Chcesz poznać trendy w wydatkach retailu na IT?  Pobierz raport RetailTech 2024!

Co to jest AR? Do czego służy rozszerzona rzeczywistość?

Czytaj dalej
Co to jest AR? Do czego służy rozszerzona rzeczywistość?

Technologia AR to inaczej rozszerzona rzeczywistość. Od kilku lat rozwija się w sposób bardzo dynamiczny i wykorzystuje się ją przede wszystkim w biznesie oraz przemyśle. Część osób myli ją też z technologią VR, która jak się jednak okazuje, ma nieco inne założenia i działa na innej zasadzie. Czym jest więc AR, a także jakie ma zastosowania? Serdecznie zachęcamy do lektury oraz poznania szczegółowych informacji w tym zakresie.

Czym jest AR? 

Technologia AR to inaczej augmented reality (rozszerzona rzeczywistość). Opiera się na nakładaniu w rzeczywistym czasie elementów i przedmiotów świata wirtualnego na świat widzialny przy użyciu kamery. Aby mieć dostęp do takich obrazów, potrzebny jest smartfon lub tablet, ewentualnie specjalne okulary.

Na etapie definicji warto wspomnieć też o perspektywach. Do 2025 roku, liczba osób korzystających z technologii AR ma wynieść około 2 mld. Dla wielu osób stanie się więc po prostu codziennością.

Technologia AR i VR

AR często mylona jest z technologią VR. Ta druga jest jednak wirtualną rzeczywistością, czyli trójwymiarowym światem, który został całkowicie wygenerowany w komputerze i który można oglądać w 360 stopniach. Wszystko to przy użyciu specjalnie przeznaczonych do tego celu gogli, które można zakupić na własność albo wynająć.

Zastosowanie AR w e-commerce

AR to między innymi rozwiązania e-commerce. Ciekawym przykładem są wirtualne przymierzalnie, pozwalające ”przymierzyć” ubranie, biżuterię lub buty, a wszystko to z bardzo dużą dozą realizmu. Tym samym decyzja zakupowa jest podejmowana w sposób bardziej świadomy. Firma może więc liczyć na to, że produkt zostanie z mniejszą dozą prawdopodobieństwa zwrócony, co będzie stanowić dla niej oszczędność.

Z technologii AR chętnie korzystają też podmioty zajmujące się sprzedażą mebli i akcesoriów do domu. Niektóre z nich oferują klientom możliwość wirtualnego umiejscowienia przedmiotu z oferty w wybranym pomieszczeniu i tym samym upewnienie się, że na pewno będzie on dobrze dopasowany do wnętrza.

Innym przykładem są firmy kosmetyczne, które coraz chętniej projektują i wypuszczają filtry do mediów społecznościowych. Dzięki takim filtrom można przetestować kosmetyki do makijażu pod kątem konkretnych odcieni oraz tego, czy będą one pasować danej osobie.

Jakie są zalety technologii rozszerzonej rzeczywistości?

Wiemy już, co to jest AR oraz jakie są główne obszary zastosowania tej technologii. Warto jednak podkreślić, jakie są zalety rozwiązań technologicznych w tym zakresie i dlaczego warto się na nie zdecydować, zwłaszcza działając w branży e-commerce.

Jednym z głównych atutów ma być całkowita zmiana doświadczeń zakupowych i przybliżenie doświadczeń zakupów online do tych, które mają miejsce w przypadku osobistej wizyty w sklepie. Ma z tego wynikać m.in. wzrost jeśli chodzi o zaangażowanie kupujących, możliwość lepszej wizualizacji oferty, a także indywidualizacja asortymentu. Tym samym firma mogłaby liczyć na większy współczynnik konwersji w porównaniu z konkurentami niestosującymi takiej technologii. Celem jest też większe zadowolenie klientów i wzrost ich lojalności. Tym samym technologia AR w e-commerce stałaby się dobrą inwestycją w rozwój przedsiębiorstwa i poprawę jego konkurencyjności na coraz bardziej dynamicznym oraz turbulentnym rynku.

Oczywiście sama technologia rozszerzonej rzeczywistości nie jest wystarczająca, aby odnieść sukces. Kluczowe znaczenie ma bowiem również jej prawidłowe wdrożenie tak, aby rzeczywiście była użyteczna dla klientów i dawała im realne korzyści.

Technologia AR to jak widać ogromny potencjał do wykorzystania, zwłaszcza w e-commerce. Jeśli zastanawiasz się nad unowocześnieniem swojego biznesu działającego online, to skorzystaj również z innych rozwiązań, które Ci w tym pomogą. Sprawdź też, jakie usługi IT oferujemy oraz jak możemy pomóc Twojej firmie w rozwoju.

Przeczytaj również o AR w branży modowej.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.