Omnichannel a multichannel – różnice

Czytaj dalej
Omnichannel a multichannel – różnice

Multichannel oraz omnichannel to pojęcia, które często są stosowane ze sobą w sposób wymienny. Tak naprawdę różnią się jednak między sobą, co ma wpływ na to, jakie działania w ich ramach podejmują firmy. Dowiedzmy się, co to jest omnichannel oraz multichannel, a także jakie są przykłady tego typu działań. Serdecznie zachęcamy do lektury.

Multichannel – co to jest?

Multichannel można porównać do sieci, obejmuje bowiem wiele różnych kanałów komunikacji, w których strategia działania nie jest marketingowo spójna. Celem jest bowiem dotarcie do jak najszerszej grupy odbiorców, którzy są w różnych miejscach. Przykładem kanałów multichannel są m.in. różne media społecznościowe, a także blogi i media publikujące artykuły sponsorowane. Niestety takie podejście ma swoje minusy. Przede wszystkim nie pozwala zbudować więzi z odbiorcami, przekaz jest bowiem w większości przypadków niejednolity na różnych punktach styku z marką.

Omnichannel – co to jest?

Strategia sprzedażowa omnichannel również zakłada docieranie do klientów różnymi kanałami, natomiast działania te zaplanowane są tak, aby ze sobą współpracowały. Łączy się więc procesy promocji i sprzedaży w punktach sprzedaży tradycyjnej, e-commerce, a także w innych, ale w taki sposób, aby podchodzić do nich holistycznie.

Różnice pomiędzy multichannel vs. omnichannel

Pomimo tego, że obydwie strategie zakładają działania w wielu różnych kanałach, to nie są one tożsame. Co można uznać więc za główną różnicę? Przede wszystkim kwestię podejścia. Omnichannel to spójność działań oraz interakcji z potencjalnymi klientami. Aby to zrobić, konieczna jest oczywiście współpraca między różnymi działami. Jednak jest ona skuteczna ze względu na fakt, że klient na różnych punktach styku z firmą otrzymuje właśnie spójne komunikaty.

Multichannel zakłada również wielokanałowy kontakt, natomiast strategia działania budowana jest zazwyczaj niezależnie od medium. Oczywiście pewne korekty są konieczne w zależności od tego, poprzez jaki kanał się dociera oraz jaka grupa klientów się na nim znajduje. W przeciwieństwie do omnichannel nie ma jednak celu budowania strategii jednolitej.

Z naszego bloga dowiesz się więcej o tym, jak wygląda strategia omnichannel oraz jakie są jej inne zalety.

Co wybrać, czyli omnichannel vs. multichannel?

Generalnie strategia multichannel uważana jest za łatwiejszą do wdrożenia. Wynika to z faktu, że stworzenie osobnych planów działania dla różnych kanałów nie wymaga tak bliskiej współpracy wielu różnych działów. Badania pokazują jednak, że to omnichannel ma większe szanse na sukces, zwłaszcza w obecnej rzeczywistości gospodarczej.

Powodów takiego stanu rzeczy jest kilka. Przede wszystkim omnichannel pozwala budować jednolite doświadczenia w kontakcie z marką, co finalnie ma na celu również wzmacnianie lojalności oraz tworzenie ambasadorów firmy. W tym strategia ta sprawdza się nadzwyczaj dobrze, zapewnia bowiem większy współczynnik utrzymania klienta. To kluczowy aspekt, przede wszystkim ze względu na fakt, że utrzymanie posiadanego klienta jest kilkukrotnie tańsze, aniżeli zdobycie nowego. Niestety przedsiębiorstwa często o tym zapominają, nie przywiązując dostatecznej wagi do kwestii lojalności.

Jakie narzędzia omnichannel wdrożyć?

Rozwiązań wspierających jest w tym zakresie wiele i oferujemy je również w naszej firmie. Przykładem jest NetTickIT®, czyli narzędzie do generowania i drukowania etykiet cenowych. Pozwala na przyjęcie jednolitej polityki cenowej w różnych kanałach sprzedaży – zgodnie ze strategią omnichannel, a także zapewnia spójność marki. Wszystko to dzięki zautomatyzowanemu projektowi graficznemu oraz możliwości kontrolowania każdej z wersji.

Przykładem omnichannel jest też możliwość zamawiania produktów online i odbierania ich w stacjonarnych punktach sprzedaży. To ciekawe wyjście naprzeciw oczekiwaniom klienta, który obecniie chce dokonywać zakupów tak, aby było to dla niego maksymalnie wygodne.

Multichannel vs.omnichannel? Jak widać podejścia te, choć na wielu poziomach podobne, nie są tożsame. Warto zastanowić się więc, która strategia będzie w danej sytuacji bardziej efektywna oraz dlaczego.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.