Dokładna analiza trendów kluczem do budowania strategii marketingowych
Potrzeby i preferencje konsumentów zmieniają się bardzo dynamicznie. Czynników, które mają na to wpływ jest wiele. Retailerzy muszą sprostać wyzwaniu, jakim jest analiza obecnych trendów oraz określenie, jakie zmiany nastąpią już wkrótce. Taka wiedza jest niezbędna przy tworzeniu strategii marketingowych oraz promowaniu autorskich produktów.
Jak analizować trendy w e-commerce?
Sztuczna inteligencja obecnie pozwala na sprostanie wyzwaniom, z jakimi spotykają się sprzedawcy przy analizie trendów w e-commerce. Rynki są bardzo konkurencyjne, w związku z czym usługodawca, który nie potrafi wdrożyć odpowiednich rozwiązań, jest na przegranej pozycji. Retailerzy nieustannie szukają metod podążania za trendami, które pozwolą im wdrożyć odpowiednie strategie marketingowe. Sukces na tej płaszczyźnie odniosą ci, którzy zaufają nowoczesnym technologiom. Sprawdź, jak obecnie wygląda analiza trendów w e-commerce.
Walka z rutyną
Zróżnicowanie półek w sklepach jest bardzo ważne. Klienci mają swoje przyzwyczajenia, ale paradoksalnie rutyna jest dla nich męcząca i chcą nowości. Sprzedawca również dostrzega korzyści z wprowadzania zmian w sklepie. Konsument, który szuka interesujących go produktów musi przejść przez wiele alejek. Przypomina sobie o wielu innych towarach, które chciałby kupić ale także korzysta z promocji które napotyka. W ten sposób, zanim dotrze do właściwej alejki, będzie miał pełny koszyk z produktami, których zakupu nie planował.
Powodzenie rozwiązania jest zależne od znajomości trendów rynkowych. Jak wiadomo, zmieniają się one dynamicznie, dlatego głównym zadaniem retailera jest śledzenie ich na bieżąco, a nawet przewidywanie kolejnych wydarzeń. Poziom satysfakcji kupujących ma tutaj bardzo istotne znaczenie. Żaden konsument nie będzie chciał przemierzać całego sklepu, aby znaleźć produkt, który nie jest mu potrzebny. Jak zapobiec takim sytuacjom? Należy odnaleźć właściwy mechanizm pozwalający nadążyć za zmiennością rynku spożywczego pod kątem aspektu konsumenckiego.
Ten sektor sprzedaży szczególnie sprzyja kreowaniu tzw. marki własnej. Stanowi ona najlepszą odpowiedź na aktualne potrzeby konsumentów. Sprzedawca, który widzi zapotrzebowanie na konkretny produkt, szybko wprowadza go na rynek. W konsekwencji towar sygnowany nazwą sklepu trafia na półki sklepowe. Promują go reklamy, które są przygotowane pod kątem potrzeb konkretnej grupy docelowej. W ten sposób rodzi się marka, będąca odpowiedzią na obecne trendy. Retailer, który potrafi dostosować się do dynamiki zmian, szybko opracuje odpowiednią kampanię marketingową która zapewni wzrost sprzedaży i pozyskanie nowych klientów. Jak to osiągnąć? Takim rozwiązaniom sprzyjają nowoczesne technologie, które cały czas towarzyszą potencjalnym kupującym.
Wykorzystanie nowych technologii
Na czym polega problem w nadążaniu za trendami marketingowymi? Głównym powodem, który utrudnia dostosowanie się do zmian jest brak integracji danych. Uniemożliwia to przepływ informacji, które mogą odzwierciedlać aktualne potrzeby i zainteresowania konsumentów. Jak zwrócić uwagę potencjalnego klienta na konkretny produkt? Można to zrobić poprzez przekazanie mu informacji, które są istotne dla jego procesu decyzyjnego. Mogą być wyświetlane na dedykowanych ekranach, dzięki czemu oferta trafi bezpośrednio do swoich adresatów. Jednak, zaprezentowanie wszystkich produktów w ten sposób jest praktycznie nierealne ale także uzyskano by efekt odwrotny do zamierzonego bowiem wyróżniając wszystko nie wyróżnia się nic.
Przybywa retailerów, którzy decydują się na spersonalizowane etykiety cenowe. Szablony do nich są projektowane za pośrednictwem dedykowanych aplikacji mobilnych. Powstałe etykiety mogą być wydrukowane w wersji papierowej, albo mogą być wyświetlone na nośnikach zewnętrznych typu infokioski. W ten sposób, można wyróżnić popularny produkt, albo wypromować ten, na który zapotrzebowanie pojawi się już niedługo. Jak przewidzieć zmiany trendów? Pozwalają na to badania opinii klientów i analiza tego, co wcześniej wyróżniało się w danym sektorze. Posiadając tę wiedzę można dostosować sklepy do nowych potrzeb i preferencji konsumenckich.
Wyznaczanie własnych ścieżek
Jeżeli sprzedawca uświadomi sobie jak ważne jest podążanie za trendami może poprzez właściwe sposoby na zwrócenie uwagi konsumentów znacząco zwiększyć sprzedaż wskazanych produktów. Ważne, żeby wykorzystać dane w celu przewidywania przyszłych preferencji zakupowych. Jest to możliwe, jeśli sprzedawca podda je dokładnej i wnikliwej analizie trendów. Mechanizmem, jaki trzeba wprowadzić jest konsekwentne stawianie klienta w centrum uwagi. Skupienie atencji na jego procesie decyzyjnym w trakcie zakupów online lub offline, umożliwia skuteczną obserwację, a następnie wyciąganie odpowiednich wniosków w rezultacie otrzymując jasne wytyczne do późniejszych działań pro-sprzedażowych.
Zrozumienie trendów sprzyja wykazywaniu się inicjatywą w kreowaniu rozwiązań. Sprzedawcy, którzy dobrze rozumieją potrzeby klientów, mogą odważnie wprowadzać marki własne. Eksperci Symphony RetailAI przeprowadzili badania na ten temat, z których wynika, że to marki prywatne już niedługo będą zajmować ok. 40-45 proc. przestrzeni magazynowej. Obecnie odsetek ten wynosi 18-20 proc. a więc zmiany będą wyraźnie odczuwalne dla sprzedawców. Świadczy to o potrzebie personalizacji ofert pod kątem aktualnych oczekiwań klientów.
Retailer, który analizuje trendy, zawsze osiągnie korzyści. Nawet, jeśli będzie to wymagało inwestycji i wdrożenia rozwiązań z zakresu Sztucznej Inteligencji, warto zdecydować się na krok w kierunku nowoczesności. Pozwala to na szybką reakcje na zmiany i zrozumienie aktualnych potrzeb konsumentów. Niewątpliwie wpłynie to na rozwój sklepu i możliwość wprowadzania kolejnych marek własnych. W rezultacie to sprzedający kieruje konsumentem i drogą jego wyborów. Sprzedawcy doskonale wiedzą, że ma to swoje przełożenie na konkretne zyski.
Więcej na temat najnowszych trendów w sprzedaży, znajdziesz w raporcie Symphony RetailAI na temat Supermarket 2020
Przeczytaj również jak projektować doświadczenia zakupowe online i offline.