Chcesz wiedzieć więcej?  Zapisz się na biuletyn RetailTech News!

Flaga kraju pochodzenia produktu? Poznaj nowe przepisy

Czytaj dalej
Flaga kraju pochodzenia produktu? Poznaj nowe przepisy

Od 30 września bieżącego roku właściciele sklepów z ladą chłodniczą są zobligowani do przeprojektowania cenówek i uzupełnienia ich o dodatkowe informacje, takie jak flaga kraju pochodzenia produktu. Jakich produktów i jakich sklepów dotyczy zmiana i, przede wszystkim, jak ją zaimplementować?

Produkty świeże, schłodzone i zamrożone

Redesign etykiet dyktuje rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 22 czerwca 2020 roku. Zmienia ono rozporządzenie dotyczące oznakowania poszczególnych rodzajów produktów spożywczych. Modyfikacja etykiet produktowych dotyczy właścicieli sklepów specjalistycznych z ladą mięsną oraz stoisk mięsnych w marketach spożywczych. Obejmuje produkty mięsne sprzedawane na wagę: świeże, schłodzone i zamrożone, ze świń, owiec, kóz i drobiu. Wyjątkiem są produkty oznakowane znakiem graficznym i informacją ,,Produkt polski”.

Z czym wiąże się zmiana przepisów?

Dostosowanie do nowych przepisów to wyzwanie najtrudniejsze z perspektywy mniejszych detalistów. Wiąże się z dodatkową inwestycją w postaci zakupu kolorowej drukarki lub etui na cenówki z wydrukowanymi flagami państw, z których pochodzą sprzedawane przez nich produkty (nawet kilkaset sztuk). Niekiedy detalista będzie zmuszony do samodzielnego ustalenia kraju pochodzenie produktu, ponieważ takiej informacji brakuje na dokumencie sprzedaży. Dodatkowa, odpowiednio duża informacja o towarze powiększa format etykiet cenowych i niestety, może również pogorszyć jakość ekspozycji.

Jak zaprojektować nową etykietę z flagą pochodzenia produktu?

Obowiązek prezentowania grafiki z flagą państwa pochodzenia jest uzupełnieniem informacji, która już w aktualnym stanie prawnym musi być udostępniana konsumentom – w widocznym miejscu, na wywieszce towarzyszącej prezentacji produktów. Resort rozwoju nie publikuje wzoru etykiety z flagą, a detaliści mają możliwość samodzielnego zaprojektowania etykiety. Informacja dotycząca państwa pochodzenia produktu musi być przedstawiona czcionką o wysokości nie niższej niż ta zastosowana do prezentacji jego nazwy. Wysokość grafiki przedstawiającej flagę państwa pochodzenia produktu również nie powinna być niższa od czcionki wykorzystanej w nazwie produktu. W obliczu zmian przepisów prawa tego kalibru warto korzystać z rozwiązań takich jak NetTickIT. To inteligentny software, który pozwala zachować wysoką jakość prezentacji produktów w sklepach. Umożliwia wprowadzenie natychmiastowych zmian w wielu punktach sprzedaży. Ogranicza także potrzebę ingerencji manualnej pracowników.

Przeczytaj również: System NetTickIT® do zarządzania etykietami cenowymi.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.