2019 i trendy w projektowaniu stron www

Szukaj

Branża web designu bez ustanku ewoluuje. Projektanci i deweloperzy są pod presją stałej kontroli jej nowinek, bo rozróżnienie przejściowej mody od realnego trendu sprawia, że strona www nie traci na aktualności już po kilku miesiącach. W 2019 niektóre trendy wysuwają się wyraźniej na prowadzenie.

 

Mobile-first design

Nie ulega wątpliwości, że korzystanie z internetu na urządzeniach mobilnych jest i będzie coraz wyraźniejszą tendencją. Dostrzegł ją Google, który dostosowuje algorytmy do zmieniających się standardów. W 2018 roku uruchomił indeksowanie mobile-first. Oznacza to, że w sytuacji, gdy strona dostępna jest w wariantach dla urządzeń desktopowych i mobilnych, boty Google’a crawlują i indeksują ją z urządzeń mobile. Projektanci stron www mają powody, by dać większy priorytet ich mobilnym wersjom.

Mobile-first design to kierunek, który zakłada, że wszelkie prace powinno zaczynać się od wersji mobilnej strony. Projektanci mają jednak na uwadze jak najszerszy wachlarz możliwości, co ma swoje uzasadnienie zwłaszcza w przypadku rozwiązań e-commerce. Kolejne wersje strony są rozbudowywane skokowo dla większych ekranów tak, aby treści były na nich lepiej wyeksponowane (ang. progressive enhancement).

Patrząc wstecz, wszystkie projekty były tworzone od podstaw jako desktop, a część mobilna pozostawała do ewentualnego dorobienia w postaci dedykowanej strony. W pierwszej kolejności skupiano się na budowie dobrze działającego serwisu w wersji desktop. Makieta zawierała pełen zestaw komponentów strony, które były następnie odpowiednio upraszczane w zależności od urządzenia – pod kątem rozmiaru i ulepszeń, które obciążają te mniej sprawne (ang. graceful degradation). Wraz z rosnącą popularnością internetu na urządzeniach mobilnych, podejście zmieniło się na tworzenie jednej strony, dostosowującej się do rozmiarów urządzenia (ang. responsive web design).

Kluczem w 2019 roku jest zrozumienie, dlaczego użytkownik sięga po urządzenie mobilne i projektowanie stron www, które odpowiadają na towarzyszące mu mikromomenty – impulsywne chwile, w których szuka odpowiedzi na świeżo pojawiające się w świadomości pytania.



Maksymalizm zamiast minimalizmu

Less is more – tak się mówiło, ale raczej już przestaje w czasach, kiedy wszyscy coraz lepiej obracamy się w świecie cyfrowym. Teraz po prostu w nim żyjemy, dlatego grafiki ulegają wzbogaceniu. Młodzi użytkownicy internetu mają dużo większą tolerancję na bodźce i wizualny chaos. Dlatego w 2019 roku jednym z trendów jest właśnie to, co przeciwstawia się minimalizmowi – kiedyś furtki do nowego, nieoswojonego świata technologii. Możemy spodziewać się zalewu stron www, które oczekują od odwiedzających nieco więcej, czerpiąc z idei maksymalizmu.

Oczywiście nie oznacza to wrzucenia dowolnych obiektów na stronę i nazywanie projektu sztuką. Maksymalistyczny projekt można zepsuć, jeśli wprowadzi się zbyt dużą chaotyczność. Tak jak i inne style, maksymalizm w najlepszej formie trzyma w ryzach kilka zasad. Ustrukturyzowana hierarchia wizualna ma na celu prezentowanie w pierwszej kolejności najważniejszych informacji. Ścisłe korzystanie z danego zestawu kolorów wspiera kompozycję, składając się na przemyślany styl. Nawigacja może być widoczna lub ukryta, ale użytkownik zawsze ma do niej dostęp. Elementy na stronie kontrastują ze sobą, przez co odwiedzający stronę nie ma wątpliwości co do tego, na co kieruje wzrok, niezależnie od pozostałych elementów.

W przypadku serwisów e-commerce’owych trudno uznać to zjawisko za właściwy wybór. Ale, mądrze wykorzystane tam, gdzie mamy do czynienia z branżą kreatywną, może wyróżnić markę na tle wszechobecnych form.



Mindful design

Przyspieszenie rozwoju AI i wszechobecność technologii osobistych narzuca projektantom nową, bardziej empatyczną perspektywę. To mindful design – podejmowanie decyzji projektowych, które mają na uwadze dobro odbiorcy, harmonię i detal. Przejawia się np. w tworzeniu treści subtelnie i klarownie przekazujących komunikat. To wprowadzanie rozwiązań ograniczających czas spędzany przed ekranami, albo rezygnacja z subskrypcji i powiadomień, które zaśmiecają codzienne życie.

Mindfulness brzmi modnie, ale to metoda treningu umysłowego, która nie przeminie, a jej zasady mogą poprawić nie tylko projekty, a i samą pracę projektową. Proces zwracania uwagi na to, co dzieje się dokładnie w danym momencie to lepsze skupienie na pracy i lepsze jej efekty.



Projektant vs. trendy

Projektanci stron www mają z trendami trudną relację. Podążanie za tłumem nie wydaje się dobre, bo przecież kreatywność uznaje się za działanie, z zasady, pod prąd. Zgodnie z tym tokiem rozumowania, jedyną wartością w śledzeniu, co w trawie piszczy, jest zdobywanie świadomości, z czym można kontrastować swoją pracę. Nie chodzi jednak o całkowite przeciwieństwo trendu, a raczej o subtelny komentarz i krytyczną ocenę.