Grywalizacja w e-commerce – co warto o niej wiedzieć i jak ją wykorzystać?
Grywalizacja, zwana również gamifikacją, to strategia oparta na motywacji, która coraz częściej wykorzystywana jest w dziedzinie biznesu, sportu oraz edukacji. Możliwa jest też grywalizacja w sklepie internetowym, która musi być jednak prawidłowo zaplanowana, aby przyniosła pożądane rezultaty. Czym jest ona dokładnie oraz w jaki sposób ją wykorzystać w zakresie e-commerce? Serdecznie zachęcamy do lektury.
Czym jest grywalizacja?
Trzeba oczywiście zacząć od pytania, czym jest grywalizacja. Jest to zastosowanie mechanizmów znanych z gier, ale w innych, aniżeli gry obszarach. Ma to na celu kilka aspektów. Przede wszystkim uatrakcyjnienie pewnych procesów, zwiększenie zaangażowania, a także aktywizację konsumentów, zwłaszcza jeśli chodzi o dziedzinę e-commerce, którą będziemy w tym artykule brać pod lupę.
Jakie są cele grywalizacji w sklepie internetowym?
Jak już wspomnieliśmy, grywalizacja zdaje egzamin w wielu dziedzinach życia. Sprawdza się również w e-commerce, wpływając na szereg obszarów funkcjonowania sklepu internetowego. Przykładem jest zwiększanie lojalności klientów, która jest obecnie jednym z kluczowych czynników w zakresie działalności sklepów, mając na uwadze ogromną konkurencję w branży.
Gamifikacja ma na celu także zwrócenie uwagi klienta na dany produkt. To kolejny bardzo ważny aspekt, również wynikający z faktu ogromnej konkurencyjności na rynku oraz tego, jak wiele podmiotów działających online walczy o uwagę konsumentów.
Nadrzędnym celem tego wszystkiego jest oczywiście zwiększenie wolumenu sprzedaży. Jeśli bowiem działania z zakresu grywalizacji zostaną dobrze zaplanowane, to wówczas można liczyć na zauważalny wzrost w tym zakresie.
Jakie założenia powinna spełniać grywalizacja w sklepie internetowym?
Wdrażając jakiekolwiek rozwiązania e-commerce, w tym także z zakresu grywalizacji, trzeba w sposób bardzo umiejętny je zaplanować. Wszystko po to, aby przynosiły zamierzony skutek. Nie inaczej jest z efektywną grywalizacją, która powinna spełniać następujące kryteria:
- celowość – ma pomagać w realizacji dokładnie skonkretyzowanych celów biznesowych,
- gry – powinna zakładać zastosowanie konkretnych mechanizmów z gier,
- motywacja – działania mają być zaplanowane tak, aby motywowały do podjęcia odpowiednich kroków,
- życiowość – osadzenie w rzeczywistości,
- emocje – ma wywoływać pewne emocje tak, aby zastosowane rozwiązania powodowały określone zachowania,
- informacja zwrotna – podobnie jak w grze, uczestnicy – w tym przypadku klienci – powinni być informowani o kolejnych etapach, na których się znajdują.
Z naszego bloga dowiesz się też, jak wypromować sklep internetowy.
Przykłady rozwiązań z zakresu grywalizacji w e-commerce
Okazuje się, że wykorzystanie mechanizmów gier w sklepach internetowych nie jest trudne i można wdrożyć je również w mniejszych przedsiębiorstwach. Przykładem jest zbieranie punktów lojalnościowych, które można wymieniać na prezenty, czyli nagrody. Istotne jest jednak to, aby zasady w ramach zbierania takich punktów były motywujące i realistyczne do osiągnięcia. Tylko wtedy będzie można liczyć na widoczne korzyści z tym związane, czyli przede wszystkim zwiększenie sprzedaży.
Innym pomysłem w zakresie grywalizacji w sklepie internetowym są interaktywne koła fortuny. Umieszczone są na nich różnego rodzaju nagrody, w tym kody rabatowe, możliwość uzyskania darmowej przesyłki oraz wiele innych, w zależności od kreatywności prowadzących sklep. Wiele platform e-commerce oferuje wtyczki pozwalające zaimplementować takie koło fortuny w zaledwie kilka minut, bez konieczności wsparcia deweloperskiego. W zamian – za możliwość wzięcia udziału w takiej zabawie – od klienta oczekuje się przede wszystkim podania adresu e-mail. Tym samym sklep może budować wartościową bazę kontaktową do prowadzenia późniejszych działań promocyjnych.
Do działań z zakresu grywalizacji można zaliczyć też różnego rodzaju konkursy. Bardzo często prowadzone są one na kanałach social media konkretnych marek i budują tym samym zaangażowanie. Finalne mogą też pomóc zwiększyć rozpoznawalność marki, dzięki udostępnianiu konkursu.
Grywalizacja w sklepie internetowym to jak widać bardzo ciekawe rozwiązanie, którego celem nadrzędnym celem jest zwiększenie wolumenu sprzedaży. Wszystko to oczywiście wtedy, gdy działania z tego zakresu będą prawidłowo zaplanowane, zgodnie z określonymi regułami.