E-paragon już we wrześniu 2023 roku. Jakie korzyści dla przedsiębiorców i konsumentów?

Czytaj dalej
E-paragon już we wrześniu 2023 roku. Jakie korzyści dla przedsiębiorców i konsumentów?

Już wkrótce przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania e-paragonów, jeśli klient nie wyrazi chęci otrzymania tradycyjnego paragonu papierowego. Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii opracowało plan, według którego wdrożenie tego rozwiązania ma przypadać na wrzesień 2023 r., a jego upowszechnienie będzie trwało następne dwa lata. Czy wprowadzenie e-paragonów będzie korzystne dla przedsiębiorcy? Co zyskają konsumenci? Z jakich rozwiązań będą mogli skorzystać retailerzy?

Przystosowanie kas fiskalnych do wysyłania e-paragonów

Obowiązek wystawiania paragonu lub faktury do każdej transakcji reguluje art. 111 ust. 3A akt 1 ustawy o VAT z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. Uzupełnieniem tego przepisu jest rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. Poz. 1759) oraz kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii (Dz. U. Poz. 1753). W komunikacie zatytułowanym „E-paragon już wkrótce w kasach on-line” z 28 września 2021 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że wprowadzenie możliwości wydawania paragonów elektronicznych da klientowi wybór, w jakiej formie chce otrzymać potwierdzenie dokonania zakupu, a rozwiązanie niesie korzyści zarówno dla przedsiębiorcy, jak i konsumenta.

Oszczędność i ekologia dla retailera i sprzedawcy stacjonarnego

Wdrożenie e-paragonów ma przynieść przedsiębiorcom korzyści w zakresie optymalizacji kosztów związanych z zakupem papieru technicznego, którego rocznie zużywa się do wydrukowania około 12 miliardów paragonów. Mniej wydrukowanych paragonów to także oszczędność tonerów i tuszy oraz mniejsze zużycie energii elektrycznej. Warto dodać również ograniczenie kontaktu z substancją mającą niekorzystne działanie na zdrowie – Bisfenolem A występującym na papierze do drukarek fiskalnych. Rozwiązanie idzie w parze z celami zrównoważonego rozwoju oraz związanym z nim obowiązkowym raportowaniem ESG.

Łatwiejsze zwroty i reklamacje

Zagubiony paragon uniemożliwiający zwrot lub reklamację towaru i wyblakły tusz sprawiający, że dokument potwierdzenia zakupu jest nieczytelny, nie będą już stanowić problemu. Konsument będzie miał dostęp do e-paragonu przez 30 dni lub dłużej, jeśli skorzysta z rozwiązań, których przygotowaniem zajmują się firmy projektujące i integrujące rozwiązania oraz usługi IT.

System e-Paragon+ – kompleksowe rozwiązanie dla retailerów i ich klientów

E-Paragon+ od Exorgio Upos, którego wersja MVP jest gotowa do testów już od początku 2023 roku, to rozwiązanie oferujące szereg funkcji niedostępnych w systemie przygotowanym przez rząd. Uruchomienie wersji MVP to oczywiście nie koniec prac nad e-Paragon+, ponieważ system będzie nadal rozwijany. Aktualnie oferuje funkcję obsługi wydruków niefiskalnych, przechowywania dokumentów w repozytorium przez 2 lata, integracji z aplikacjami własnymi retailerów, a także możliwość przeglądania e-paragonów i dokumentów posprzedażowych. Rozwiązanie ma obsługiwać kasy online zgodne z wymogami Ministerstwa Finansów zarówno od Upos, jak i innych producentów.

Przewagą systemu e-Paragon+ jest gotowość do udostępnienia paragonu elektronicznego konsumentowi w każdej sytuacji. Nawet wtedy, kiedy klient nie będzie miał dostępu do identyfikatora pochodzącego z aplikacji rządowej. Kasjer będzie miał możliwość dokonania fiskalizacji po wprowadzeniu danych klienta w panelu systemu kasowego, co pozwoli na emisję i utrwalenie e-Paragonu w repozytorium, a następnie udostępnienie go klientowi.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.