Klocki LEGO pomagają w kodowaniu. 6 związków między budowaniem a programowaniem

Czytaj dalej

Budowanie z LEGO jak kodowanie

Sposób łączenia klocków LEGO sprawia, że możemy tworzyć z nich różnorodne konstrukcje. Nie jesteśmy ograniczeni instrukcją budowania konkretnego zestawu – możemy sięgnąć do naszej wyobraźni i stworzyć dowolną kompozycję.

Z tych samych elementów, w zależności od tego, kto i w którym momencie ich używa, powstaje zupełnie inna wersja nawet tego samego przedmiotu. Dodatkowo klocki spełniają różne role – poprzez swoją wielkość i kształt. To wszystko powoduje, że można je układać w unikalne wzory. Dokładnie, tak jak to robimy, kiedy piszemy kod. Znajdziemy tu analogie do wzorców projektowych czy myślenia obiektowego.

Sam fakt budowania z klocków, a później patrzenia na efekt końcowy – np. ułożonej z 11 tysięcy elementów Mapy świata, daje ogromną satysfakcję. Analogicznie do procesu kodowania. Kiedy tworzymy nowe oprogramowanie, poświęcamy na to wiele godzin czy dni, a później widzimy działający software, to bywa to źródłem sporej radości. Wiemy doskonale, jakie emocje towarzyszą nam w Exorigo-Upos w dniu go-live, kiedy nasze oprogramowanie do obsługi sprzedaży zostaje uruchomione we wszystkich sklepach ogólnopolskiej sieci handlowej.

Kreatywność, czyli znak rozpoznawczy LEGO, a programowanie

Dodajmy jeszcze związek z kreatywnością. Klocki ją uwalniają, a pisanie kodu jest niewątpliwie również pracą twórczą. Programista rozwiązuje konkretny, ale często abstrakcyjny problem, taki, z którym do tej pory się nie mierzył. Musi znaleźć, bywa że nieoczywiste, rozwiązanie, a następnie zmaterializować je w postaci linijek kodu. Jest mnóstwo analogii pomiędzy pracą developera a artysty i twórcy budowli z LEGO.

Proces kodowania wymaga również otwartości na zmiany. Polega na dochodzeniu do finalnego rozwiązania metodą prób i błędów. Tak samo, jak to ma miejsce przy budowaniu z LEGO – próbujemy dopasować jeden element do drugiego, szukamy innego, zamieniamy na lepszy, a czasem burzymy i zaczynamy od zera. W trakcie programowania ciągle wpadają nam do głowy nowe pomysły, za jednymi podążamy, inne odrzucamy. Wracamy czasami do poprzedniej wersji, refaktoryzujemy, a bywa, że… cały kod wyrzucamy i zaczynamy od zera.

LEGO edukuje przyszłych inżynierów

Wspomniane wyżej analogie pokazują, że zabawa LEGO może wspierać rozwój tych umiejętności czy też sposobu podejścia do rozwiązywania problemów. Są one bardzo przydatne w zawodowej karierze programisty.

Dodatkowo LEGO oferuje dziś dedykowane specjalne zestawy, które mogą pomóc w nauce programowania. Zachęcają do podejmowania eksperymentów dzieci już od 7 roku życia, a tych nieco starszych – nawet do budowania robotów. Można nimi sterować, oraz poprzez aplikacje i programy sprawiać, że łączą się z komputerami, tabletami i smartfonami.

Programowanie dla zabawy zdecydowanie stymuluje rozwój umiejętności logicznego myślenia, testowania, tworzenia złożonych struktur, kreatywności, a nawet nauki języków obcych u dziecka. To wszystko przyda się, kiedy, już jako dorosła osoba, będzie miało styczność z naukami ścisłymi czy techniką. Być może też zainspiruje je, aby związało swoją przyszłość ze światem technologii i programowania.

Artykuł powstał z okazji Międzynarodowego Dnia LEGO. Na całym świecie obchodzimy je 28 stycznia. W Exorigo-Upos, w ramach świętowania, zorganizowaliśmy dla pracowników konkurs, w którym do wygrania były zestawy LEGO. Okazał się najpopularniejszym w historii firmy…

Potrzebujesz sprawdzonego
dostawcy usług IT?

Realizujemy rocznie ponad 1000 projektów.
Postaw na naszą wiedzę i profesjonalizm.