Chcesz wiedzieć więcej?  Zapisz się na biuletyn RetailTech News!

Jak sprzedać lub kupić sklep internetowy i co z danymi osobowymi? Poradnik

Czytaj dalej
Jak sprzedać lub kupić sklep internetowy i co z danymi osobowymi? Poradnik

Posiadanie sklepu internetowego nie należy do łatwych biznesów, zwłaszcza obecnie, w dobie tak dużej konkurencji. Część właścicieli może więc decydować się na sprzedaż. Sprawdźmy więc, jak sprzedać sklep internetowy, a także co zrobić z danymi osobowymi dotychczasowych klientów.

Jak wycenić sklep internetowy?

Zacznijmy od tego, jak wycenić sklep internetowy, co pozwoli jednocześnie wskazać, czy na danym etapie będzie to dla nas dobre rozwiązanie. Czynniki, które trzeba wziąć pod uwagę to:

  • średni, miesięczny dochód sklepu, po odjęciu kosztów prowadzenia działalności,
  • wiek sklepu – uznaje się, że rok to minimum, choć im dłużej trwa działalność, tym zazwyczaj lepiej,
  • liczba unikalnych odwiedzających – w tym celu niezbędne będzie sprawdzenie danych w Google Analytics. Przy tym trzeba mieć na uwadze, że średnio tylko od 1 do 3 proc. klientów e-commerce konwertuje,
  • działalność w social mediach – social media to ważny kanał budowania marki, dlatego istotne jest sprawdzenie, w jaki sposób te działania są realizowane,
  • sprzedawalne zasoby, które mogą albo zaniżać, albo istotnie zwiększać wartość sklepu. Mowa tu m.in. o znakach handlowych, kontach w narzędziach oraz aplikacjach, umowach z dostawcami, oprogramowaniu i ewentualnych zobowiązaniach,
  • liczbę produktów w sklepie.

Żaden sklep nie istnieje oczywiście w próżni, dlatego koniecznie należy sprawdzić także to, jakie jest otoczenie konkurencyjne sklepu oraz jakie perspektywy na wzrost ma dana branża.

Gdzie można sprzedawać sklepy internetowe?

Gdy mamy już wycenę naszego sklepu, możemy szukać miejsca do jego sprzedaży. Warto do tego celu wykorzystać:

  • giełdy domen internetowych,
  • grupy na Facebooku lub innych platformach społecznościowych,
  • kontakty handlowe,
  • pocztę pantoflową,
  • inwestorów.

Może również okazać się, że inni, znajomi właściciele sklepów internetowych będą chcieli poszerzyć swoje portfolio działalności e-commerce.

Co musi zawierać umowa?

Aby transakcja była bezproblemowa dla obydwu stron, niezbędne jest oczywiście sporządzenie umowy. Tę kwestię warto skonsultować z prawnikiem, przy czym obok elementów standardowych, takich jak data, miejsce, strony oraz informacje o poufności, należy przekazać prawa do:

  • korzystania z danej domeny,
  • korzystania z oprogramowania sklepu, a także jego kont na innych platformach
    zakupowych, jeśli prowadzone są na nich działania sprzedażowe,
  • użytkowania projektów graficznych,
  • pozostawienia autorskich treści na sklepie internetowym,
  • korzystania z baz danych, regulaminów i polityk prywatności,
  • użytkowania rzeczy ruchomych, w tym np. nośników danych sklepu,
  • wykorzystywania umów z podwykonawcami, firmami logistycznymi oraz hurtowniami,
  • kontynuowania działań marketingowych,
  • korzystania z zawartych umów licencyjnych.

Co z danymi klientów?

W związku z istnieniem RODO, podczas sprzedaży e-commerce trzeba zwrócić szczególną uwagę na dane osobowe naszych klientów.

Okazuje się, że podczas takiej transakcji dane są traktowane jako składnik danego przedsiębiorstwa. Dlatego w przypadku sprzedaży e-commerce dane osobowe klientów nie są udostępniane lub powierzane. Zmienia się natomiast ich właściciel, tj. Administrator. Nie trzeba więc ponownie odbierać zgody na udostępnianie danych dla nowego właściciela. Nowy Administrator powinien jedynie poinformować podmioty danych, że miała miejsce sprzedaż firmy oraz kto aktualnie zarządza ich danymi osobowymi, tj. spełnić wobec klientów obowiązek informacyjny. Jest to wymóg wynikający explicite z art. 14 RODO.

Jak kupić sklep internetowy?

Musimy postawić się też w pozycji nabywcy, czyli osoby chcącej zakupić sklep internetowy. Jej głównym zadaniem będzie w sposób bardzo rzetelny i skrupulatny sprawdzić  elementy wchodzące w zakres umowy. Zawsze należy stosować się do zasady ograniczonego zaufania. Dokładnie sprawdzić rachunki nie z miesiąca, ale najlepiej z 12-16 miesięcy tak, aby sprawdzić, jaką sezonowość ma sklep oraz jakie są koszty jego działalności również w dłuższej perspektywie.

Dla wielu sklepów głównym kanałem ruchu jest też ruch organiczny. Zaleca się więc przeanalizować narzędzia takie jak Google Search Console, a także wykorzystywane przez specjalistów SEO, w tym Senuto. Pozwoli to wstępnie ocenić, czy domena ma dobrą historię i czy nie pojawiały się w ostatnim czasie spadki, które mogą być trudne do odwrócenia.

Jak sprzedać sklep internetowy? Jak widać jest to proces, który powinien zacząć się od bardzo dokładnej wyceny. Dzięki temu będziemy w stanie ocenić, jakie perspektywy ma w tym zakresie nasza działalność.

Zamierzasz kupić sklep internetowy, a może chcesz rozwijać własny? Jeśli tak, to koniecznie sprawdź rozwiązania e-commerce, które oferujemy.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.