Flaga kraju pochodzenia produktu? Poznaj nowe przepisy
Od 30 września bieżącego roku właściciele sklepów z ladą chłodniczą są zobligowani do przeprojektowania cenówek i uzupełnienia ich o dodatkowe informacje, takie jak flaga kraju pochodzenia produktu. Jakich produktów i jakich sklepów dotyczy zmiana i, przede wszystkim, jak ją zaimplementować?
Produkty świeże, schłodzone i zamrożone
Redesign etykiet dyktuje rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 22 czerwca 2020 roku. Zmienia ono rozporządzenie dotyczące oznakowania poszczególnych rodzajów produktów spożywczych. Modyfikacja etykiet produktowych dotyczy właścicieli sklepów specjalistycznych z ladą mięsną oraz stoisk mięsnych w marketach spożywczych. Obejmuje produkty mięsne sprzedawane na wagę: świeże, schłodzone i zamrożone, ze świń, owiec, kóz i drobiu. Wyjątkiem są produkty oznakowane znakiem graficznym i informacją ,,Produkt polski”.
Z czym wiąże się zmiana przepisów?
Dostosowanie do nowych przepisów to wyzwanie najtrudniejsze z perspektywy mniejszych detalistów. Wiąże się z dodatkową inwestycją w postaci zakupu kolorowej drukarki lub etui na cenówki z wydrukowanymi flagami państw, z których pochodzą sprzedawane przez nich produkty (nawet kilkaset sztuk). Niekiedy detalista będzie zmuszony do samodzielnego ustalenia kraju pochodzenie produktu, ponieważ takiej informacji brakuje na dokumencie sprzedaży. Dodatkowa, odpowiednio duża informacja o towarze powiększa format etykiet cenowych i niestety, może również pogorszyć jakość ekspozycji.
Jak zaprojektować nową etykietę z flagą pochodzenia produktu?
Obowiązek prezentowania grafiki z flagą państwa pochodzenia jest uzupełnieniem informacji, która już w aktualnym stanie prawnym musi być udostępniana konsumentom – w widocznym miejscu, na wywieszce towarzyszącej prezentacji produktów. Resort rozwoju nie publikuje wzoru etykiety z flagą, a detaliści mają możliwość samodzielnego zaprojektowania etykiety. Informacja dotycząca państwa pochodzenia produktu musi być przedstawiona czcionką o wysokości nie niższej niż ta zastosowana do prezentacji jego nazwy. Wysokość grafiki przedstawiającej flagę państwa pochodzenia produktu również nie powinna być niższa od czcionki wykorzystanej w nazwie produktu. W obliczu zmian przepisów prawa tego kalibru warto korzystać z rozwiązań takich jak NetTickIT. To inteligentny software, który pozwala zachować wysoką jakość prezentacji produktów w sklepach. Umożliwia wprowadzenie natychmiastowych zmian w wielu punktach sprzedaży. Ogranicza także potrzebę ingerencji manualnej pracowników.
Przeczytaj również: System NetTickIT® do zarządzania etykietami cenowymi.