Device agnostic – liczy się ścieżka użytkownika
Podejście mobile first jest dla UX designerów kluczowe. Projektowanie doświadczeń może jednak kłaść nacisk nie na urządzenia, z których korzysta użytkownik, a na customer journey jako całość. Z czego wynika powyższe podejście i w jakim celu powstało?
Rosnąca liczba urządzeń
Spełnienie wymagań urządzeń mobilnych i stacjonarnych już nie wystarczy. Filozofia device agnostic stawia na interakcje niezależne od technologii i urządzeń, których liczba wzrasta. Pojawienie się na rynku smartwatchy, inteligentnych głośników i asystentów głosowych nadaje priorytet temu założeniu. Design w zgodzie z nim to płynne doświadczenie wzniesione na nowy poziom.
Doświadczenie bez zakłóceń
W przypadku doświadczeń tego typu customer journey przebiega dynamicznie i bez zakłóceń, niezależnie od urządzenia. Konsument może też zakończyć ścieżkę w wybrany, najbardziej dogodny dla siebie sposób. Przykładem są aplikacje mobilne służące do zamawiania usług transportu samochodowego. Użytkownik może rozpocząć customer journey na urządzeniu z funkcją poleceń głosowych (,,Cześć Siri, zamów mi X’’) i zakończyć ją na smartfonie, sprawdzając uprzednio bieżącą lokalizację kierowcy w aplikacji. Ścieżka użytkownika może też przebiegać od cyfrowego asystenta poprzez aplikację i komputer stacjonarny. Wszyscy użytkownicy zwrócą prawdopodobnie uwagę na łatwość, z jaką przychodzi im ponowne zaangażowanie się w cały proces na innym urządzeniu.
Internet a punkty dostępu
Internet funkcjonuje zgodnie z filozofią device agnostic. Można z niego korzystać mając w zanadrzu dowolne urządzenie – warunkiem jest funkcja dostępu do sieci. Dowolne, czyli nie tylko sprzęt mobilny czy komputer stacjonarny. Punktem dostępu mogą być również obiekty z kategorii rozwiązań IoT: pojazdy, budynki, sprzęt gospodarstwa domowego.
To, jaki obiekt staje się punktem dostępu, nie ma znaczenia. Wiele urządzeń może ze sobą współistnieć. Podkreślanie ważności któregokolwiek jest pozbawione sensu. Korzysta się z nich w różny sposób, a dany punkt dostępu do sieci wybiera się z odrębnych przyczyn.
Dobry design udostępnia konsumentom wszystko, co najlepsze ma do zaoferowania firma za pośrednictwem urządzenia, które wybiera konsument na danym etapie ścieżki użytkownika. Podejście device agnostic zwraca uwagę na mnogość i różnorodność ekranów, na których dostępne są usługi. Istotne staje się swobodne przejście między nimi.