Dyrektywa CSRD – czym jest i co oznacza dla przedsiębiorstw?
Dyrektywa CSRD (z języka angielskiego: Corporate Sustainability Reporting Directive, Dyrektywa w sprawie raportowania zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw) jest nowym unijnym aktem prawnym, który ma zmienić podejście przedsiębiorstw do raportowania zrównoważonego rozwoju. Co to jest dyrektywa CSRD w praktyce? Jakie obowiązki nakłada na przedsiębiorców? Kogo dotyczy? Sprawdźmy.
Co to jest dyrektywa CSRD?
Opublikowana 16 grudnia 2022 roku w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej dyrektywa CSRD ma na celu zwiększenie przejrzystości działalności firm pod kątem ich wpływu na środowisko, społeczeństwo oraz kwestie związane z szeroko rozumianym ładem korporacyjnym. Wprowadza nowe obowiązki raportowe, które mają ogromne znaczenie zarówno dla dużych jednostek, jak i małych oraz średnich spółek giełdowych.
Można uznać, że CSRD to kontynuacja działań prowadzonych przez UE już wcześniej, a dokładniej rozwinięcie poprzednich regulacji, takich jak dyrektywa NFRD (Non-Financial Reporting Directive). CSRD to dyrektywa, która wprowadziła obowiązek raportowania ESG.
Zapamiętaj: Dyrektywa CSRD to regulacja, której celem jest ujednolicenie sprawozdawczości firm na temat działań społecznych i zrównoważonego rozwoju. |
Kogo dotyczy dyrektywa CSRD?
Wszystkie duże przedsiębiorstwa oraz małe i średnie spółki notowane na giełdzie będą zobowiązane do ujawniania informacji dotyczących tego, jak ich działalność wpływa na kwestie:
- środowiskowe,
- społeczne,
- związane z prawami człowieka,
- zarządzaniem korporacyjnym.
✔️ CSRD dotyczy wszystkich dużych jednostek, które spełniają kryteria wielkości, w tym zatrudniają ponad 500 pracowników.
✔️ Obejmuje również małe i średnie spółki notowane na giełdzie.
Wszystkie wymienione wyżej firmy będą musiały dostosować się do nowych wymogów, ale mamy dobre wieści — dyrektywa przewiduje dla małych i średnich przedsiębiorstw uproszczone standardy raportowania.
Ważne! Przepisy CSRD dotyczą również firm działających na rynkach międzynarodowych, co oznacza, że przedsiębiorstwa operujące w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej będą musiały spełniać te same standardy.
Standardy raportowania w CSRD, czyli ESRS
Raportowanie w CSRD będzie oparte na Europejskich Standardach Sprawozdawczości w zakresie Zrównoważonego Rozwoju (ESRS). Choć może brzmieć skomplikowanie, ESRS to tak naprawdę po prostu zestaw wspólnych wytycznych, które mają na celu ujednolicenie tego, w jaki sposób raportowane informacje są przedstawiane przez poszczególne przedsiębiorstwa.
Dzięki temu nie tylko instytucje rządowe czy unijne, lecz także realni konsumenci/kontrahenci, np. inwestorzy, banki czy lokalne społeczności będą mieli dostęp do informacji, które łatwo przyswoić i porównać między sobą. Chodzi o to, by fakty były przedstawione prosto i transparentnie, stając się źródłem wiarygodnych informacji. Jak wspominaliśmy, dla małych i średnich spółek giełdowych przewidziane są uproszczone wersje ESRS — wszystko po to, by nie wykluczać ich z regulacji, ale ułatwić proces dostosowania się do nich.
Harmonogram wdrożenia. Kiedy postanowienia dyrektywy CSRD wejdą w życie?
Już sama dyrektywa CSRD wprowadza stopniowy harmonogram wdrożenia nowych obowiązków raportowych. Harmonogram kształtuje się następująco:
- 2024 — największe jednostki, które już teraz raportują informacje niefinansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, będą musiały po raz pierwszy dostarczyć raporty za rok obrotowy 2024.
- 2025 — kolejnym krokiem będą duże jednostki, które zaczną raportować za rok obrotowy 2025.
- 2026 — z kolei małe i średnie spółki giełdowe po raz pierwszy złożą raporty za rok obrotowy 2026.
Dzięki temu harmonogramowi firmy będą miały czas na dostosowanie swoich systemów raportowych oraz na przygotowanie odpowiednich zespołów i procedur — pierwsze będą musiały przygotować się do zmian największe przedsiębiorstwa, które muszą działać od razu
Po co nam CSRD? Korzyści z wprowadzenia dyrektywy
Wprowadzenie dyrektywy CSRD przyniesie korzyści użytkownikom raportów (osobom szukającym informacji o firmach) i… samym przedsiębiorstwom. Choć może się wydawać, że nie ma to znaczenia, to dzięki ujawnianiu bardziej szczegółowych informacji na temat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, spółki będą mogły zaprezentować się jako społecznie odpowiedzialne.
To z kolei wpływa na zwiększenie ich atrakcyjności w oczach inwestorów oraz partnerów biznesowych i staje się narzędziem do lepszej, prostszej, skuteczniejszej komunikacji!