Zapisz się na biuletyn RetailTech News!

Wyzwania branży detalicznej w związku z dyrektywą CSRD

Czytaj dalej
Wyzwania branży detalicznej w związku z dyrektywą CSRD

Dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) to europejska regulacja wprowadzona w grudniu 2022, która nakłada na przedsiębiorstwa obowiązek raportowania takich informacji jak dane dotyczące zrównoważonego rozwoju, na firmy działające w Unii Europejskiej. Jakie ma znaczenie CSRD w branży detalicznej? Co z wyzwaniami, które ze sobą niesie?

CSRD w retail — co warto wiedzieć na starcie?

Dyrektywa CSRD została opublikowana 16 grudnia 2022 r. i dotyczy dużych przedsiębiorstw oraz małych i średnich spółek giełdowych. Firmy te będą musiały raportować informacje na temat wpływu ich działalności na środowisko, społeczeństwo oraz zarządzanie (ESG), zgodnie z Europejskimi Standardami Sprawozdawczości w Zakresie Zrównoważonego Rozwoju (ESRS). CSRD wchodzi w życie stopniowo, a pełne wdrożenie dla sektora retail planowane jest na 2026 rok.

Największe wyzwania dla branży detalicznej, czyli jak CSRD wpływa na retail

Przejdźmy teraz do wyzwań CSRD w retail.

1. Konieczność integracji danych z różnych etapów działalności

Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że branża detaliczna ma skomplikowany i zróżnicowany łańcuch dostaw. Sprawia to, że zbieranie i raportowanie danych ESG może stanowić wyzwanie. Dane te muszą obejmować emisję CO2, zużycie energii, wody, a także kwestie społeczne, jak polityka zatrudnienia. Weryfikowanie tego, jak wszystkie te aspekty wyglądają u dostawców, nie będzie proste.

2. Weryfikacja danych przez podmioty zewnętrzne

Dyrektywa CSRD wymaga, aby dane ESG były weryfikowane przez zewnętrzne podmioty. Firmy będą musiały dostosować swoje systemy kontroli danych do wysokich standardów, podobnych jak w przypadku raportowania finansowego. Dla wielu firm może to oznaczać konieczność zainwestowania w nowe technologie, procesy, a nawet całe działy zapewniające dokładność i spójność danych.

3. Wysoka rotacja pracowników w handlu detalicznym

W przypadku branża retail retencja pracowników jest dość niska — z tego względu monitorowanie i raportowanie wskaźników dotyczących kwestii społecznych będzie nieco trudniejsze. W tym świetle jeszcze ważniejsze są narzędzia do analizy i monitorowania zatrudnienia, wynagrodzeń, satysfakcji oraz struktury pracowników, zwłaszcza w dużych firmach.

4. Decyzje o wyborze partnerów biznesowych

Firmy detaliczne będą zobligowane do pozyskiwania danych ESG od dostawców i partnerów, a jak wspomnieliśmy wcześniej, tych źródeł przy złożonych łańcuchach dostaw jest niemało. Utrzymanie odpowiedniej transparentności i wiarygodności tych danych może być trudne, zwłaszcza przy międzynarodowych łańcuchach dostaw czy tych, w których udział biorą kraje nieobjęte dyrektywą CSRD. Jest spora szansa, że wpłynie to na to, jakich partnerów biznesowych będą wybierać marki z branży retail.

5. Brak odpowiednich narzędzi i systemów

Problemem jest brak systemów IT do monitorowania tych danych – jak wynika z badań, tylko 3% firm ma zintegrowany system dedykowany do gromadzenia danych ESG, a 47% nadal używa arkuszy kalkulacyjnych. Nie musimy chyba mówić, że znacząco ogranicza to ich efektywność i wiarygodność. Opowiedzmy więc trochę więcej o technologii — nie ulega wątpliwości, że branża retail stoi przed wyzwaniem zintegrowania zaawansowanych narzędzi do zarządzania i raportowania danych ESG (do czego jest zobligowana przez dyrektywę CSRD). Co można zrobić, aby rozwiązać ten problem? Dobrym pomysłem mogą się okazać platformy chmurowe (umożliwiają elastyczność, skalowalność i automatyzację), ale jednocześnie firmy muszą zadbać o poziom bezpieczeństwa danych, które w tych chmurach miałyby się znaleźć. Nie bez znaczenia okaże się również monitorowanie postępów w realizacji celów zrównoważonego rozwoju, więc możemy spodziewać się rozwoju systemów BI dla branży retail, które pozwolą na analizę i wizualizację danych, najlepiej w czasie rzeczywistym.

CSRD w branży detalicznej — co zmieni?

Nie mamy wątpliwości: wprowadzenie dyrektywy CSRD nie będzie łatwe dla branży retail. Wiąże się z wieloma wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze zarządzania danymi ESG i raportowania. Trzeba przy tym pamiętać, że ważne są dane nie tylko związane bezpośrednio z daną jednostką, a także z firmami będącymi częściami łańcucha dostaw. Być może to dobra pora na to, by zainwestować w nowoczesne systemy IT/BI i implementować wymogi CSRD na bieżąco.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.

Zapewniamy wygodniejsze i bezpieczniejsze ZAKUPY
KLIENTOM naszych KLIENTÓW.