne, które są kluczowe dla ich rynków docelowych, a także posiadają rozbudowane zestawy funkcji dla klientów. Wykorzystują swoje zasoby badawczo-rozwojowe, dostęp do inwestycji, zyski i reputację rynkową, aby szybko się rozwijać i przyciągać nowy rodzaj klientów.

Kryteria włączenia i oceny

Kryterium włączenia dostawców do Magicznego Kwadrantu Gartnera to przede wszystkim roczny wzrost przychodów z handlu cyfrowego oraz liczby klientów. Dwucyfrowe wzrosty nie były rzadkością, a wielu dostawców osiągnęło poziom ponad 30%.

Kryterium oceny kładło natomiast nacisk na wymagania dotyczące przyszłego sukcesu, wizji architektonicznej, innowacji i szerokiego zakresu możliwości.

Adobe Commerce

Adobe ponownie zostało Liderem w Magicznym Kwadrancie. Oprogramowanie Adobe Commerce, znane jako Magento Commerce, można wdrożyć na wiele sposobów i jest obecne we wszystkich najważniejszych regionach geograficznych i  branżach. Większość używających go przedsiębiorstw ma sumaryczną wartość transakcji brutto (GMV) poniżej 50 milionów dolarów, choć zdarzają się również takie, które generują na swojej platformie zyski osiągające nawet ponad miliard USD. Średniej wielkości organizacje poszukujące solidnej platformy e-commerce, którą można dostosować na wiele sposobów, powinny na pewno zainteresować się Adobe Commerce. Duże, globalne organizacje korzystające z innych produktów firmy Adobe także powinny rozważyć Adobe Commerce, ze względu na możliwość lepszego wykorzystania zasobów cyfrowego marketingu w ramach pakietu Adobe.

Mocne strony

Globalny zasięg: Adobe, jeśli chodzi o geografię, jest obecna w największej liczbie miejsc spośród wszystkich ocenianych dostawców. Posiada również największą liczbę partnerów serwisowych na wszystkich głównych rynkach.

Szeroki zakres funkcjonalności – out of the box (OOTB):  oprogramowanie obsługuje multistore, zarządzanie katalogami, integrację z marketplace, promocje i rabaty, języki i waluty, a wszystko to z indywidualnymi ustawieniami dostępu. Posiada także natywny system zarządzania treścią (CMS; Page Builder) oraz Progressive Web Application (PWA) Studio.

Admin UI: Adobe Commerce posiada nowoczesny i intuicyjny interfejs użytkownika (UI), który może być skonfigurowany w oparciu o wyznaczone role. Obsługuje wiele mechanizmów importu danych o produktach, a także może integrować się z wieloma źródłami danych i narzędziami analitycznymi, ułatwiając administratorom skupienie się na wynikach.

Pole do poprawy

Możliwość skomponowania z różnych elementów: Chociaż Adobe wspiera wdrażanie API-first i niektórych nowych funkcji, jak rekomendacje produktów i integracja z Amazon, które mogą działać jako pojedyncze moduły, to jednak podstawowa platforma pozostaje jeszcze monolitem.

Tempo wydawania i zmiany wersji: Adobe miało jedną wersję podstawowej platformy w 2020 roku. Wielu klientów korzysta z wersji wcześniejszych.

Skalowalność: Produkt nie obsługuje jeszcze automatyzacji w tym zakresie, chociaż Adobe aktywnie nad tym pracuje.

Pozostałe firmy

Wśród pozostałych 16 firm zakwalifikowanych do raportu, w polu Lider znalazły się: SAP, Salesforce i commercetools. Do Wizjonerów zaliczono natomiast: Oracle, VTEX, Spryker i Elastic Path. Miejsce w polu Niszowi Gracze zajęli: Unilog, HCL Software, Kibo, Oro (którego nowoczesny system CRM znajdziecie w naszej ofercie), Shopware, Intershop. Natomiast Pretendenci to: Shopify, BigCommerce oraz Optimizely.

Pełny raport, z opisaniem mocnych stron i ostrzeżeń dla wszystkich zakwalifikowanych firm, dostępny jest tutaj.

Adobe Commerce z Exorigo-Upos

Jesteśmy oficjalnym partnerem Adobe. Posiadamy wieloletnie doświadczenie w implementacji Adobe Commerce (wcześniej Magento Commerce) w wielu firmach, w tym u rynkowych liderów, jak np. Bricoman czy Super-Pharm. Ten ostatni po wdrożeniu przez nas nowego e-sklepu osiągnął w 2020 roku 500-procentowy wzrost sprzedaży. Więcej informacji o tej zaawansowanej platformie, odpowiedniej zarówno dla branży B2B jak i B2C, znajdziecie na naszej stronie. Zapraszamy do kontaktu.

Potrzebujesz sprawdzonego dostawcy usług IT?

Realizujemy rocznie ponad 1000 projektów. Postaw na naszą wiedzę i profesjonalizm.